تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۷

گروه بورس: کاهش شدید ارزش سهام شرکت‌های بورس در مبادلات روز گذشته موجب نزول ارزش بورس تهران به میزان 1400 میلیارد تومان و افت1.1درصدی شاخص بورس در یک روز شد.

به این ترتیب رکورد بیشترین ریزش شاخص بورس در 9 ماه اخیر شکسته شد.به گزارش همشهری،حرکت نزولی شاخص‌های بورس تهران که از چند ماه پیش آغاز شده است از روز گذشته وارد مرحله جدیدی شد و در دادوستد‌های روز گذشته بورس تهران با افت سنگینی مواجه شد؛ به‌طوری‌که حجم عرضه سهام نسبت به تقاضا پیشی گرفت و سهام شرکت‌های زیادی با صف فروش سهامداران مواجه شد.

کارشناسان معتقدند این روز‌ها وزن مسائل سیاسی بر شاخص بورس تهران نسبت به گذشته بیشتر شده است و سایه مسائل پیرامونی و همچنین اثرات تصمیم‌های اقتصادی بر شاخص بورس سنگینی می‌کند؛ ضمن اینکه به اعتقاد فعالان بازار یکی از دلایل افت روز گذشته شاخص بورس نامعلوم بودن نحوه تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به صنایع مختلف بوده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار است ارز دولتی با نرخ‌های متفاوت به صنایع مختلف پرداخت شود اما با توجه به نا مشخص بودن نحوه اجرای این طرح، آثار اجرای تخصیص ارز بر صنایع وارداتی و صادراتی از جمله شرکت‌های پتروشیمی که صادر کننده هستند و خودرو سازان که وارد کننده قطعات و تجهیزات هستند متفاوت خواهد بود.

در چنین شرایطی روز گذشته شاخص کل بورس تهران با1.1درصد کاهش معادل 276 واحد کاهش یافت و بار دیگر به زیر مرز 25 هزار واحد نزول کرد. نزول زیاد قیمت سهام شرکت‌های بورس در مبادلات روز گذشته باعث شد از ارزش بورس تهران فقط در یک روز 1400 میلیارد تومان معادل 1.1 میلیارد دلار کاسته شود و به 112 هزار و 970 میلیارد تومان برسد. از فروردین ماه تاکنون بیش از 22 هزار میلیارد تومان معادل 18 میلیارد دلار (با احتساب هر دلار 1226 تومان) از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

از 16 آبان 90 تاکنون بالاترین کاهش روزانه شاخص بورس مربوط به 20 خرداد و 7 تیر با 270 واحد افت بود که دیروز این متغیر مهم با 276 واحد افت، رکورد بیشترین نزول روزانه را شکست. از سوی دیگر این متغیر مهم که در سه تیر و اول مرداد دو بار به کانال 24 هزار واحدی نزول کرده بود، دیروز برای سومین بار در مدار منفی قرار گرفت و در عدد 24هزار و 747 واحد ثبت شد.

نزول ارزش صنایع بورس

پس از نزول روز گذشته بورس تهران هنوز برآورد دقیقی از میزان نزول ارزش صنایع مختلف به تفکیک انجام نشده است، اما آخرین اطلاعات نشان می دهد که ارزش کل سهام بانک‌ها پس از کاهش شاخص در چند هفته اخیر به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین ارزش کل 23 شرکت گروه فلزات اساسی به19.8 و ارزش 30 شرکت گروه محصولات شیمیایی به13.2 هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش کل 341 شرکت بورس تا روز شنبه 114 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد شده بود.

منبع: همشهری آنلاین