گروه اقتصادی: افزایش بی‌رویه قیمت و عدم‌عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی در حالی ادامه دارد که مسئولان از تشدید برخوردهای نظارتی خبر می‌دهند.

درحالی‌که وعده‌های قبلی مسئولان برای کاهش فاصله قیمتی خودرو در حاشیه بازار با قیمت‌های رسمی کارخانه کاهش نیافته، روز گذشته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران بار دیگر از تشدید برخورد با هرگونه گرانفروشی خودرو از سوی تولید‌کنندگان و وارد‌کنندگان این محصول خبر داده و اعلام کرده است، درصورت تکرار سه‌باره‌ تخلف گرانفروشی، واحد متخلف با مجازات تعطیلی و پلمب روبه‌رو خواهد شد.

یدالله ملکی با بیان اینکه در تخلف گرانفروشی در مرتبه اول درصورت وجود شاکی خصوصی، واحد گرانفروش به بازگرداندن میزان اضافه دریافتی به شاکی خصوصی محکوم شده و علاوه بر آن باید به میزان دو تا پنج برابر میزان گرانفروشی نیز در حق دولت جریمه پرداخت کند تصریح کرد که درصورت تکرار تخلف گرانفروشی در بار دوم، علاوه بر بازگرداندن میزان اضافه دریافتی، جریمه‌ واحد متخلف افزایش یافته و مجازات‌های تکمیلی مانند قطع خدمات دولتی نیز اعمال می‌شود. اما با تکرار تخلف گرانفروشی برای بار سوم، علاوه بر بازگرداندن میزان اضافه دریافتی، افزایش مبلغ جریمه و قطع خدمات دولتی، واحد گرانفروش نیز پلمب خواهد شد.

ابهام در تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات خودرو

با وجود تداوم چالش واردات خودرو با ارز مرجع و عرضه خودروهای وارداتی با ارز آزاد روز گذشته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دریافت ارز در اتاق مبادله‌ای برای اولویت‌های گروه هشت خبر داده و اعلام کرده است، از این پس، خودروهای کم‌ مصرف و پرمصرف تجاری ارز مبادلاتی می‌گیرند. حمید صافدل با اشاره به اینکه اولویت‌های هفت و هشت نیز حائز شرایط دریافت ارز از اتاق مبادله‌ای ارز شده‌اند گفت: در این دو گروه، خودروهای تجاری کم ‌مصرف و پرمصرف وارداتی نیز قرار می‌گیرند و آنها نیز می‌توانند از ارز مبادله‌ای با نرخ مصوب بانک مرکزی که به‌صورت روزانه اعلام می‌شود، استفاده کنند.

این در حالی است که ساسان خدایی، معاون مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه تخصیص ارز به اولویت هشتم از روز گذشته در مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز آغاز شده است، در مورد تخصیص ارز مبادلاتی برای واردات خودروهای کم‌مصرف و پرمصرف تجاری به ایسنا اعلام کرد: فعلا به هیچ خودروی وارداتی ارز مبادله‌ای اختصاص نمی‌یابد.
براساس این اولویت‌ها مقرر است خودروهای کم‌ مصرف یا برخی خودروهای هیبریدی ارز مبادله‌ای بگیرند که در اولویت هفت قرار خواهند گرفت. این خودروها براساس مدل‌هایی که سازمان بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت اعلام می‌کند، انتخاب خواهند شد و عموما دارای مصرف سوخت کمتر از شش لیتر هستند.

منبع: همشهری آنلاین