تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۳

نه آقای عکاس، بچه‌های کار نه! عکس‌ها یک به یک رد می‌شوند؛ پسرگل‌فروشی در جاده‌ی بهشت‌زهرا، کودک فال فروشی در مترو، دختر نوجوانی که کبریت می‌فروشد، دستان دختری لابه‌لای آجرهای کوره‌پزی و... همه‌ی این‌ها کار می‌کنند.

توضیح می‌دهم: حرفه‌آموزی نوجوانانی که در تابستان کار می‌کنند یک مهارت، یک صنعت یا شغل فقط در تابستان! در کارگاه‌ها، مکانیکی‌ها، خیاط‌خانه‌ها و... می‌توانید دنبالشان بگردید.

می‌گویند بچه‌های امروز تن به کار نمی‌دهند! درست می‌گویند؟

تابستان 1370

برادرم تابستان‌ها می‌رود کار. دوست دارد چیزی یاد بگیرد و رفته جوشکاری.

تابستان 1380

برادرم در دانشگاه، غواصی می‌خواند و جوشکاری زیر دریا. همان دوره‌های کوتاه تابستانی که گذرانده خیلی کمکش کرده است. او با نمره‌های عالی از دانشگاهی‌ در کره‌جنوبی فارغ‌التحصیل شده است.

تابستان 1391

پسرم در خانه حوصله‌اش سر می‌رود. آن‌قدر که پای کامپیوترنشسته و بازی کرده، چشم‌هایش درد گرفته است. پدرش هم کارگاه کوچکی دارد، می‌تواند با پدرش برود و کار یاد بگیرد اما دوست ندارد. ترجیح می‌دهد در خانه بماند یا فوتبال بازی کند.

تابستان1391

من دنبال کار می‌گردم. هم می‌خواهم پول در بیاورم و هم کاری یاد بگیرم. مادرم می‌گوید برو کلاس‌های آموزشی. من کار می‌خواهم.

پدرم می‌گوید مراقب باش تو هر کارگاهی نمی‌توانی بروی، باید صاحب آن آشنا باشد. خودم باید بیایم ببینم. حالا چه کاری می‌خواهی یاد بگیری؟

پدرم وقت ندارد بیاید و کارگاه‌ها را ببیند، کارهایم از دست رفتند. دوستانم زنگ می‌زنند و وقتی می‌گویم دنبال کار می‌گردم به من می‌خندند.

اما آخر در آشپزخانه‌‌ی معتبری کار پیدا می‌کنم و دارم روش پیتزا زدن را یاد می‌گیرم.

***

استراحت و فراغت از درس و مسئولیت، چیزی است و حوصله سر رفتن و بیهوده گذراندن زندگی چیز دیگر؛ به‌خصوص در دوره‌ای که مغز آماده‌ی آموزش است در نوجوانی.

دکتر محمد سلطانی، روان‌شناس و مشاور به ما می‌گوید:« حرفه‌آموزی در تابستان بخشی از مهارت‌های زندگی است که اگر کار با توجه به علاقه انتخاب شود، می‌تواند در آینده‌ی شغلی تأثیرگذار باشد. البته در خیلی موارد کار تابستانی حرفه‌ی آینده‌ی نمی‌شود، اما به هر حال می‌تواند به‌عنوان یک پشتوانه باشد. قدیمی‌ها می‌گفتند کار را یاد بگیر و بینداز در پستو، روزی به دردت می‌خورد.

از سوی دیگر این کار موجب کشف و پرورش استعدادهای مهارتی، افزایش قدرت تفکر، افزایش اعتماد به نفس و در نهایت کسب درآمد می‌شود و این‌طوری بچه‌ها احساس مفید بودن می‌کنند. با توجه به این که سیستم آموزشی ما هم بر‌پایه‌ی تئوری استوار است، آموختن مهارت‌ها و حرفه‌های کاربردی در تابستان نوع دیگری از آموزش است که در سایر کشورهای دنیا آموزش و پرورش آن را برعهده دارد.»

به گفته‌ی او بسیاری از افرادی که در بزرگسالی در رتبه‌های بالای علمی، صنعتی و حتی در بازار سرمایه موفق می‌شوند در نوجوانی تابستان‌ها کار می‌کرده‌اند.

منبع: همشهری آنلاین