یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که آموزش و پرورش مدارس زمین‌خورده دولتی را رقیب علمی مدارس غیردولتی کرده است تا با ایجاد فضای رقابتی، انگیزه مدارس برای ارائه برنامه باکیفیت افزایش یابد.وی به ایسنا گفت:

در سال‌های گذشته رقیب مدارس غیردولتی را که همان مدارس دولتی هستند به قدری ضعیف کرده بودیم که مدارس غیردولتی انگیزه‌ و نیازی برای تلاش و رقابت نداشتند، چراکه مدارس دولتی زمین خورده بودند. حمید رضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: بنابراین برای ایجاد رقابت باید در بین مدارس دولتی نهضتی به‌وجود می‌آمد تا صحنه رقابتی در بین مدارس غیردولتی و دولتی شکل بگیرد که در این راستا توسعه مدارس سمپاد ازجمله این برنامه‌ها بود به‌طوری که تعداد مدارس آن از 12مدرسه در شهر تهران به 32مدرسه و کل دانش‌آموزان آن از 500 به 3500 نفر افزایش یافته است و صحنه‌های رقابتی را با مدارس غیردولتی ایجاد کرده‌اند. به گفته حاجی‌بابایی، مدارس نمونه‌‌دولتی نیز از دیگر مدارسی است که فضای رقابتی سالمی را ایجاد کرده که بسیار متفاوت از مدارس تعریف‌شده در گذشته است و حتی می‌توان گفت فاز دوم مدارس تیزهوشان است و شرط ورود به این مدارس داشتن معدل بالای 19 است.

تقسیم‌بندی جدید مدارس

هم‌اکنون می‌توان مدارس کشور را در سه گروه عمده به شرح زیر تقسیم‌بندی کرد: یک - مدارس دولتی دو - مدارس نیمه‌دولتی سه - مدارس غیردولتی، البته وجه مشترک هر سه گروه، دریافت پول است. در مدارس نوع اول یا همان دولتی، پول از پدران و مادران دانش‌آموزان با بهانه‌های مختلف مانند کمک‌های داوطلبانه و همیاری دریافت می‌شود، در مدارس نوع دوم که شامل مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و هیأت‌امنایی می‌شود، هنگام نام‌نویسی پول (شهریه) با استناد به برخی بخشنامه‌ها و مصوبه هیأت امنا، دریافت می‌شود. در مدارس نوع سوم یا غیردولتی اما ماجرا کاملا متفاوت است‌ چون سنگ بنای این مدارس پول است، دریافت شهریه محدودیتی ندارد، هر چند آموزش و پرورش در ظاهر میزان شهریه را تعیین و اعلام می‌کند که در کمتر مدرسه‌ای رعایت می‌شود و برخی مسئولان نیز به آن اذعان دارند.

آب رفتن مدارس دولتی عادی

در دوره وزارت حاجی‌بابایی هر روز از تعداد مدارس دولتی عادی کاسته شده و در مقابل بر تعداد مدارس غیردولتی، نمونه دولتی، استعدادهای درخشان،هیأت امنایی و شاهد به بهانه‌های مختلف افزوده شده و این روند همچنان ادامه دارد. طی دو سال اخیر روند تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس نمونه دولتی و استعداد‌های درخشان و هیأت امنایی شتاب چشمگیری داشته که مسئولان از آن به نیکی یاد می‌کنند، البته تحصیل در این مدارس مستلزم پرداخت شهریه است. احتمالا منظور وزیر از رقابت علمی مدارس زمین خورده دولتی با مدارس غیردولتی نیز همین تبدیل مدارس دولتی عادی به مدارس خاص است که افزون بر آزمون ورودی، والدین باید شهریه مصوبه را نیز پرداخت کنند.

فراموشی اصل30 قانون اساسی

براساس اصل30 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است امکان تحصیل ‌ رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و امکان تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد. باید توجه داشت که تبدیل مدارس دولتی عادی کاستن از شانس تحصیل دانش‌آموزان خانواده‌های کم‌بضاعت جامعه است و این کار به جای اینکه عدالت آموزشی باشد، موجبات ترک تحصیل دانش‌آموزان را فراهم می‌کند. راه کمک کردن به مدارس زمین‌خورده تبدیل آنها به سایر مدارس نیست، بلکه تقویت مدارس دولتی عادی است تا فرزندان افراد کم‌درآمد جامعه نیز از حداقل امکانات مصرح در قانون اساسی برخوردار باشند.

کد خبر 180028
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز