شهردار تهران برای دریافت این جایزه باید در محل همایش حضور می‌یافت اما این مهم بنا به دلایلی ممکن نشد و به همین دلیل محمدباقر قالیباف از طریق ویدئوکنفرانس سخنرانی خود خطاب به حاضران در مراسم را ارائه کرد.

شهردار تهران در این ارتباط اظهار داشت: تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دینی و ملی، بهره‌برداری از تجارب مثبت جهانی، ابداع و نوآوری و تکیه بر مشارکت بی‌دریغ شهروندان، گام‌های بلندی برداشته است و در این مسیر با هدف تحقق زندگی شایسته برای تمامی ملت‌ها، با اشتیاق فراوان آماده تبادل اطلاعات و تجارب خود با شهرهای دنیا است.محمدباقر قالیباف در مراسم اهدای جایزه جهانی حمل و نقل پایدار 2011در واشنگتن با بیان اینکه بسیار خوشحالم که به نمایندگی از شهروندان تهرانی در این مراسم سخن می‌گویم، گفت: برخود می‌بالم که شهردار شهری هستم که در آن جسارت و اراده قاطع برای توسعه حمل و نقل پایدار، یکپارچه، در دسترس، ایمن و آسان با هدف ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، ویژگی بارز مدیریت شهری است و شهروندان فهیم آن یار و همراه این سیاست‌ها و تصمیم‌های تحول‌خواهانه هستند.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز در کلانشهر تهران به‌رغم تمامی موانع و محدودیت‌ها، توسعه شبکه مترو، خطوط اتوبوسرانی تندرو و خطوط ویژه اتوبوس تحقق پذیرفته است. از سوی دیگر ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری و توسعه پیاده‌راه‌های امن و آرام به سرعت در حال تحقق است. تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران با ایمان راسخ به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دینی و ملی، بهره‌برداری از تجارب مثبت جهانی، ابداع و نوآوری و تکیه بر مشارکت بی‌دریغ شهروندان، گام‌های بلندی برداشته است و در این مسیر با هدف تحقق زندگی شایسته برای تمامی ملت‌ها، با اشتیاق فراوان آماده تبادل اطلاعات و تجارب خود با شهرهای دنیا هستیم. وی همچنین افزود: همزمان با این اقدامات، اعمال تدابیر محدودکننده برای تردد وسایل نقلیه در مناطق مرکزی شهر ازجمله استقرار سیستم کنترل هوشمند محدوده طرح ترافیک، گام‌های اولیه و بستر مهمی برای توسعه حمل و نقل پایدار در این کلانشهر بوده است.

شهردار پایتخت با بیان اینکه تهران نیز نظیر بسیاری از کلانشهرهای جهان با معضلاتی همانند آلاینده‌های زیست‌محیطی روبه‌روست افزود: اتخاذ رویکردهای انسان‌محور، به جای راهبردهای خودرو‌محور زمینه مناسبی را برای کاهش انتشار آلاینده‌های زیست‌محیطی، توسعه امکانات حمل و نقل عمومی و دسترسی عادلانه شهروندان به این امکانات فراهم آورده است.  وی تأکید کرد: عمیقاٌ معتقدم در راستای تحقق شهری سرشار از معنویت، پاکی، آرامش، ایمنی و توسعه‌یافتگی از لحاظ اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، رویکرد صحیحی پیشه کرده‌ایم و در مسیر درستی در حرکتیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اجازه می‌خواهم از نگاه کارشناسانه، دقیق و منصفانه کمیته محترم داوری جایزه سال حمل و نقل پایدار و نهادهای همکار آن، به روند تحولات منسجم، برنامه‌ریزی شده و رو به توسعه حمل و نقل پایدار در شهر تهران سپاسگزاری کنیم. بدون تردید این دستاورد، مسئولیت اینجانب و همکارانم را در خدمت به همشهریان و هموطنانم سنگین‌تر و اراده ما را در این مسیر، استوارتر خواهد ساخت. از خداوند متعال سلامتی و شادکامی همه شرکت‌کنندگان در این رویداد مهم بین‌المللی را مسئلت می‌کنیم.