پگاه شفتی: بزن کنار، یک دیوار صاف پیدا کردم، هورا حالا وقت فیلم است...!دیوار؟ فیلم؟ بزن کنار؟ این کلمه­‌ها چه ربطی به هم دارند؟

تعجب نکنید، در دنیای فناوری اطلاعات وتکنولوژی مدرن همه‌چیز به هم ربط دارد و اگر قرار بر تعجب باشد، هر روز باید تعجب کنید.

این بار حاضران در نمایشگاه دوسالانه‌ى ماشین در پاریس، خیلی تعجب نکردند وقتی دیدند شرکت اتومبیل­‌سازی«اسمارت» یک ماشین مفهومی جدید ارائه کرده­ که می‌­تواند در مواقع لزوم یک سینمای مجانی برای سرنشینانش فراهم کند!

هر دوسال یک‌بار پیشروان صنعت اتومبیل سازی از همه جای دنیا در پاریس گرد هم می‌آیند تا طراحی­‌های اولیه یا همان ماشین‌­های مفهومی را به رخ هم بکشند. این نمایشگاه که از سال 1898 در فرانسه آغاز به کار کرد، جای مناسبی برای کل انداختن غول­‌های صنعت خودروسازی‌ست. این نمایشگاه 15روزه که از دوم مهرماه (29 سپتامبر) آغاز به کار کرده، مثل همیشه دنیای آینده و تکنولوژی­‌های مدرن را مورد توجه قرار داده است. شرکت خودروسازی اسمارت از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی آلمانی«دایملر»، عادت دارد دل بازدیدکنندگان نمایشگاه دوسالانه خودرو پاریس را ببرد.

این بار، این شرکت با ارائه‌ی خودرو«اسمارت فوراستارز» بار دیگر خودرویی از آینده را به نمایش گذاشته است. شرکت اسمارت همیشه صنعت آلمانی را با جذابیت فرانسوی درهم‌آمیخته و شاید به همین دلیل طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. مقر این شرکت در آلمان و البته کارخانه­‌اش در فرانسه است. ماشین‌های کوچک آلمانی-فرانسوی این شرکت اما در فرانسه طرفداران بیش‌تری دارند. شاید این یکی از دلایلی باشد که شرکت اسمارت دوست دارد بیش‌تر ماشین­‌های مفهومی‌اش را برای اولین‌بار در نمایشگا­ه‌های فرانسوی به نمایش بگذارد. هرچند ماشین‌های مفهومی شرکت اسمارت همیشه به تولید انبوه منجر نشده، اما اسمارت نمایشگاه خودرو پاریس را همیشه جای مناسبی برای عرض اندام و به رخ کشیدن ماشین‌هایش، دیده است.

اسمارت فوراستارز که مثل بقیه اسمارت‌ها دو در است، با سقفی تمام شیشه‌­ای، می­‌تواند با سرعت 130کیلومتر در ساعت رانده شود.

این خودرو دوستدار محیط‌زیست می­‌تواند با اتصال بلوتوث به یک تلفن هوشمند، ویدیو پروجکشنی را که در کاپوتش تعبیه شده، فعال کند و با صدایی که از بلندگوهای عقب اتومبیل شنیده می­‌شود، سرنشین‌هایش را سرگرم کند.

سرنشین‌های این اتومبیل می‌توانند هرکجا که دیوار یا صخره‌ی صاف پیدا کردند، به تماشای فیلم یا سرگرمی‌های دیگر بنشینند. با این ماشین فسقلی حالا سفرهای بین­‌شهری طولانی، دیگر خسته‌کننده نیست و چه بسا این ماشین معرکه‌­ای در بین سفر ایجاد کند! مثلاً تصور کنید یک فوتبال حساس در حال برگزاری­‌ است و شما باید تمام شب را رانندگی کنید تا به مقصد برسید. اما، کافی‌ست به یک سطح عمودی صاف برسید و با کمک تلفن هوشمند و ماشین هوشمندتان به تماشای این بازی مهیج در میان سفر بنشینید و ناگهان به خودتان بیایید و ببینید صدها نفر در حال استفاده از این امکان خارق‌­العاده‌ی ماشین شما هستند و در حال تشویق تیم ملی.

ماشین کوچک و هوشمند شما حالا حسابی مورد توجه قرار گرفته است و بیش‌تر کسانی که قابلیت­‌های آن را از نزدیک دیده‌­اند، دوست دارند یکی مثل آن داشته باشند.

منبع: همشهری آنلاین