گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: کشمکش بر سر اجرای سراسری طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس بین آموزش و پرورش و مجلس همچنان ادامه دارد و احتمال لغو طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس وجود دارد.

به گفته عباس مقتدایی خوراسگانی، عضو کمیسیون آموزش مجلس براساس تصمیم 24مردادماه جاری کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که به امضای برخی از اعضای کمیسیون نیز رسیده، طرحی برای لغو‌تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس آماده شده است.
به گزارش خانه ملت، نماینده مردم اصفهان در مجلس اظهار کرد: طراحان معتقدند باید دوباره این زمان به تعلیم و تربیت و آموزش دانش‌آموزان اختصاص پیدا کند. وی با مدنظر قرار دادن فوریت تصویب این طرح افزود: به‌زودی فوریت طرح لغو تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس در صحن مجلس بررسی خواهد شد و ما امیدواریم هرچه زودتر به تصویب برسد.

چه‌کسی گفته روزهای پنجشنبه تعطیل باشد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز از منتقدان طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس کشور است، محمد‌مهدی زاهدی در حاشیه اجلاس رؤسای مناطق آموزش و پرورش که تیرماه امسال در تهران برگزار شد در این‌باره یک پرسش اساسی مطرح کرد: چه‌کسی گفته مدارس روزهای پنجشنبه تعطیل باشد؟

او با انتقاد از اجرای طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس گفت: بخشنامه تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس براساس چه مجوزی صادر شده، چه‌کسی گفته ‏تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس ‏بخشنامه شود و مدارس در روزهای ‏پنجشنبه از مهر‌ماه امسال تعطیل ‏شوند؟ ‏
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قول بررسی دقیق مسائل آموزش و پرورش به‌ویژه نحوه اجرای سند تحول بنیادین را داد و ظاهرا تصمیم اخیر کمیسیون آموزش مبنی بر ارائه طرح لغو تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس نتیجه این بررسی‌هاست.

طرحی که به بیراهه رفت

طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان‌ها در سال 88 از سوی یکی از معاونان وزیر سابق آموزش و پرورش مطرح شد و در توجیه آن نیز گفته شد دانش‌آموزان دوره ابتدایی زود خسته می‌شوند و باید بیشتر اوقات این افراد با خانواده‌ها سپری شود، همچنین زمان کار معلمان دوره ابتدایی در مقایسه با دیگر دوره‌های تحصیلی بیشتر است و با اجرای این طرح ساعات کاری آنها با سایر معلمان یکسان می‌شود.

پس از‌ آنکه این طرح مدتی مسکوت ماند، حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دهم آن را مجددا مطرح کرد، او ابتدا دستور داد تا دبستان‌هایی که امکان اجرای این طرح را دارند، داوطلبانه روزهای پنجشنبه را تعطیل کنند، ولی دیری نپایید که با فشار معلمان، همه دبستان‌ها روزهای پنجشنبه تعطیل شدند. البته وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی نیز وجود دارد و همین سخنان کافی بود تا مدارس راهنمایی و دبیرستان‌ها نیز روزهای پنجشنبه تعطیل شوند.

البته وعده‌های آموزش و پرورش مبنی بر اینکه تعلیم و تربیت و مدرسه تعطیل بردار نیست و در روزهای پنجشنبه کلاس‌های فوق برنامه، اردو، پرورشی و. . . برای دانش‌آموزان و دوره‌های آموزشی ضمن خدمت و. . . برای معلمان برگزار می‌شود عملا فراموش شده است. طی یک سال که این طرح در 80درصد مدارس کشور اجرا شد حتی یک کلاس یا اردو نیز برگزار نشد.

از سویی پر کردن فاصله زمانی بین تعطیلی عصر روزهای چهارشنبه تا صبح شنبه به یکی از دغدغه‌های اغلب پدران و مادران تبدیل شد که وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: والدین هر کاری که بر‌ای پر‌کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی انجام می‌دهند، در این ایام نیز انجام دهند و این مسئله ربطی به آموزش و پرورش ندارد.

مخالفت مجلسیان

اصرار وزارت آموزش وپرورش بر اجرای طرح تعطیلی مدارس در روزهای پنجشنبه با واکنش اعضای کمیسیون آموزش مجلس هشتم روبه‌رو شد، مجلس مهر سال 90به وزیر یک هفته مهلت داد تا دلایل خود را برای اجرای طرح تعطیلی مدارس ارائه کند که به‌دنبال ارائه نشدن توضیحات آموزش و پرورش، برخی نمایندگان از ارائه یک طرح دو فوریتی یا سه فوریتی برای توقف طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خبر دادند که بنا به دلایلی انجام نشد.

اکثر نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس به‌دلیل پشتوانه کارشناسی ضعیف آن و کاهش ساعات تدریس در مدارس مخالف بودند و بر این باور بودند که اصرار آموزش وپرورش بر اجرای این طرح مشکل ساز خواهد شد.
همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس نیز هفته گذشته با ارائه گزارشی در این‌باره اعلام کرد: «با درنظر گرفتن ساعات تدریس در مدارس ایران و شرایط موجود، کاهش ساعات درس، کاهش یک روز درسی از لحاظ کارشناسی قابل پذیرش نیست و در این شرایط، توقف اجرای طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش بسیار ضروری جلوه می‌کند.»

وزارت آموزش و پرورش بر اجرای سراسری طرح تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس و تغییر ساختار نظام آموزشی به 3-3-6 از اول مهرماه امسال پافشاری می‌کند، از سوی دیگر اکنون نمایندگان مجلس نهم نیز با بررسی دقیق و کارشناسی مسائل حوزه آموزش و پرورش، به این نتیجه رسیده‌اند که باید در این زمینه اقدامی ‌کنند، ولی اینکه تا چه حد بر تصمیم خود ثابت قدم باشند و آن را پیگیری کنند باید چند روز صبر کرد.

منبع: همشهری آنلاین