گروه بورس: با رأی هیأت واگذاری قراراست سازمان خصوصی‌سازی‌ به وکالت از دولت 5/17درصد از سهام شرکت سایپا را به‌زودی در بورس عرضه کند، اما جزئیات این عرضه هنوز مشخص نیست و ابهام‌هایی پیش روی این عرضه وجود دارد.

به گزارش همشهری، هیأت واگذاری در آخرین نشست خود شرایط واگذاری بلوک سهام دومین خودروساز بزرگ کشور را تعیین کرد. بر این اساس قرار است یک میلیارد و 820 میلیون سهم سایپا (معادل17.5درصد) به قیمت پایه 360 تومان، از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ در بازار سهام عرضه شود.

این بلوک سهام متعلق به سازمان گسترش (ایدرو) بوده که بابت رد دیون به پیمانکاران وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه واگذار خواهد شد. با فروش بلوک17.5درصدی سهام سایپا به ارزش هر سهم 360تومان، کل این بلوک بین 655 میلیارد تومان تا 700میلیارد تومان در بورس قیمت‌گذاری خواهد شد که این بزرگ‌ترین عرضه سهام در سال‌جاری خواهد بود.

اما با وجود اعلام سازمان خصوصی‌سازی‌ برای عرضه سهام این شرکت در بورس، هنوز تاریخ عرضه سهام این شرکت به‌طور دقیق مشخص نیست و روشن نشده آیا خودروسازان دیگر ازجمله ایران خودرو قادر به خرید این میزان از سهام سایپا هستند یا خیر. پیش از این شورای رقابت خرید سهام هریک از خودرو سازان را توسط خودروساز دیگر و همچنین زیر مجموعه‌های خودشان ممنوع اعلام کرده بود. همچنین به‌طور دقیق مشخص نیست با واگذاری این میزان سهام درصد مالکیت دولت در شرکت سایپا به چه میزان کاهش پیدا خواهد کرد و آیا همچنان سهامی از شرکت سایپا در دست دولت باقی خواهد ماند یا خیر؟

به این ترتیب درشرایطی که شرکت سایپا ظرف دو هفته گذشته دچار تغییرات مدیریتی شده است، ظرف روز‌های آینده ترکیب سهامداری‌اش نیز تغییر خواهد کرد و باید دید چه‌کسی صاحب حداکثر کرسی‌های هیأت مدیره این شرکت بورس خواهد شد. در همین رابطه علی صحرایی معاون بورس و اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره عرضه سهام سایپا در بورس گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ هنوز تقاضای عرضه سهام سایپا را به بورس ارسال نکرده است اما به‌طورکلی پس از انتشار دوبار آگهی درخواست فروش سهام به بورس ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های خودرو ساز دیگر ازجمله ایران خودرو، مجاز به خرید بلوک سهام سایپا در بورس هستند یا خیر گفت: براساس قانون، رعایت تمامی مقررات حاکم بر معاملات بورس ازجمله مقررات شورای رقابت الزامی است و خریداران باید قبل از خرید سهام قواعد خرید سهام را رعایت کنند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا باید نظر شورای رقابت در مورد خرید این بلوک سهام دریافت شود، گفت: موضوع شورای رقابت همیشه پابرجاست و خریداران، خود قبل از خرید باید از سازمان خصوصی‌سازی‌ و شورای رقابت سؤال کنند که آیا قادر به خرید سهام سایپا هستند و اهلیت دارند یا خیر و پس از آن در رقابت خرید سهام شرکت کنند.

منبع: همشهری آنلاین