همشهری آنلاین: پیش‌نویس آیین‌نامه تفکیک وظایف سازمان بهزیستی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) بر اساس قانون بودجه سال 86 تدوین شد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اعلام این مطلب افزود: براساس پیش‌نویس آیین‌نامه اجرایی بند ظ تبصره 14 قانون بودجه سال 86، رسیدگی به امور سالمندان برعهده سازمان بهزیستی خواهد بود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کاظم نظم‌ده گفت: درجلسات تدوین آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده به منظور واگذاری امور حمایتی به کمیته امداد امام خمینی(ره) و تمرکز امور توانبخشی و پیشگیری در سازمان بهزیستی، پیش‌نویس این آیین‌نامه تدوین شد.

وی با بیان اینکه جلسات باحضور کارشناسان وزارت رفاه، سازمانهای بهزیستی و مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و کمیته امداد امام خمینی (ره) تشکیل شد، افزود: سالمندان یکی از گروههای هدف توانبخشی و نیازمند خدمات گوناگون بهداشتی، ورزشی و مسکن در قالب مجموعه خدمات توانبخشی هستند، که این مسئولیت به صورت متمرکز در اختیار سازمان بهزیستی قرار می‌گیرد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی اضافه کرد: بر اساس قانون، گروه‌های هدف توانبخشی شامل معلولان ذهنی، جسمی ــ حرکتی، بیماران روانی مزمن، معلولان اجتماعی و سالمندان هستند.

وی در ادامه با اشاره به این که با تمرکز وظایف و اعتبارات مربوط به سالمندان، از موازی کاری جلوگیری می‌شود، افزود: تمام اعضای شرکت‌کننده در جلسات تدوین آیین‌نامه بند ظ تبصره 14 قانون بودجه سال 86 به استثنای کمیته امداد امام خمینی(ره)، موافق تمرکز خدمات رسانی به سالمندان در سازمان بهزیستی بودند که این پیش نویس پس از تأیید در شورای معاونان وزارت رفاه و شورای عالی رفاه در هیات دولت به تصویب خواهدرسید.

به گفته نظم‌ده هم اکنون بیش از 150 تا 200 هزار سالمند در حوزه توانبخشی از خدمات سازمان بهزیستی برخوردارند و کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز حدود 700 هزار سالمند را در قالب طرحهای مختلف از جمله طرح شهید رجایی تحت پوشش دارد.

بر اساس بند ظ تبصره 14 قانون بودجه سال 86، به ‌منظور بهبود خدمات به ‌محرومان و گروه‌های آسیب‌پذیر و ساماندهی و تمرکز ‏خدمت رسانی، خدمات حمایتی بر عهده کمیته امداد ‏امام‌خمینی(ره) و مسئولیت خدمات پیشگیری و توانبخشی با سازمان بهزیستی است.‏

در این بند آمده است: آیین‌نامه اجرایی بند ظ در مدت یک ماه از زمان تصویب این قانون بنا بر ‌پیشنهاد ‏مشترک وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به ‌تصویب ‏هیأت وزیران می‌رسد.