یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

گروه سیاسی- مجید مهرابی دلجو: نخستین اصواتی که بعد از ترجمه آیات قرآن از رادیو مجلس شنیده می‌شود، بحث‌های درون‌گروهی هیأت رئیسه درباره تعداد امضاهای استیضاح وزیر ورزش است.

مجلس

جواد جهانگیرزاده می‌شمارد، 11امضا! استیضاح آغاز می‌شود. غلامرضا مصباحی مقدم با حسن کامران طراح اصلی استیضاح بحث می‌کند که در اوضاعی چنین که بازار ملتهب است استیضاح وزیر ورزش چه صیغه‌ای است؟ کامران اصرار دارد که «استیضاح لولو نیست»!

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس درصورتی که تعداد امضاهای یک استیضاح به زیر 10برسد استیضاح منتفی است. کم پیش نیامده که در ادوار مختلف مجلس، کلید یک استیضاح با حتی 80امضا خورده و در فاصله دو روز مانده به استیضاح، عدد به زیر 10رسیده و موضوع از حیز انتفاع خارج شده است. دیروز اما اتفاقی که در مجلس افتاد در هیچ دوره‌ای سابقه نداشت؛ استیضاحی که با 60امضا کلید خورده بود، در میانه استیضاح منتفی شد!

حسن کامران نطقش را آغاز کرده و از همشهریان عباسی می‌گوید که با دیپلم‌های ادبیات و تئاتر در وزارت ورزش کاره‌ای شده‌اند، یا اشاراتی می‌کند به نیروهایی که از وزارت تعاون، محل ماموریت سابق عباسی به وزارت ورزش محل ماموریت فعلی عباسی آمده‌اند، تا سخنش را به آنجا می‌رساند که بگوید در مقطعی شخصی از دخانیات به وزارت تعاون رفت و همه کاره آنجا شد، حالا از تعاون به وزارت ورزش رفته و مدیرکل امور استان‌های این وزارتخانه شده است و کارهای محرمانه وزیر را انجام می‌دهد. از هیأت رئیسه خبر می‌رسد که استیضاح منتفی است!

کامران هاج‌و‌واج است. در هیچ دوره‌ای از ادوار مجلس چنین اتفاقی سابقه نداشته است. محمد عباسی وزیر ورزش تا بلند می‌شود خوش و بشی با نمایندگان کند، نیره اخوان همسر کامران با برگه‌ای به سمت جایگاه هیأت رئیسه می‌رود و یک امضا به امضاهای استیضاح اضافه می‌کند. هیأت رئیسه خطاب به کامران می‌گوید ادامه دهید استیضاح نصاب دارد. عباسی می‌نشیند. چند دقیقه بعد یکی دیگر از نمایندگان امضای خود را پس می‌گیرد. استیضاح باز منتفی می‌شود و عباسی برمی‌خیزد... . چنین اتفاقی وقتی که در مجلس رخ داد، احمد توکلی به تغییر نظر مکرر هیأت رئیسه درباره انجام و یا منتفی شدن استیضاح انتقاد کرد و به علی لاریجانی توصیه کرد بعدا وقت بگذارد و صحنه‌هایی که عکاسان از مجلس گرفته‌اند را ببیند تا متوجه نظم جلسه شود. او پرسید آیا این طرز رفتاری که هیأت رئیسه کرد و مجلس را معطل کرد تا تصمیم بگیرد که چه‌کار کند، در شأن مجلس است؟

لاریجانی تغییرات اعمال‌شده در آیین‌نامه جدید را علت از دستور خارج شدن موضوع استیضاح وزیر ورزش عنوان کرد و گفت: طبق آیین‌نامه نمایندگان اجازه دارند امضاهایشان را پس بگیرند.توکلی البته کنایه‌ای به استیضاح‌های سیاسی در روزهای مشکلات اقتصادی زد و گفت: در زمان جنگ، نخست‌وزیر خدمت امام(ره) رفت و 30، 40دقیقه راجع به اختلافات سیاسی حرف زد اما امام(ره) از ایشان پرسید که ذخیره گندم چقدر است و وارد بحث‌های سیاسی نشد؛

حالا هم درست است که رئیس‌جمهور از حد خود مکررا خارج شد ولی نباید در این شرایط پاسخی بدهیم؛ در شرایطی که مردم به‌شدت گرفتارند و هر روز ناامنی به پول و اقتصاد سرایت می‌کند. به این ترتیب نخستین استیضاح مجلس نهم امتیازی منفی را برای این مجلس ثبت می‌کند مثل مجلس هشتم که استیضاح علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش را با چنان سرو صدایی آغاز کرد و سرانجامش منتفی شدن استیضاح بود. بهار آن مجلس که چنان بود، خزانش به استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی وزیر کار و امور اجتماعی ختم شد که صبح روز استیضاح درحالی‌که رئیس‌جمهور پشت در صحن علنی ایستاده بود تا از وزیرش دفاع کند،

استیضاح منتفی شد.برای استیضاح محمد عباسی وزیر ورزش دولت دهم، بحث‌ها از سه روز قبل چنان بود که رئیس‌جمهور هم پیش‌بینی منتفی‌شدن قضیه را می‌کرد چرا که با وجود اینکه در نشست خبری‌اش گفته بود به مجلس می‌رود و دفاعیاتش را مطرح می‌کند، دیروز نه خود به مجلس رفت و نه کسی از هیأت دولت، محمد عباسی را در این جلسه همراهی کرد. احمدی‌نژاد البته در نشستی که اخیرا داشت استیضاح عباسی را طرح عده‌ای قلیل از نمایندگان دانسته و گفته بود که «دو سال قبل هنگامی که در چین و در المپیک و پارالمپیک مقام خوبی آوردیم عده‌ای جلو افتادند که سازمان ورزش را بر هم بزنند و اکنون هم که پیروزی‌های المپیک به‌دست آمده است، وزیر استیضاح می‌شود؛

البته این حق مجلس است و ما هم حاضر می‌شویم و پاسخ‌های لازم را ارائه می‌دهیم». استیضاح این وزیر کابینه پنجم مهر در 21محور اعلام وصول شده بود. بی‌توجهی به نحوه قراردادهای بازیکنان فوتبال، دخالت دولتی در امور فدراسیون‌ها، استخدام‌های غیراصولی و بی‌توجهی به مشکلات جوانان از محورهای استیضاح بود. اما در همان ایام، برخی نمایندگان مجلس که ریاست فدراسیونی را دارند یا عضو هیأت مدیره باشگاهی هستند، استیضاح وزیر ورزش را در روزهایی که گرانی‌ها حرف اول را می‌زند بحثی انحرافی از سوی مجلس دانسته بودند.

کد خبر 187125
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز