ارومیه- روحینا مجیدی: طرح ورزشگاه 15هزار نفری شهید باکری در ارومیه یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی محسوب می‌شود که با‌ گذشت هشت سال از کلنگ‌زنی آن تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است.

مدیرکل تربیت‌بدنی استان، امسال نیز همچون سال‌های گذشته وعده بهره‌برداری از این طرح را دهه فجر عنوان می‌کند غافل از اینکه این وعده هرساله، پنج‌سال اخیر است. این در حالی است که زمان اعلام‌شده برای اتمام این پروژه از سوی مسئولان استانی و معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان تربیت بدنی وقت کشور هنگام کلنگ‌زنی، آبان‌ماه سال 87عنوان شده بود. مدیرکل ورزش و امور جوانان آذربایجان غربی به‌عنوان متولی پروژه ساخت استادیوم 15هزار نفری شهید باکری درخصوص دلایل اصلی تأخیر در روند اجرای این طرح می‌گوید: ضعف پیمانکار مهم‌ترین عامل رکود این طرح در بازه زمانی سال‌های83 تا 89 به‌شمار می‌آید. این امر باعث شد تا نسبت به خلع‌ید پیمانکار از ادامه اجرای طرح اقدام شود.

علی ملااحمدی ادامه می‌دهد: خلع‌ید پیمانکار خود باعث بروز تأخیر یک‌و‌نیم‌ساله در روند اجرای طرح شده بود که از سال گذشته عملیات ساخت آن دوباره از سر گرفته شد تا شاید بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه ورزشی استان در سال‌جاری را شاهد باشیم؛ این در حالی است که مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی کشور و کارفرمای پروژه استادیوم 15هزار نفری ارومیه برنامه‌ریزی نامناسب، بی‌توجهی به رفع مشکلات معارضی قبل از آغاز طرح و تأمین نشدن بموقع اعتبارات را علت اصلی رکود این طرح دانسته و می‌گوید: کمبود اعتبار عامل اصلی تأخیر در اجرا و اتمام عملیات احداث استادیوم ۱۵هزار نفری ارومیه است.

حمید عبدی تصریح می‌کند: متأسفانه در طول سال‌های گذشته اعتبار برآورد شده برای ساخت این طرح، بموقع و به میزان کافی تزریق نشد که این امر باعث عملیاتی نشدن این طرح تا‌کنون بوده است. وی با بیان اینکه ساخت این ورزشگاه از سال۸۳ در زمینی به مساحت ۱۹هزار مترمربع آغاز شد، می‌افزاید: تلاش می‌شود تا با استفاده از اعتبارات طرح‌های مهر ماندگار استادیوم ۱۵هزار نفری ارومیه در هفته دولت سال‌جاری یعنی تا یک‌ماه آینده آماده بهره‌برداری شود.

اما مدیرکل ورزش و امور جوانان استان هم دهه فجر را زمان بهره‌برداری از این طرح عنوان کرده و می‌گوید: هم‌اکنون عملیات اجرای استادیوم شهید باکری ارومیه از 75درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و به پیمانکار دستور صریح داده شده این طرح تا دهه فجر آماده بهره‌برداری شود. هرچند که روند کار از عدم ‌بهره‌برداری از آن در موعد مقرر حکایت می‌کند. ملا احمدی، تزریق بیش از 80میلیارد ریال اعتبار را برای ادامه عملیات عمرانی استادیوم 15هزار نفری ارومیه از سوی دولت خواستار شده و می‌گوید: تاکنون 75تا 85میلیارد ریال اعتبار برای ساخت این طرح ورزشی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه درصورت بهره‌برداری از این طرح، استان برای میزبانی لیگ برتر فوتبال به آمادگی خواهد رسید، اضافه می‌کند: هم‌اکنون آذربایجان غربی در زمینه میزبانی از مسابقات فوتبال و داشتن فضای مناسب برای تمرین رشته‌های ورزشی موتورسواری، دوچرخه‌سواری و اسکیت در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که باید چهار سال پیش این نقیصه با بهره‌برداری از استادیوم شهید باکری رفع می‌شد. دیرکل ورزش و امور جوانان آذربایجان غربی با بیان اینکه هم‌اکنون زمین برای نصب چمن مصنوعی آماده است، خاطرنشان می‌کند: قرارداد مورد نیاز برای خرید صندلی‌ها، دکل‌های نور و نور‌افکن و اسکوربوردها منعقد شده است اما برای جانمایی این سازه‌ها نیز مشکلاتی وجود دارد که تلاش می‌شود تا با وارد شدن اداره کل ورزش و جوانان استان به روند امور، این مشکلات حل شود.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی هم با انتقاد از روند کند اجرای این طرح عمرانی ورزشی می‌گوید: این موضوع از ضعف متولیان اجرای پروژه حکایت می‌کند. سیدجواد محمودی با تأکید بر اینکه استادیوم 15هزار نفری ارومیه باید تا پایان سال‌جاری آماده بهره‌برداری شود، ادامه می‌دهد: با توجه به مساعد بودن هوا نباید فرصت را از دست داد و ضعف خود را به پای کمبود اعتبارات گذاشت.

وی یادآور می‌شود: با قرار گرفتن این طرح در لیست طرح‌های مهر ماندگار استان، دیگر بهانه‌ای به جهت کمبود اعتبار متوجه طرح نیست و دستگاه مسئول و پیمانکار پروژه برای هر روز تأخیر باید جوابگو باشد. این مقام مسئول درخصوص مشکلاتی ازجمله معارضین و ضعف پیمانکار به‌عنوان یکی دیگر از دلایل اصلی تأخیر در زمان بهره‌برداری طرح اظهار می‌کند: بی‌توجهی مدیران به رفع مشکلات معارضین قبل از آغاز عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی خیانتی بزرگ به مردم و بیت‌المال محسوب می‌شود که متأسفانه هزینه اتمام پروژه‌ها را در بسیاری مواقع به بیش از دوبرابر افزایش می‌دهد.