گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: بحث تعلیق غنی سازی اورانیوم موضوعی سیاسی است و ربطی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌که باید رویکردی حقوقی به برنامه هسته‌ای کشورها داشته باشد، ندارد.

علی لاریجانی که سه‌شنبه شب پس از دیدار با محمد البرادعی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به سئوالات خبرنگاران پاسخ می‌گفت و ایرنا خبر آن را منتشر کرد، افزود: در حال حاضر بازرسان آژانس در ایران فعالیت نظارتی خود را انجام می‌دهند و ما در این زمینه مشکلی نداریم، اما تصمیمات سیاسی ربطی به آژانس ندارد.

لاریجانی با اشاره به اینکه مسئله هسته‌ای ایران از طریق فشار قابل حل نیست و راه‌حل خود را می‌طلبد، گفت: در هیچ کجایNPT نمی‌بینید که درباره تعلیق صحبت شده باشد اما راجع به نحوه نظارت و بازرسی‌ها صحبت شده است.

چگونگی آغاز مذاکرات

لاریجانی درباره مذاکرات خود با البرادعی گفت: مذاکرات خوبی داشتیم و صحبت‌ها حول این موضوع بود که مذاکرات چگونه آغاز شود.

لاریجانی افزود: هر دو معتقد بودیم که تنها راه‌حل مسئله از طریق گفت وگو و درون آژانس است و پرونده ایران بی‌جهت به شورای امنیت رفته است.

وی همچنین درباره راه‌حل برون رفت از بحران موجود گفت: پیگیری ما در این زمینه صرفا در چهارچوب NPTاست.

تضمین‌های عینی

وی همچنین به پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم اشاره و تصریح کرد: ما حاضریم تضمین‌های اطمینان‌آوری بدهیم که به سمت سلاح هسته‌ای حرکت نخواهیم کرد.

رفتارهای دوگانه

لاریجانی در ادامه نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به سئوالی درباره تهدیدات آمریکا بر ضد ایران با تأکید براینکه مشکل اصلی، رفتار دوگانه نهادهای بین‌المللی است، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه۵۵۳ کنفرانس سالانه آژانس در سال ۱۹۹۰هرگونه تهدید و یا حمله به تأسیسات هسته‌ای در حال ساخت و یا در حال کار تخلف از منشور ملل متحد تلقی می‌شود و شورای امنیت موظف به واکنش در برابر آن است.

وی افزود: اگر شما معتقدید که آمریکا ما را تهدید کرده است سوال ما این است که چرا شورای امنیت بر اساس این مصوبه وارد عمل نمی‌شود؟

بوکس و شطرنج

دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره تعلیق موقت غنی‌سازی و اقدامات آمریکا در صورت رد این درخواست گفت: رفتارهای غیر متعارف و تندروانه، پاسخ خاص خود را دارد.

لاریجانی افزود: ما فکر می‌کنیم که اگر طرف مقابل به سمت رینگ بوکس برود خودش هم دچار مشکل می‌شود اما اگر پای شطرنج بنشینند هر دو طرف به‌نتیجه می‌رسند.

لاریجانی در رم

به گزارش ایرنا، دبیرشورای عالی امنیت ملی پس از سفر به وین و دیدار با دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و همچنین وزیر خارجه بلژیک که کشورش به تازگی به عنوان یکی از اعضای موقت شورای امنیت انتخاب شده است، وارد رم پایتخت ایتالیا شد.

علی لاریجانی در سفر کوتاه خود به ایتالیا با رومانو پرودی، نخست وزیر این کشور دیدار و درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور و نیز مسایل بین‌المللی گفت و گو و تبادل نظرکرد.  این، سومین سفر لاریجانی به ایتالیا طی سال جاری می‌باشد.

کد خبر 16341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز