همشهری آنلاین: هیچ یک از رادارهای پیشرفته اسرائیل، آمریکا و ناتو نتوانست پهپاد حزب‌الله لبنان را که صدها کیلومتر بر فراز فلسطین اشغالی پرواز کرد، ردیابی کند و سرانجام یک جنگنده اف-16 اقدام به مقابله با این پهپاد کرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حزب‌الله لبنان نام پهپاد نفوذی را «ایوب» نامگذاری کرد که بنابر گفته «سیدحسن نصرالله» این نامگذاری به دو دلیل انجام شد، نخست متبرک شدن به نام ایوب پیامبر(ع) و دوم جاودانه ماندن نام شهید حزب‌الله «حسین ایوب».

مسیر عملیاتی پرواز پهپاد ایوب بر فراز فلسطین اشغالی

اما مسیر پرواز پهپاد شناسایی حزب‌الله که بر فراز فلسطین اشغالی پرواز کرد اینگونه بود که این پهپاد پرواز خود را بر فراز دریای مدیترانه به سوی ساحل جنوبی فلسطین اشغالی آغاز کرد.

دو نکته بارز در مسیر پروازی این پهپاد آن است که توانست حریم عملیاتی و حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچگونه ردیابی طی کند.

حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه‌ نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی اسرائیل بوده که بالغ بر 150 کیلومتر در ساحل دریا است. حریم هوایی، معمولا حریم قانونی هر کشوری است که تا 70 کیلومتر بالای دریا امتداد می‌یابد.

این پهپاد پرواز خود را بر فراز ناوگان‌های حاضر در مرز دریایی فلسطین اشغالی ادامه داد، جایی که ناوگان‌های آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند که همگی برای دفاع و محافظت از حریم اسرائیل فعالیت می‌کنند.

پهپاد ایوب توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب‌ها و رادارهای اسرائیل را پشت سر بگذارد. این پهپاد پرواز و جمع آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد. حزب الله لبنان به طور دقیق مشخص نکرده است که پهپاد ایوب دقیقا از چه نقطه‌ای وارد سرزمین‌های اشغالی شد. اسرائیلی‌ها هنوز نتوانسته‌اند نقطه دقیق ورود پهپاد را مشخص کنند و حزب‌الله نیز سه مسیر پروازی را برای ورود پهپاد به سرزمین اشغالی مشخص کرده است.

این پهپاد توانست از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده بدون شناسایی عبور کند.

پهپاد ایوب در عملیات خود توانست بر فراز مهمترین پایگاه‌های نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی خود را انجام دهد.

این پهپاد توانست خود را تا نزدیکی سایت هسته‌ای دیمونای اسرائیل برساند و در این منطقه بود که وجود پهپاد ایوب شناسایی شد. بر اساس اعتراف اسرائیلی‌ها، شناسایی این پهپاد توسط رادارها انجام نشد و توسط دیده‌بان‌ها و از طریق چشم انجام شد.

بنا بر گفته سیدحسن نصرالله، پهپاد ایوب ساخت ایران و مونتاژ جوانان متخصص لبنانی است.

بر طبق گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی پهپاد حزب الله را افتخاری برای جهان اسلام و عرب خواند و نوشت که این عملیات اقدامی بی سابقه در ۶۰ سال اخیر بود که معادلات صهیونیست‌ها را به هم ریخت.

روزنامه القدس العربی در مطلبی در ستون دیدگاه این روزنامه به سخنرانی دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در مورد پذیرفتن مسئولیت پهپاد نفوذ کرده به عمق خاک سرزمین‌های اشغالی اشاره کرده و نوشت که این پهپاد صدها کیلومتر در بالای دریا حرکت کرد تا اینکه به صحرای النقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی رسید، مسئولیت حزب‌الله در این زمینه پیام چالش‌آمیز قوی است که به اسرائیلی‌ها می‌گوید که اگر جنگ آینده برافروخته شود، کاملا متفاوت خواهد بود.

نفوذ پهپاد حزب الله اقدامی بی سابقه در ۶۰ سال اخیر بود

در ادامه این مقاله آمده است: این عملیات یک عملیات بی‌سابقه در تمامی ابعاد بوده، این اولین بار است که از حدود شصت سال پیش یک هواپیمای عربی و مسلمان حریم هوایی اسرائیل را نقض می‌کند و از تمامی رادارهای اسرائیلی عبور می‌کند و با آزادی تمام قبل از اینکه هواپیماهای فوق پیشرفته اسرائیلی قادر به ساقط کردن آن شوند، در آسمان سرزمین‌های اشغالی به گشت‌زنی می‌پردازد.

نگرانی صهیونیست‌ها از ایرانی بودن این هواپیما بیشتر شد

این نفوذ بزرگ به صورتی که شکل گرفت، اگر افکار قوی در پشت سر آن نبود نمی‌توانست رخ دهد، همان افکاری که وجود آنها اسرائیل را به شدت نگران می‌کند، بویژه نگرانی آنها زمانی بیشتر می‌شود که بدانند این هواپیما از سوی نیروی هوایی حزب الله لبنان در داخل اراضی ایران مونتاژ شده است.

پهپاد لبنانی، یکی از غافلگیری‌های نصرالله بود

شاید این موضوع یکی از غافلگیری‌هایی بود که سید حسن نصرالله در سخنرانی‌های قبلی خود به آن اشاره کرده بود، قطعا غافلگیری‌های دیگری نیز وجود دارد که ما به ابعاد آن آگاهی نداریم و از اسرار راهبردی حزب الله به شمار می‌رود و قرار است در آینده‌ای نزدیک اسرائیلی‌ها را غافلگیر کند، درست مانند موشک‌هایی که در زمان جنگ در عمق سرزمین‌های اشغالی باریدن گرفت یا موشک‌ها و بمب‌هایی که اسطوره تانک‌های مرکاوای اسرائیل را که افتحار نظامی اسرائیلی‌ها بود در هم پاشید.

پهپاد لبنانی به تکنولوژی نظامی آمریکا و اسرائیل نفوذ کرد

روزنامه القدس العربی در ادامه این هواپیما را افتخاری برای لبنانی‌ها، برای تمام اعراب و مسلمانان دانست و نوشت: چرا که این هواپیما نشان داد که اینها نیز می‌توانند به جهان تکنولوژی نظامی اسرائیلی‌ها نفوذ کنند و حتی بر آن غلبه کنند، تکنولوژی که حامی آن آمریکا است و تمامی اسرار نظامی برای توسعه صنایع نظامی را برای این رژیم فراهم می‌کند.

نصرالله از اعتبار و جایگاه بالایی برخوردار است و از منطق قدرت سخن می‌گوید

القدس العربی نوشت: سید حسن نصرالله از اعتبار بالایی برخوردار است و غیر از منطق قدرت و با تکیه بر اطلاعات و واقعیت‌های اثبات شده چیزی نمی‌گوید، این اتفاق در مورد بشارت وی به امت اسلام در مورد هدف قرار دادن یک کشتی جنگی اسرائیلی در سواحل لبنان با موشک‌های پیشرفته نیز رخ داد و وی در سخنرانی خود تاکید کرد: الان به سوی دریا نگاه کنید، چرا که هدف قرار خواهد گرفت، سخنان وی درست از آب درآمد و موشکی که خود یکی از غافلگیری‌های جنگ ژوئیه(۳۳روزه) بود، ناو اسرائیلی را هدف قرار داد.

ای کاش اعراب که هزینه‌های میلیاردی خرید سلاح دارند، این هواپیما را می‌ساختند

القدس العربی نوشت: ما امیدوار بودیم که کشورهای عربی بویژه کشورهایی که صدها میلیارد دلار برای خرید سلاح‌های آمریکایی و اروپایی هزینه می‌کنند، چنین هواپیمایی را می‌ساختند و این پیام را به اسرائیل می‌دادند که عرب‌ها قدس را فراموش نمی‌کنند و نمی‌توانند اشغال مسجدالاقصی را بپذیرند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد و این هواپیما با ابداع تفکر ایرانی خلق شد.

این روزنامه فرامنطقه‌ای در ادامه نوشت: ما واکنش اولیه اسرائیلی‌ها در رسیدن این هواپیما به چند کیلومتری تاسیسات هسته‌ای «دیمونا» را دیدیم که در پی این نفوذ سامانه موشکی گنبد آهنین را برای احتیاط در نزدیکی شهر حیفا مستقر کرد، اما نمی‌دانیم واکنش دراز مدت اسرائیلی‌ها چه خواهد بود؟ آیا نتانیاهو این نفوذ ذلت بار برای خود را به بهانه مشغول شدن به انتخابات پارلمانی هضم خواهد کرد؟

اسرائیل دیگر قدرت برتر منطقه نیست

القدس العربی نوشت که منطقه عربی در حال تغییر است و اسرائیل دیگر تنها قدرت مسلط بر این منطقه نیست، چرا که اگر اینگونه بود، حتی لحظه‌ای در حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران درنگ نمی‌کرد، مانند همان کاری که در سال 1981 در مورد تاسیسات هسته‌ای عراق انجام داد یا کاری که در مورد تنها تاسیسات هسته‌ای سوریه در دیر الزور انجام داد.

پهپاد حزب الله محاسبات صهیونیست‌ها را به هم ریخت

این روزنامه در پایان نوشت: نصرالله حق دارد که به این دستاورد نظامی بزرگ و غافلگیرکننده مباهات کند، چرا که این دستاورد محاسبات اسرائیلی‌ها را در زمانی که بسیاری این رژیم و اشغالگری آن بر قدس را فراموش کرده بودند و حتی به آن به عنوان یک دوست نگاه می‌کردند را در هم ریخت.

منبع: همشهری آنلاین