گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آموزش و پرورش برای دومین بار طی یک سال اخیر اعلام کرده که ورزش صبحگاهی در مدارس کشور با نوای زورخانه‌ای اجرا می‌شود، این بار از مهر 91.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ورزش صبحگاهی با نوای زورخانه‌ای از مهر امسال اجرایی می‌شود به ایسنا گفت: براساس اعلام این معاونت سال 90باید این طرح سراسری ورزش اجرا می‌شد که بنا بر دلایلی به تعویق افتاد، اما برای سال تحصیلی جدید ورزش صبحگاهی در برنامه روزانه دانش‌آموزان لحاظ شده است. کیومرث هاشمی اظهار کرد: با اجرای این طرح، هر روز دانش‌آموزان برنامه صبحگاهی را با این نوا و ضرباهنگ سنتی آغاز می‌کنند که مدت زمان اجرای آن در تماتمی مدارس هشت دقیقه است.

خلف وعده

وزیر آموزش و پرورش بهار سال 89 اعلام کرد که مبارزه با انحرافات اجتماعی این نیست که به‌طور ‌مستقیم با انحرافات مقابله شود بلکه باید به‌طور غیرمستقیم به مقابله پرداخت. حمید‌رضا حاجی‌بابایی گفت: به‌طور مثال ما به‌دنبال این هستیم که ضرباهنگی برای ورزش صبحگاهی مدارس با ضرباهنگ زورخانه‌ای طراحی کنیم تا به‌وسیله آن غرور ملی دانش‌آموزان شکوفا شود. اوایل مهر‌ماه 90 هم کیومرث هاشمی در سمت قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور تربیت بدنی از طنین‌اندازشدن صدای ضرب زورخانه در مدارس کشور، طی یکی دو ‌ماه آینده خبر داد.

البته هاشمی توضیح داد که در طرح «ورزش صبحگاهی با زنگ زورخانه» همان حرکات ساده ورزشی به‌صورت هماهنگ با ریتم و ضرب مرشد و اشعار حماسی و مذهبی‌ انجام خواهد شد و از وسایل ورزش باستانی مانند تخته شنا، میل و سنگ در مدارس خبری نیست. او گفت: از مسئول انجمن ورزش‌های باستانی‌ خواسته شد تا با عملیاتی کردن این موضوع، به یاری وزارت آموزش و پرورش بیاید و قرار شد یک لوح فشرده برای مدارس کشور تهیه شود.

ضرباهنگی که نواخته نشد

نخستین خلف وعده آموزش و پرورش با انجام نشدن آیین افتتاحیه اجرای ورزش باستانی در مدارس کلید خورد و هیچ‌کسی هم حاضر نشد در این‌باره توضیح بدهد. آموزش و پرورش اوایل مهر‌ماه سال گذشته رسما اعلام کرد که آیین افتتاحیه ورزش باستانی با حضور وزیر آموزش و پرورش از 10مهر‌ماه در برخی از مدارس تهران آغاز خواهد شد، این آیین چون با مطرح شدن استیضاح حاجی‌بابایی در مجلس همزمان بود موجب شد تا هیچ‌یک از مقامات آموزش و پرورش در این آیین شرکت نکنند و آیین ورزش باستانی نیز به نرمش دانش‌آموزان تبدیل شود.

ساخت چهار هزار سالن ورزشی

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش البته دیروز گفته که «مقرر شده تا سه سال آینده چهار هزار سالن ورزشی و 400 استخر ویژه مدارس به بهره‌برداری برسد که اکنون عملیات احداث 280 استخر آغاز شده و 50 استخر نیز به بهره‌برداری رسیده است.
البته پیش‌تر معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور دی‌ماه 88 از ساخت چهار هزار سالن ورزشی طی چهار سال آینده خبر داده بود.اینکه پس از گذشت بیش از2.5سال و در مرداد‌ 91 یکی دیگر از معاونان وزیر آموزش و پرورش، اعلام می‌کند که طی سه سال آینده چهار هزار سالن ورزشی به بهره‌برداری می‌‌رسد، جای تامل دارد.

 

منبع: همشهری آنلاین