گروه بین‌الملل: حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان تأیید کرد دیدارهایی بین او و نمایندگان طالبان در چارچوب طرح آشتی ملی این کشور انجام شده اما ملاقات با ملامحمد عمر، رهبر طالبان یا فرستادگان جنگجویان خارجی که در قالب واحدهای طالبان در حال نبرد با نیروهای اشغالگر و ارتش افغانستان هستند را تکذیب کرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، کرزای شامگاه جمعه مقارن با زمانی که طالبان مسئولیت بمب‌گذاری انتحاری در کابل، پایتخت افغانستان را که شش کشته برجای گذاشت برعهده گرفت و در هنگامه بالا گرفتن درگیری‌های مسلحانه در جنوب افغانستان برای بازپس‌گیری کنترل این منطقه از دست طالبان این خبر را اعلام کرد.

کرزای در نشستی خبری که در کاخ ریاست جمهوری افغانستان برگزار شده بود، گفت: ما از مدت‌ها قبل میزبان نمایندگانی از طالبان بوده‌ایم که با نهادهای مختلف دولت دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

رئیس‌جمهور افغانستان در سال 2005 میلادی اقدام به ایجاد کمیسیون آشتی ملی کرد که هدف اصلی آن جذب فرماندهان طالبان به ساختار دولتی و تبدیل منازعات مسلحانه با طالبان به پروسه‌ای سیاسی بود.

کرزای با اشاره به این مذاکرات افزود: اعضای طالبان هم فرزندان این سرزمین هستند و ما امیدواریم آنان به دامان ملت بازگردند.براساس اظهارات کرزای دولت افغانستان مصمم به عدم سازش با اعضای خارجی طالبان است و وی تأکید کرد کابل به هیچ عنوان به مذاکره و مصالحه با خارجی‌هایی که در افغانستان به جنگ‌افروزی مشغول هستند تن نخواهد داد.

یکی از مشاوران ارشد کرزای مدتی قبل مذاکره با طالبان را تأیید کرد اما در عین حال یادآور شده بود این مذاکرات با افراد منفرد و نه با ساختار مدیریتی و فرماندهی این گروه بوده است.

با این وجود سخنگوی طالبان هرگونه مذاکره با دولت مرکزی افغانستان را تکذیب کرده است.اقدام دولت کرزای در مذاکره با نمایندگان طالبان انتقادهایی را در داخل و خارج این کشور رقم زده است.

او هفته گذشته اعلام کرده بود تحت هیچ شرایطی با آدم‌ربایان طالبان مصالحه نخواهد کرد. او به آزادی پنج مقام طالبان در برابر آزادی روزنامه‌نگار ربوده شده ایتالیایی اشاره داشت که این معامله به درخواست دولت ایتالیا انجام شد.

انتشار این خبر با بیانیه فرماندهی ناتو در افغانستان مقارن شد که آزادی شهر  استراتژیک سانجن در جنوب ایالت هلمند در آن تأیید شده بود. این شهر از ماه‌ها قبل تحت کنترل طالبان قرار گرفته بود.

برچسب‌ها