سردار صفوی با اشاره به اینکه حمله رژیم صهیونیستی به لبنان جزئی از طرح خاورمیانه بزرگ آمریکاست، افزود: آثار و شواهد شکست استراتژیک آمریکا در عراق و لبنان به وضوح دیده می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سردار سرلشکر پاسدار، دکتر سید یحیی صفوی که در همایش عمومی دکترین آمادگی یگانی فرماندهان و مسوولین نیروی دریایی سپاه سخن می‌گفت، با بیان این مطلب که خاورمیانه قلب جهان اسلام است، افزود:‌ خاورمیانه با وجود هفتاد درصد منابع عظیم انرژی و موقعیت برتر ژئوپلتیکی، ژئواستراتژیکی، ژئواکونومیکی و ژئوکلچر، به عنوان یکی از مراکز مهم راهبردی جهان در قرن بیست و یکم به شمار می‌آید.

دکتر صفوی با تشریح وضعیت خاورمیانه اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ دریایی غربی طی دویست سال گذشته همواره به منظور تسلط بر این منطقه استراتژیک با یکدیگر رقابت کرده‌اند و هم اکنون نیز این رقابت‌ بین آمریکا، انگلیس و اسراییل و عده‌ای دیگر از کشور‌های اروپایی، روسیه و چین برای کنترل انرژی و حضور سیاسی در معادلات این منطقه ادامه دارد.

فرمانده کل سپاه طرح حمله رژیم صهیونیستی به لبنان را یک طرح آمریکایی دانست و افزود: آمریکایی‌ها که خود را فاتح جنگ سرد بعد از فروپاشی شوروی سابق می‌دانند، با سوء‌استفاده از حادثه یازده سپتامبر که ممکن است بدست خودشان و سران صهیونیستی طرحی شده باشد، با حمله به افغانستان و عراق، این دو کشور را اشغال نظامی کردند و اینک نیز بدنبال اشغال نظامی لبنان هستند.

وی در ادامه به وضعیت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رژیم صهیونیستی در این جنگ اشاره کرد و اظهار داشت: بعضی از تحلیلگران رژیم صهیونیستی اذعان دارند که در این جنگ،‌اسراییل بیشترین شکست‌ها را متحمل شده است و برخی دیگر نیز دولت و ارتش رژیم صهیونیستی را به خاطر عدم آمادگی مناسب برای این جنگ و مقابله با قدرت حزب الله به سختی زیر سوال برده‌اند.

عضو شورای عالی امنیت ملی با برشمردن اختلافات بین دولت صهیونیستی و فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی، گفت: دولت غاصب اسراییل با فشار به ارتش آن رژیم، از آنها می‌خواهد تا رودخانه لیتانی را به تصرف درآورند و پس از آن آتش بس برقرار و استقرار نیرو‌های بین المللی صورت گیرد و از سوی دیگر بتوانند با ایجاد منطقه حائل، مانع از حملات موشک‌های کوتاه برد مقاومت اسلامی لبنان به شمال فلسطین اشغالی شوند، اما این امر با مقاومت دلیرانه حزب الله و عدم پیشروی زمینی نیرو‌های رژیم صهیونیستی تابحال میسر نگردیده است.

سردار صفوی در بخش دیگری از سخنان خود، ایجاد یک جبهه متحد راهبردی توسط کشور‌های جهان اسلام و منطقه خاورمیانه برای مقابله با توطئه تسلط آمریکا و رژیم صهیونیستی کشور‌های اسلامی و نیز شکست طرح خاورمیانه آمریکایی را خواستار شد.

وی در پایان خطاب به دولت‌ها و ملت‌های خاورمیانه گفت: اهمال دولت‌ها و ملت‌های اسلامی و عربی در مقابله با رژیم صهیونیستی در این برهه حساس تاریخی می‌تواند منجر به تغییر سرنوشت سیاسی و تاریخی خاورمیانه و به ضرر ملت‌های آزادیخواه در تاریخ آینده منطقه باشد.