گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: سرکشی دلار، التهاباتی که در بازار ارز و سکه در هفته‌های گذشته حاکم بود، گرانی برخی کالاها، همه و همه می‌توانستند بار دیگر پای شمس‌الدین حسینی وزیرکشتی‌گیر و دو اخطاره دولت نهم و دهم را به صحن علنی برای استیضاح بکشاند اما این بار قرعه نخستین استیضاح مجلس نهم به نام محمد عباسی نخستین وزیر وزارتخانه ورزش و جوانان خورده است.

طرح استیضاح او در 21محور، پنجم مهر‌ماه در مجلس با تعداد نزدیک به 60امضا اعلام وصول شد. جابه‌جایی‌های غیرقانونی در برخی فدراسیون‌ها که آنها را تا مرز تعلیق برد، نحوه عزل و نصب‌ها و چگونگی انتقال افراد از سایر دستگاه‌ها به وزارتخانه، مسافرت‌های غیرضروری به خارج و داخل و چگونگی اجرای همایش‌ها، بی‌توجهی به مسائل جوانان و نوجوانان، به‌طوری که مسائل ورزشی روی دیگر امور جوانان سایه انداخته است از مهم‌ترین محورهای استیضاح محمد عباسی است.

دیروز البته رایزنی‌هایی برای انصراف استیضاح‌کنندگان از تصمیم‌شان و بازپس‌گیری امضاهایشان صورت گرفت؛ همچنان‌که در طول هفته گذشته صورت گرفته بود. وزارت ورزشی‌ها موفق شدند با این رایزنی‌ها برخی استیضاح‌کنندگان را قانع به بازگشت از تصمیم‌شان کنند، اما تعداد امضاها از حد نصاب (10امضا) سقوط نکرد. حسین سبحانی نیا عضو هیأت‌رئیسه مجلس بعدازظهر دیروز گفت که تعداد امضاها تا 40سقوط کرده اما نصاب لازم برای استیضاح وجود دارد. در دستور کار مجلس که برای این هفته اعلام شده، استیضاح وزیر ورزش روز یکشنبه ذکر شده است.

درست که تمام نگاه‌ها متوجه بازار است و درست که برخی نمایندگان از این استیضاح، به‌عنوان ابزار انحرافی استیضاح‌کنندگان برای دور‌کردن اذهان از التهابات بازار یاد‌کرده‌اند اما نشست خبری سه‌شنبه هفته گذشته احمدی‌نژاد، نپذیرفتن مسئولیت‌های گرانی‌ها و التهابات بازار و ابراز تأسفش از گفت‌وگویی که رئیس مجلس با یکی از خبرگزاری‌های «وابسته به نهاد نظامی»- به زعم او- داشت، فضا را مشابه خرداد سال 90و روز رأی اعتماد به حمید سجادی قرار داده است.

خرداد‌ماه سال گذشته محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای غیرمعمول به رئیس مجلس، با ذکر ایراداتی متعدد به مصوبه نمایندگان درباره تأسیس وزارت ورزش، نوشت: «ظاهرا راهی جز معرفی وزیر وجود ندارد» و حمیدرضا سجادی را به‌عنوان نخستین گزینه وزارت ورزش و جوانان معرفی کرد. همان نامه در روز رأی اعتماد فضایی غیرمعمول‌تر برای سجادی و رئیس‌جمهور در صحن شکل داد که به قطع سخنان احمدی‌نژاد و نهایتا رأی عدم‌اعتماد به گزینه پیشنهادی وزارت ورزش منجر شد. حالا نزدیک به 16‌ماه پس از آن جریان، در فضایی مشابه، وزیر ورزش دولت دهم باید پای استیضاح مجلس نهم بنشیند.

شامگاه دیشب، عبدالرضا مصری سخنگوی هیأت رئیسه مجلس، درباره شایعاتی مبنی بر منتفی‌شدن استیضاح وزیر ورزش به همشهری گفت که تعدادی از امضاها کاهش یافته اما هنوز استیضاح منتفی نیست. اگر تا صبح امروز اتفاقاتی مشابه آنکه در جریان استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلام وزیر کار و امور اجتماعی رخ داد و صبح روز استیضاح، نمایندگان استیضاح‌کننده از امضاهایشان بازگشتند، رخ ندهد، احمدی‌نژاد باید برای دفاع از وزیرش در صحن علنی حضور یابد.

او البته سه‌شنبه هفته گذشته دفاعیات خود را از تریبون نشست خبری‌اش بیان کرد؛ دفاعیاتی که طی آن اگرچه استیضاح را حق مجلس دانست اما تلویحا مجلس را به سیاسی کاری در استیضاح متهم کرد. او با بیان اینکه متأسفانه ورزش کشور ما، بیشتر از حاشیه‌های ساختگی رنج می‌برد، گفته بود: «وقتی در بازی‌های دوره گذشته المپیک و پارالمپیک ورزشکاران ایرانی مقام بالایی کسب و یک موفقیت بی‌سابقه خلق کردند، همان موقع هم عده‌ای جلو افتادند تا سازمان تربیت بدنی را به هم بریزند و امروز هم با وجود کسب نتایج خوب المپیک لندن، برخی به‌دنبال استیضاح وزیر ورزش و جوانان هستند».

امروز اگر استیضاح انجام شود سیدمهدی هاشمی نماینده تهران و رئیس فدراسیون تیراندازی باید در جمع مدافعان وزیر باشد. او گفته است: «هیچ‌کس منکر مشکلات در کار وزارت ورزش و جوانان نیست اما ما می‌گوییم، وزیر اقتصاد در شرایطی که مشکل اصلی این روزهای کشور بحث گرانی‌هاست به مجلس آمد و حتی نتوانست نمایندگان را قانع کند اما از مجلسی‌ها کارت زرد گرفت تا ملزم به ایجاد اصلاحات شود آن وقت در شرایطی که ورزش شرایطش اصلا به حادی مشکلات اقتصادی نیست، چطور باید وزیرش را استیضاح کنیم و باعث شوکی جدید باشیم»؟ حسن کامران نماینده اصفهان و از طراحان استیضاح گفته است برخی نمایندگان نمک گیر وزیر شده‌اند. باید دید امروز عباسی از خاک مجلس می‌تواند در برود یا وزارت ورزش را باید به سرپرست جدیدی بسپارد.

منبع: همشهری آنلاین