سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: جشن عاطفه‌ها امسال در گیرودار تغییر مدیریت کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

صبح فردا جشن عاطفه‌ها در سراسر کشور برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن این کمک‌ها بدست محرومین برپا خواهد شد.

در عین حال پس از اعلام استعفای 2 روز قبل(دوشنبه) سرپرست این نهاد و جانشینی انواری، معاون بین‌الملل وی، به نظر می‌رسد این نهاد با چالش‌های درون سازمانی روبه‌رو بوده‌است چرا که خبر استعفای سرپرست از سوی حبیب‌الله عسگراولادی، ریاست شورای مرکزی این نهاد اعلام شد و از سوی خود نیری متنی دال بر استعفا تاکنون منتشر نشده است.

در 28 سالی که از فعالیت این نهاد گذشته چگونگی فعالیت و نحوه نظارت بر ارائه خدمات کمیته همواره بحث‌برانگیز بوده‌است.

جمشید پژویان، کارشناس مسائل اقتصادی، درباره فعالیت کمیته امداد می‌گوید: این نهاد یک مؤسسه خیریه است که فعالیت‌های گسترده‌‌ای دارد و در کنار انجام این فعالیت‌ها گاهی هم به انجام کارهای حمایتی می‌پردازد.

پژویان با اشاره به اینکه این نهاد در کمک‌رسانی به مردم نیز موفق بوده است، افزود: انجام امور خیریه معمولا بوسیله سازمان‌های کوچک و متوسط انجام می‌شود به این ترتیب که خیریه‌های کوچک با جمع‌آوری کمک از مردم و شناسایی برخی افراد آسیب‌پذیر کمک‌های جمع‌آوری شده را میان این افراد تقسیم می‌کنند. به اعتقاد این اقتصاددان هر جامعه‌ نیازمند یک سیستم حمایتی خیلی گسترده با تشکیلات لازم از نظر مهارتی است که بتواند بر اساس نیازهای جامعه برنامه‌ریزی کند.

این اقتصاد‌دان اجتماعی افزود: کمیته امداد اگر بخواهد به یک سیستم حمایتی گسترده تبدیل شود، نیازمند انجام تغییرات زیادی در ساختار و نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی است تا با استفاده از نیروهای ماهر در شناسایی دقیق گروه‌ها تلاش کند.

پژویان شرط لازم برای یک سیستم حمایتی گسترده در کشور را برگزاری فراخوان دانست و توضیح داد: شرط لازم برای یک سیستم حمایتی گسترده دولتی برگزاری فراخوان در جذب افراد واجد شرایط است به این ترتیب که کمیته امداد باید با یک فراخوان عمومی نسبت به شناسایی افراد نیازمند اقدام و پس از آن نیازمندان شناسایی شده را با توجه به وظایف تعیین شده پوشش دهد.

به اعتقاد این استاد دانشگاه در این صورت کمیته امداد به عنوان یک نهاد دولتی به فعالیتش ادامه داده و زیر نظارت مداوم دولت از نظر چگونگی کمک‌رسانی و کنترل دقیق هزینه‌ها قرار می‌گیرد.گفتنی است که پس از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ایجاد وزارت رفاه و تامین اجتماعی انتظار کارشناسان این بود که کمیته امداد امام خمینی(ره ) زیر نظر این وزارتخانه قرار گرفته و به فعالیت ادامه دهد، اما بر خلاف انتظار، کمیته امداد از نظارت وزارت رفاه دور ماند و عنوان بزرگترین ماهی بیرون مانده از تور وزارت رفاه را به خود گرفت. پس از آن مقرر شد که وزارت رفاه  با ارائه برنامه‌هایی، آمادگی خود را برای نظارت بر این نهاد و برعهده گرفتن مسئولیت آن اعلام آمادگی کند.

چندی قبل در زمان تصدی وزارت رفاه از سوی پرویز کاظمی این وزارتخانه رسما آمادگی‌اش را برای انجام این کار اعلام کرد اما این اعلام آمادگی هرگز مورد توجه قرار نگرفت و کمیته امداد همچنان با بودجه دولتی و نیز استفاده از کمک‌های مردمی به فعالیت خارج از نظارت دولت ادامه می‌دهد.

کد خبر 17275

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز