دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد در مدرسه علمیه نواب گفت: آماده مذاکره با مبانی مشخص در مسیر واقعی، نه تصنعی، برای رسیدن به تفاهم هستیم.

به گزارش ایرنا، لاریجانی روز دوشنبه 20 فروردین در جمع طلاب و فضلای حوزه علمیه مشهد در مدرسه علمیه نواب خطاب به کشورهای اروپایی و آمریکا افزود: شما نمی‌توانید به حقوق ملت ما تبصره انصرافی افزوده و به بهانه مذاکره به دنبال انصراف ما از حقوق خود باشید.

وی اظهار داشت: ما ملتی سلیم‌النفس هستیم، اما ساده‌لوح نیستیم اگر می خواهید تفاهم کنید با توجه به اینکه ما به دانش هسته‌ای بطور کامل دست یافته‌ایم امروز زمان آن است.

او ادامه داد: موضوع این تفاهم عدم انحراف ما از تعهدات بین‌المللی خواهد بود و حاضریم نگرانیهای شما را در این زمینه رفع کنیم.

وی گفت: این تصور که ما از حقوق خود در این زمینه دست برداریم خیالی باطل است و اگر آنها با صدور قطعنامه ما را در تنگنا بگذارند ما هم می‌توانیم برای آنها ایجاد تنگنا کنیم.

وی با بیان اینکه مساله اصلی بحث فناوری هسته‌ای نیست گفت: طی ‪۲۷‬ سال گذشته شاهد بوده‌ایم که همواره چالشهای مختلف پیش روی نظام جمهوری اسلامی قرار داده‌اند.

او مساله اصلی آنها را محور شدن ایران در منطقه دانست و اظهار داشت: از این امر و برجستگی موقعیت ژئوپولتیک ایران، نیروی انسانی قوی و بالا و منابع طبیعی غنی که ابزار قدرت است، به شدت نگران هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ایران امروز علاوه بر این موارد قدرتی الهام بخش در جهان است که عنصر بیداری، خوداتکایی و مبارزه با ظلم را در جهان گسترش می‌دهد.

وی گفت: در سایه این امر، تئوری اقدام پیش‌دستانه و یکجانبه‌گرایانه آمریکا الان به شکست رسیده و همه تلاشهای آنها در جهت لیبرالیزه کردن اسلام و اعمال کنترل بر منطقه چون عراق، افغانستان و فلسطین نتیجه نداده است.

او افزود: در افغانستان وضعیت آمریکا و کشورهای حاضر نامناسب است، در عراق بر خلاف تصور، به دست گرفتن کنترل و منابع این کشور امروز دچار شکستی مفتضحانه شده است.

وی با تاکید بر این امر که آمریکاییها در بن بست استراتژیک گیر کرده‌اند گفت: برای پوشاندن ضعف خود نوک پیکان حمله را به سوی ایران گرفته‌اند.

او با بیان اینکه ایران در عراق نفوذ دارد و این نفوذ قابل کتمان نیست افزود: این امر به این دلیل است که زمانی که همه علیه این مردم اقدام می‌کردند ما آنها را به عنوان میهمان در کشورمان پذیرفتیم.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها دریافته‌اند ایران امروز ام‌القرای جهان اسلام است لذا اتحاد امتهای اسلامی، منافع آنها را به خطر می‌اندازد و بحث اختلاف‌اندازی میان شیعه و سنی و کشورهای منطقه هم در راستای این نگرانی آنها است.

او افزود: آنها در چنین متنی مساله هسته‌ای ایران را بزرگ کردند و این امر بهانه‌ای بیش نیست و اگر کوتاه بیاییم باید تا آخر دنبال آنها و خواسته‌های شان برویم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آنها در انتخاب بحث هسته‌ای برای مهار ایران اشتباهی استراتژیک کردند زیرا این امر مساله‌ای است که همه ایرانیان اعم از موافق و مخالف نظام، داخل و خارج کشور بر آن به عنوان حق خود تاکید دارند.

وی افزود: سوخت هسته‌ای در آینده جهان مهمترین عامل تجاری خواهد بود و ما برای استقلال آینده کشور به دانش آن نیازمندیم در عین آنکه کشورهای دارنده این دانش محدودند و آنها رقیب نمی‌خواهند.

او با بیان اینکه آنها طی دو سه سال اخیر بارها بازی درآورده‌اند و با این وجود با آنها راه آمدیم گفت: طی این مدت بارها آژانس اعلام کرد که در فلان پادگان نظامی بمب تولید کردید و ما هر بار برای آنکه به آنها بفهمانیم دکترین امنیت ملی تولید سلاح هسته نیست امکان بازدید آنها را فراهم کردیم.

لاریجانی با بیان اینکه بازدید آنها از پادگانهای نظامی ممنوع است افزود : با این حال ‪ ۲۷‬یا ‪ ۲۸‬بار این امر تکرار شده و دیگر بس است.

وی اظهار داشت: آنها مشکل را در آن می‌دانند که شاید در آینده ایران امکان ساخت سلاح اتمی را داشته باشد حال آنکه در هیچ قانون بین‌المللی قبل از وقوع جرم نمی‌توان فرد و یا کشوری را مجازات کرد حال آنکه این امر با اعتقادات و ارزشهای اسلامی و ملی ما هم هماهنگ نیست.

او با تاکید جمهوری اسلامی ایران بر استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تصریح کرد: در جهت رفع نگرانی اروپاییها در این زمینه آماده مذاکره هستیم اما بر سر حقوق ملت مذاکره نخواهیم کرد.