تاریخ انتشار: ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳

گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی‌پرور: ایران با تولید 95درصد داروهای مورد نیاز در داخل کشور به‌خودکفایی در صنعت داروسازی رسیده و جایگاه برجسته‌ای در سطح دنیا پیدا کرده است.

به گزارش همشهری، پنجم شهریور‌ماه به مناسبت سالروز تولد زکریای رازی، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی روز داروسازی نامگذاری شده است و امروز نیز پس از گذشت قرن‌ها درحالی جایگاه داروسازی را گرامی می‌داریم که شاهد توسعه روزافزون تلاش‌های تحقیقاتی داروسازان پژوهشگر درعرصه‌های مختلف هستیم.

دکترسید مهدی سجادی، دبیرانجمن داروسازان ایران در این زمینه به همشهری می‌گوید: تولید بیش از 95درصد از داروهای مورد نیاز درداخل کشور و کسب رتبه برتر میان کشورهای منطقه نشان‌دهنده دسترسی مردم به دارو و کنترل عوارض جانبی دارو‌ها با وجود تمامی محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمال شده علیه ایران است. وی با اشاره به رشد چشمگیر تولید علم و ارائه مقالات بین‌المللی در دانشکده‌های داروسازی که به همت دانشمندان، متخصصین و اساتید محترم داروساز صورت پذیرفته می‌گوید: درسایه این بالندگی روزافزون علمی، دانشمندان داروسازی ایران درسطح جهانی از طریق پایگاه‌های علمی معتبر معرفی شده‌اند.

به گفته دکتر سجادی ارتباط بسیار نزدیک بین واحدهای تحقیقاتی دانشگاه‌ها و صنایع داروسازی باعث عرضه و تولید داروهای جدید نوترکیب و بیوتکنولوژی برای نخستین مرتبه درسطح جهانی در داخل کشور شده است که از جمله می‌توان به ساخت نخستین ژنریک داروی بیماران ام اس و نخستین ژنریک داروی خوراکی درمان بیماران تالاسمی و همچنین رونمایی هر روزه از تولید داروهای جدید نوترکیب درحوزه‌های بیماری‌های خون و سرطان اشاره کرد که سبب غرور ملی و اعتبار جامعه داروسازی است.وی همچنین می‌افزاید:

حمایت از کیفیت تولید درصنایع داروسازی و تشکیل شورای سیاستگذاری اهدای جایزه ملی کیفیت غذا و دارو و بهداشت ایران در رتبه‌بندی صنایع دارویی و اجرای طرح الصاق برچسب اصالت داروهای وارداتی جهت کنترل بازار قاچاق دارویی و اطمینان بیشتر مصرف‌کننده ازجمله اقداماتی بوده که در حوزه داروسازی در ایران انجام شده است.

با وجود این به‌نظر می‌رسد برای توسعه بیش از پیش این صنعت برخی از چالش‌ها هنوز پیش روی جامعه داروسازی قرار دارد. دکتر سجادی در این زمینه می‌گوید: دو چالش اصلی در این حوزه وجود دارد که عبارت اند: 1- مشکلات در تخصیص منابع ارزی جهت تأمین مواد اولیه دارویی درصنایع داروسازی و افزایش هزینه‌های بسته‌بندی تولید فرم‌های دارویی و متعاقباً سیاست‌های انقباضی در قیمت‌گذاری داروها که بعضاً منجر به کمبود برخی از اقلام دارویی و عدم‌امکان تحقیقات و مطالعات بالینی بیشتر می‌شود.

2- بی‌توجهی به مشکلات اقتصادی و معیشتی همکاران در داروخانه‌ها که ناشی از مسائلی همچون پایین بودن سود دارو، کاهش حریم و فاصله بین داروخانه‌ها، ناعادلانه بودن قراردادهای سازمان‌های بیمه‌گر و عدم‌رعایت مواد قانونی در پرداخت مطالبات و لحاظ کردن جریمه تأخیر، برخورد غیرمنصفانه مسئولین درسازمان امورمالیاتی با داروخانه‌ها به‌عنوان یک مؤسسه پزشکی و نادیده گرفتن هزینه‌های این واحد خدماتی درمحاسبات و انحصار درتوزیع و عرضه داروهاست. دکترشهاب الدین جنیدی جعفری، عضو هیأت مدیره انجمن داروسازان ایران نیز در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید:

درسال گذشته با رونمایی از داروهایی با تکنیک بالا و داروهایی با تکنولوژی نانو و بیوتکنولوژی عملاً درصنایع داروسازی در شرایط تولید، از کشورهای درحال توسعه گذر کردیم و درتولید علم هم اساتید و دانشجویان داروسازی و نخبگان علمی کشور هم در رده‌بندی‌های جهانی افتخارآفرینی‌های سال‌های گذشته را تکرار کردند.

وی می‌افزاید: جهت به روز‌تر شدن صنایع داروسازی و شرکت‌های پخش دارو، رسیدن به قیمت واقعی دارو و گسترش واحدهای تحقیق و توسعه درکارخانجات داروسازی بالاتر رفتن کیفیت داروهای تولید داخل را به‌دنبال خواهد داشت که این از مواردی است که ‌باید بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.

تأمین ارز لازم و به موقع جهت تهیه مواداولیه دارویی از دیگر مواردی است که اگر به‌موقع انجام نشود نگرانی‌هایی را برای ما به‌دنبال خواهد داشت که امیدوارم با پیگیری مسئولین این نگرانی خاتمه یابد.وی در پایان می‌گوید دربحث ارائه خدمات دارویی سرپایی در داروخانه‌ها و مصرف بی‌رویه دارو نگرانی‌هایی وجود دارد که ان شاء‌الله با تدابیر لازم کاسته خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین