معاون بورس اوراق بهادار تهران از اعلام آمادگی سهامداران عمده شش شرکت برای انتشار اوراق اختیار فروش خبر داد.

بورس

علی صحرایی گفت: سهامداران عمده شرکت‌های سرمایه‌گذاری امید، کالسیمین، بانک سینا، پتروشیمی پردیس، چادرملو و گل‌گهر آمادگی خود را برای انتشار اوراق اختیار فروش اعلام کرده‌اند. این شرکت‌ها بعد از آنکه تعهدات لازم را فراهم کنند، اوراق اختیار فروش را در بورس تهران منتشر خواهند کرد.

صحرایی به عرضه موفق اوراق اختیار فروش پتروشیمی کرمانشاه اشاره کرد و گفت: استقبال سرمایه‌گذاران باعث شد تا یک‌میلیون اوراق در نخستین روز عرضه به فروش برسد. انتشار این اوراق جدید باعث شد تا شاهد صف خرید سهام پتروشیمی کرمانشاه در بازار باشیم به‌طوری که دو میلیون سهم با درصدهای مثبت در تالار معامله شد.او درباره فرایند معاملات اوراق اختیار فروش پتروشیمی کرمانشاه تأکید کرد: معاملات این اوراق تا زمانی که تعهد عرضه‌کننده اوراق به اتمام برسد در تالار انجام خواهد شد.

صحرایی درباره مزیت‌های اوراق اختیار فروش در بازار سهام افزود: کارکرد این ابزار به شکلی است که دارنده آن می‌تواند از حداقل بازده سپرده‌های بدون ریسک یا اوراق مشارکت 20در‌صدی بهره‌مند شود و از تضمین‌هایی که سهامدار عمده و صادر‌کننده اختیار فروش دارد، برخوردار شود، یعنی سهام خود را در تاریخ اعمال به آنها با قیمت پایه (قیمت اعمالی) به فروش رساند. او با بیان اینکه این ابزار جدید کارکردی دوگانه دارد، گفت: سهامداران علاوه بر کسب حداقل سود بازار‌های موجود از مزایای بازار سهام نیز بهره می‌برند.

او ادامه داد: اگر قیمت سهام در زمان فروش (تاریخ اعمال) بیشتر از قیمت اعمال باشد، دارنده می‌تواند درخصوص این اوراق تصمیم‌گیری کند، در غیراین صورت اگر قیمت سهام پایین‌تر از قیمت اعمال باشد، می‌تواند از سه حالتی که در دستورالعمل پیش‌بینی شده استفاده کند.

او تأکید کرد: در حالت اول، سهامدار عمده و صادرکننده اختیار فروش می‌توانند مابه‌التفاوت قیمت روز بازار سهام و قیمت اعمال را به دارنده آن حق پرداخت کنند، در حالت دوم می‌توانند مابازای آن سهام را پرداخت و یا اینکه سهامشان را به قیمت اعمال بازخرید کنند. معاون بورس مهم‌ترین مزیت این ابزار را بیمه‌کردن سهام اعلام کرد و افزود:

مهم‌ترین مزیت این ابزار مصون‌سازی‌ و ایجاد اطمینان به سهامداران جزء است که هم از بازدهی حداقل برابر سرمایه‌گذاری در حوزه بازار پول برخوردار شوند و هم از مزایای سهامداری مانند دریافت سود نقدی و شرکت در افزایش سرمایه بهره‌مند شوند. معاون بورس افزود: در پی تقاضای سرمایه‌گذاران حقیقی، بورس با افزایش دامنه اختیار فروش اوراق تبعی سهام متناسب با بازده مورد انتظار موافقت کرد. این گزارش حاکی است: اوراق اختیار خرید شرکت چادرملو از چهارشنبه به‌عنوان دومین اوراق از این نوع و با قیمت اعمالی 680تومان در بورس عرضه می‌شود.

کد خبر 181619
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز