چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: باقی ماندن یا خروج سیمان از سبد حمایتی موضوعی است که از مدت‌ها پیش مطرح شده و با وجود بررسی‌های وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی برای تصمیم‌گیری در این زمینه اکنون این بحث به یکی از محورهای اختلاف دیدگاه این دو وزارتخانه تبدیل شده است.

با محسن شاطرزاده معاون اقتصادی وزارت صنایع و معادن پیرامون خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و تاثیر آن بر قیمت و عرضه این کالا گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • نوسانات قیمت و عرضه سیمان تا چه حد ناشی از کمبود تولید داخلی این کالا است؟

تنظیم بازار سیمان بر عهده وزارت بازرگانی است و وزارت صنایع و معادن وظیفه تولید را بر عهده دارد. آنچه مسلم است میزان تولید سیمان بیش از نیاز داخلی به این کالا است به نحوی که با برنامه‌ریزی و ظرفیت‌های ایجاد شده برای تولید سیمان قادر خواهیم بود از نیمه دوم امسال به سمت صادرات این کالا پیش رویم. 

  • برخی صادرات بی رویه کارخانه‌های تولید سیمان را عامل نابسامانی‌های اخیر در بازار سیمان می‌دانند، نظر شما چیست؟

با توجه به نیاز بازار داخلی به سیمان اکنون هیچ کارخانه‌ای به طور رسمی‌سیمان صادر نمی‌کند اما با توجه به نیاز کشورهای همجوار به سیمان اگر سیمان از کشور خارج می‌شود این کار به شکل غیر رسمی‌و قاچاق صورت می‌گیرد.

  • با این روند علت نابسامانی قیمت و عرضه سیمان در بازار چیست؟

نابسامانی بازار سیمان به دلیل کمبود تولید این کالا نیست و این امر ناشی از مشکلات موجود در زمینه تنظیم بازار و توزیع این کالا است. در شرایطی که اکنون تولید داخلی سیمان جوابگوی نیاز بازار است نابسامانی توزیع این کالا باعث شده تا بازار سیمان با مشکل مواجه شود.

  • دیدگاه وزیر بازرگانی در زمینه خروج سیمان از سبد تا چه حد با طرح ارائه شده وزارت صنایع برای آزادسازی این کالا همخوانی دارد؟

وزارت صنایع و معادن موافق خروج سیمان از سبد حمایتی دولت است. بر این اساس از 4 ماه پیش طرحی  به دولت ارائه شده است.

این طرح با بررسی وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی و کارخانه‌های تولیدی و انجمن صنفی سیمان تدوین شده است اما هرچند که وزارت بازرگانی در گروه بررسی و تدوین کننده این طرح عضویت داشت اما در پایان تدوین طرح مذکور، این وزارتخانه به دلیل نپذیرفتن مسئولیت نوسان احتمالی قیمت و عرضه سیمان با خروج این کالا از سبد، از امضای این طرح خودداری کرد.

در این طرح در مورد قیمت سیمان نیز توافق شده و پیش‌بینی‌های لازم برای جلوگیری از نوسان قیمت این کالا در بازار در نظر گرفته شده به نحوی که مقرر شده یک میلیون و 200 هزار تن سیمان به عنوان ذخیره بازار نگهداری شود. 

  • با این روند طرح خروج سیمان از سبد حمایتی تا چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

این طرح به دولت ارائه شده و آماده بررسی و تصویب است و در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی بسیاری از مشکلات کنونی مرتفع خواهد شد.

کد خبر 29630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز