بدهیهای دولت به شهرداری تهران تنها 600میلیارد تومان بدهی به متروی تهران و 400میلیارد تومان بدهی بابت تأمین اتوبوس به شرکت واحد اتوبوسرانی نیست. در کنار تمام این بدهیهایی که اعداد و ارقام دارند و ندارند، دولت میبایست بهدلیل استقرار وزارتخانهها در پایتخت و تحمیل هزینه به مدیریت شهری هر ساله مبلغی به شهرداری تهران پرداخت کند که هنوز هیچ عدد و رقمی مشخص نشده است.
اگر بخواهیم میزان بدهیهای مصوب دولت به شهرداری تهران را مشخص کنیم، اجرای مصوبه مجلس مبنی بر تأمین هزار میلیارد دلار اعتبار کمک به متروی تهران با احتساب دلار 2500تومان و هزار میلیارد تومان نیز مصوبه برای خرید اتوبوس و ساخت خطوط مترو، تنها در بخش کمک به حملونقل عمومی، دولت سه هزار و 500میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهکار است. در کنار این رقم نیز سهم 10درصد ناشی از صرفهجویی سوخت باید مورد محاسبه قرار گیرد.
سیدمناف هاشمی، معاون برنامهریزی شهرداری تهران در اینباره گفته که دولت از سوی مجلس ملزم شده است تا سهم شهرداریها را از محل سوخت به قیمت روز پرداخت کند، اما سهم شهرداری تهران از محل فروش سوخت همچنان به قیمت سال ۸۸ پرداخت میشود درحالیکه قیمت سوخت افزایش یافته است.
به گفته او «سهم شهرداری تهران از محل فروش سوخت و سهم ۱۰ درصدی شهرداریها در سالجاری ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.» نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بارها به اجرای مصوبات مجلس برای تأمین اعتبارهای مترو تأکید کرده بودند.
شاپور پولادی از اعضای کمیسیون عمران مجلس یکی از نمایندگانی است که از اجرای مصوبات مجلس توسط دولت سخن گفت. او به مصوبه سال 88 و برداشت دو میلیارد دلار از حساب صندوق ذخیره ارزی اشاره کرد و گفت با توجه به اجرایی نشدن مصوبه سال 88«بهنظر میرسد دولت اعتقادی به اجرای این قانون ندارد و مشکل اصلی نیز همین است.»
اما پرداخت بدهیهای دولت به شهرداری تهران تنها عدماجرای مصوبات مجلس نیست. براساس سهمیه از محل ستاد مدیریت حملونقل و مصرف سوخت (تبصره 13) در سال 85دولت موظف بود دو هزار و 500اتوبوس در اختیار شرکت واحد اتوبوسرانی تهران قرار دهد که تنها هزار و 110اتوبوس به شهرداری تحویل داد. در سال 86 و 87سهمیهای به شهرداری تهران داده نشد. در سال 88 و 89 هرسال هزار دستگاه اتوبوس و در مجموع دو هزار اتوبوس قرار شد به شهرداری داده شود.
این در حالی بود که با توسعه خطوط اتوبوسرانی تنها در سال 89اتوبوسهای مورد نیاز شهرداری دو هزار اتوبوس اعلام شد. دولت در دو سال 88 و 89 نهتنها به درخواست شهرداری برای تأمین اتوبوس مورد نیاز اقدام نکرد، بلکه حتی سهمیه مصوب مجلس را نیز اجرا نکرد و در مجموع 638 اتوبوس در اختیار شهرداری تهران قرار داد. برای سال 90و 91نیز دولت هیچ اتوبوسی برای تهران تخصیص نداد و بهرغم درخواستها و اعلام نیاز مداوم، دولت هیچ سهمی در اختیار شهرداری تهران قرار نداد.
این در حالی است که شهرداری تهران از سهم خود برای کمک به مترو چهار هزار و 600میلیارد تومان پرداخت کرده است و برای تأمین اتوبوسهای مورد نیاز در سال86، 220 میلیارد تومان برای خرید اتوبوس اختصاص داده است. در سالجاری نیز بیش از هزار میلیارد برای خرید اتوبوس اعتبار اختصاص یافته که سهم دولت از این اعتبار تاکنون نه مشخص و نه پرداخت شده است.