گروه اقتصادی: پس از نوسانات قیمت و عرضه سیمان و ورود سیمان به سبد حمایتی دولت که با مخالفت‌هایی همراه بود مسئولین از تعیین تکلیف سیمان با پایان فصل ساخت و ساز و کاهش تقاضا خبر دادند با این وجود هنوز این کالا همچنان در سبد حمایتی دولت قرار دارد.

در تازه‌ترین اظهار نظرها وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با مهر با بیان سناریوهای مختلف برای تعیین تکلیف سیمان، می‌گوید: یک پیشنهاد این است که قیمت برای هر تن سیمان بین 44 تا 45 هزار تومان گذاشته شود و دیگر این که مکانیزم بازار را آزاد بگذاریم.

علیرضا طهماسبی درباره آزادسازی قیمت سیمان، می‌افزاید: در این خصوص چندین بار پیشنهاد ارائه شده است و هم اکنون وضعیت سیمان پایدار نیست و در این خصوص اجماع نظر وجود ندارد.

وی با اشاره به این که راهکارهای متعددی در این باره ارائه شده و یک  پیشنهاد این است که قیمت برای هر تن سیمان بین 44 تا 45 هزار تومان گذاشته شود و دیگر این که مکانیزم بازار را آزاد بگذاریم گفت: به علت حجم زیاد کار در شورای اقتصاد در سال گذشته، تعیین تکلیف وضعیت سیمان به سال‌جاری موکول شده است.

وزیر صنایع و معادن می‌افزاید: این وزارتخانه به‌عنوان حامی تولید باید سیاست‌هایی اتخاذ نماید که تولید در کشور صیانت و توسعه یابد. به عبارت دیگر، در راستای توسعه این صنعت باید سیاست‌هایی اتخاذ شود که این صنعت کاملاً مقرون به صرفه باشد

وزارت صنایع و معادن در خصوص کنترل قیمت رسمی سیمان به استناد بند ج ماده 39 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پیشنهاداتی به شورای اقتصاد ارائه کرده که در این پیشنهاد دو بند مطرح شده است اول اینکه سیمان از سبد حمایتی خارج شود و دوم اینکه قیمت سیمان بر اساس نرخ تعادلی بازار تنظیم گردد و تولید و عرضه سیمان به عهده وزارت صنایع و معادن باشد.

با این وجود هنوز سیاست مشخصی در زمینه نحوه عرضه سیمان اتخاذ نشده و با وجود مخالفت کارشناسان با عرضه سیمان در سبد حمایتی دولت و تأثیر این امر بر کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان کشور این محصول همچنان در سبد حمایتی دولت باقی مانده است.