گروه دانش و سلامت- آرش نهاوندی: نگرانی‌ها از کاهش رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت کشور در سال‌های آتی افزایش یافته است، به‌گونه‌ای که اخیرا مقام معظم رهبری و تعداد زیادی از مقامات کشوری نیز در سخنان خود به این نگرانی‌ها اشاره کرده‌اند و خواستار تغییر سیاست‌های جمعیتی در کشور شده‌اند.

بر همین اساس نیز وزارت بهداشت قرار است سیاست‌های تشویقی را به‌منظور افزایش جمعیت کشور در سال‌های آتی در پیش گیرد.براساس نتایج سرشماری سال 1390، جمعیت ایران به 75میلیون و 169هزار نفر رسیده است، در قیاس آمارهای جمعیتی سال 1390با نتایج سرشماری سال 1385نرخ رشد جمعیت از1.62درصد در سال ۸۵ به1.29درصد در سال 1390کاهش یافته است.

وزیر بهداشت با استناد به آمار نگران‌کننده درباره کاهش نرخ رشد جمعیت در ایران اخیرا طی سخنانی اعلام کرد: سیاست جمعیتی وزارت بهداشت افزایش جمعیت و تشویق زاد و ولد است و هر خانواده ایرانی به‌طور متوسط حداقل باید دو تا 2.5 فرزند داشته باشد.

مرضیه وحید دستجردی درباره سیاست جمعیتی وزارت بهداشت توضیح داد: سیاست جمعیتی وزارت بهداشت همان سیاست‌های کلی نظام و سیاست‌های مقام معظم رهبری است، یعنی جلوگیری از محدودیت جمعیت و در واقع افزایش جمعیت.

وی افزود:‌ در واقع آنچه ما در وزارت بهداشت انجام می‌دهیم، اجرای برنامه سلامت باروری است. سیاست وزارت بهداشت به‌صورت واضح و روشن افزایش جمعیت است زیرا نرخ رشد جمعیت کشور به‌تدریج دارد پایین و پایین‌تر می‌آید و باید آن را جبران کنیم.وزیر بهداشت درباره میزان رشد جمعیت کشور گفت: نرخ رشد جمعیت کشور الان حدود 1.3 تا 1.4 است و باید حتماً بالا برود به‌طوری‌که حداقل به رشد دودرصد برسیم.

سیامک مره صدق عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با همشهری به خطرناک بودن کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور اشاره کرد و گفت: در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور نظر مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی در این مورد تعیین‌کننده است.

وزارت بهداشت نیز مجری سیاست‌های کلان جمعیتی است. زمانی به‌دلیل محدود بودن امکانات کشور سیاست‌های کنترل جمعیت در پیش گرفته شد اما اکنون با توجه به اینکه نرخ رشد جمعیت در کشورمان به حدی رسیده است که می‌تواند برای آینده کشور خطرناک باشد همچنین یکی از عوامل ثبات در هر کشوری و یکی از عوامل قدرتمند بودن یک کشور در معادلات منطقه‌ای و جهانی ترکیب جمعیتی آن کشور است مقام معظم رهبری هم در سخنان خود به این مسئله اشاره کردند که کشور ما با بحران کاهش جمعیت مواجه است بنابراین وزارت بهداشت و تمامی کارگزاران نظام باید در راستای رفع این بحران حرکت کنند.

این نماینده مجلس در مورد امکانات بهداشتی و درمانی و برنامه‌هایی که برای افزایش این امکانات قرار است به اجرا درآید گفت: زمانی که سخن از افزایش جمعیت کشور به میان می‌آید باید طبق برنامه‌ریزی پیش برویم. در برنامه پنجم توسعه زیرساخت‌های لازم حداقل در مورد مسائل بهداشتی درنظر گرفته شده است. در این برنامه دو حرکت عمده قرار است در زمینه بهداشتی انجام گیرد؛ یکی از این طرح‌ها اجرای طرح پزشک خانواده و دیگری طرح اجرای بیمه ایرانیان است.

اجرای این دو طرح ملی در کنار یکدیگر باعث می‌شود که کشور ما به سمت عدالت‌محور شدن حرکت کند. اکنون مسئله مهمی که در کشور در ارتباط با بخش بهداشت و درمان داریم عدم‌توزیع مناسب امکانات است. با اجرای طرح پزشک خانواده و بیمه ایرانیان که براساس آن تمام ایرانیان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند، خیلی از معضلات بهداشتی و درمانی کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابراین توانایی‌ها در این بخش برای ارائه خدمات به جمعیت بیشتر افزایش خواهد یافت. از نظر تعداد پزشکان هم کمبودی احساس نمی‌شود و شاید تنها مورد کمبود در بخش پرستاری است که آن را هم می‌توان با آموزش و تربیت پرستاران جدید تا حد زیادی جبران کرد.

او با اشاره به اینکه تحریم‌ها هیچ مشکلی از نظر دارویی برای کشور ایجاد نمی‌کند، گفت: اکنون بیش از 95درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شود، نیاز چندانی نیز به واردات دارو نداریم، مقدار کمی از داروهای کشور از خارج وارد می‌شود. مجوز واردات دارو نیز اکنون به کسانی داده می‌شود که تعهد کنند که تکنولوژی تولید آن دارو را تا چند سال آینده در کشور راه‌اندازی کنند. از طرفی دیگر داروهایی که مورد استفاده عموم مردم است و در مورد بیماری‌های شایع مصرف می‌شوند جزو آن داروهایی است که ما در تولید آنها به مرحله خودکفایی رسیده‌ایم.

منبع: همشهری آنلاین