همشهری آنلاین: نخست‌وزیر ترکیه، اسرائیل را به دلیل حمله به غزه و کشتار در این منطقه "یک دولت تروریست" خواند و گفت به سازمان ملل به دلیل آنکه صدای مسلمانان نیست، اعتمادی ندارد. اما در همین حال رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه اردوغان را به بی‌صداقتی در قبال غزه متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه وال‌ استریت ژورنال، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در نشست شورای اسلامی اروپا-آسیا در استانبول اظهار داشت: اسرائیل یک دولت ترویست است.

وی غرب را به نادید گرفتن درد و رنج مردم فلسطین، سوریه و میانمار به دلیل آنکه آنها نفت ندارند، متهم کرد و گفت: سازمان ملل فقط نظاره‌گر کشتارها در سوریه است.

اظهارات اردوغان همراه با تشویق پرشور حضار همراه بود.

وی همچنین سازمان ملل را به شکست برای اقدام در جهت ایجاد صلح در جهان متهم کرد و گفت که این سازمان نماینده تمامی ادیان نیست: "هیچ کشور اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل نماینده ندارد."

نخست وزیر ترکیه همچنین از کشورهای اسلامی خواست با کنار گذاشتن اختلافات بر اساس قوم و قبیله تحت لوای اسلام متحد شوند و با کنار گذاشتن اختلافات این چنینی بتوانند بر درگیری‌های داخلی نظیر سوریه فائق آیند.

اردوغان که به تازگی از قاهره پس از مذاکرات اضطراری با نخست‌وزیر مصر بازگشته کشورهای غربی را به شکست در اقدامی جامع و متمرکز برای متوقف کردن خونریزی‌ها در سوریه متهم کرد.

وی گفت: کسانی که از مسلمانان و ترور به موازات یکدیگر سخن می‌گویند اکنون چشم‌های خود را آن هم زمانی که مسلمانان قتل عام می‌شوند بسته‌اند، کسانی که چشم‌هایشان را بر روی تبعیض‌ها علیه مسلمانان در سرزمین‌های خودشان بسته‌اند چشم‌هایشان را به کشتار وحشیانه کودکان در غزه نیز بسته‌اند. بنابراین من می‌گویم اسرائیل یک دولت تروریست است.

وی همچنین از سازمان ملل نیز انتقاد کرد و از اسرائیل و حماس خواست که با مصر برای برقراری آتش بس همکاری کنند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: از من پرسیده می‌شود چقدر به سازمان ملل اعتماد دارم، من می‌گویم هیچ اعتمادی به این سازمان ندارم. من بار دیگر اصلاحات در این نهاد بین‌المللی را خواستارم تا شورای امنیت بتواند اقداماتی جامع‌تر و مفیدتر برای توقف خونریزی‌ها در سراسر جهان انجام دهد.

سخنان رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه

کمال قلیچدار اوغلو رهبر حزب مخالف جمهوریخواه خلق ترکیه روز سه شنبه اردوغان را به بی صداقتی در قبال غزه متهم کرد و گفت: اردوغان اگر درمساله غزه صداقت دارد سپر موشکی ناتو در ترکیه را که به اسرائیل اطلاعات می‌دهد، برچیند.

به گزارش ایرنا، قلیچدار اوغلو در سخنرانی خود در مجلس ترکیه خطاب به نمایندگان این حزب،سیاستهای دولت ˈ رجب طیب اردوغان ˈ نخست وزیر ترکیه در قبال مسائل این کشور و جهان را فریبکارانه ارزیابی کرد.

رهبر حزب جمهوریخواه خلق با اشاره به استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در خاک ترکیه در دوران نخست وزیری اردوغان افزود:اردوغان اکنون در مورد غزه دم از حمایت از مردم فلسطین می زند با این و آن تماس تلفنی برقرار می کند ولی اگر در این مورد صادق است ، حل این مساله بسیار آسان است ، علیه اسرائیل دست به اقدام عملی بزند.

وی تصریح کرد اردوغان فعالیت سپر موشکی ناتو را که اطلاعات در اختیار اسرائیل قرار می دهد ،متوقف کند، این کار جسارت می خواهد ، اگر این کار را انجام دهد به نزدش می روم و به وی تبریک می گویم.

قلیجدار اوغلو با انتقاد تند از سیاستهای دولت آنکارا در قبال همسایگانش افزود: دولت آنکارا با همه همسایگان خود به ویژه سوریه دچار اختلاف شده و اعتبار ترکیه را درخاورمیانه خدشه دار کرده است.

وی با اشاره به حملات اسراییل به نوار غزه گفت:درغزه یک تراژدی انسانی در حال رخ دادن است و اسراییل باید از تاریخ درس بگیرد.

در پی تبیین اراده سیاسی سران ناتو در نشست سال 2010 در لیسبون و اجرایی کردن طرح سامانه سپر دفاع موشکی آمریکا در زیر چتر این پیمان و موافقت ترکیه با استقرار بخشی از این سامانه در این کشور، موافقتنامه مربوط به استقرار سامانه رادارهای هشدار سریع ناتو در خاک ترکیه، به امضای مقام‌های دو کشور ترکیه و آمریکا رسید.

سامانه رادار دفاع سپر موشکی ناتو، در منطقه ˈکوره جیکˈ استان مالاتیا در جنوب شرق ترکیه مستقر شده است.

منبع: همشهری آنلاین