به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز با برگزاری نشست خبری، به پرسشهای اصحاب رسانه درباره مسائل روز کشور پاسخ داد.
علی لاریجانی در این نشست خبری درخصوص انتخابات آزاد در کشور گفت: همه علاقمندند در انتخابات حضور داشته باشند و بنایی برای حذف نیست اما همه بایدچارچوب ها را رعایت کنند لذا هر کسی می خواهد در انتخابات حضور پیدا کند باید بداند رئیس قوه مجریه میشود.
وی افزود: افراد شرکت کننده در انتخابات باید چارچوب قانون اساسی را بپذیرند. اگر زمانی هم قانون اساسی خواست تغییر کند با خواست مردم تغییر میکند اما به اعتقاد من ظرفیت قانون اساسی خوب است.
رئیس قوه مقننه در خصوص کاندیداتوری خودش برای انتخابات ریاست جمهوری اذعان داشت: نیروهای کارآمد باید مشخص شوند تا بتوانند حضور پیدا کنند. من هم در این باره صحبتی نکردم و در خصوص مسائل انتخاباتی با قالیباف هم دیداری نداشتم. اما نام هایی که برای کاندیداتوری مطرح هستند با من ملاقات کردند که این مساله ربطی به انتخابات ندارد و برخی آنها دوستان قدیمی من هستند.
شیوه عمل قوای دیگر را مجلس تعیین میکند
رییس قوه مقننه معتقد است: مجلس شیوه عمل قوای دیگر را مشخص میکند چرا که قوای دیگر به تنهایی نمیتوانند قانون را اجرا کنند و مجلس نظارت بر قوانین را برعهده دارد تا اینکه قوای دیگر در چارچوب قوانین کارهای خود را انجام دهند.
اختیارات مجمع تشخیص مصلحت روشن و واضح است
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در خصوص اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام با توجه به صحبتهای اخیر رییس جمهور اظهار داشت: اختیارات مجمع تعریف روشنی در قانون اساسی دارد و بندهایی از قانون اساسی نیز مربوط به این مساله است. بخشی نیز مربوط به معضلات است که اگر رهبر معظم انقلاب تایید کند قطعا مورد بررسی قرار میگیرد.
وی افزود: نمیتوانیم حقوق مجمع را نادیده بگیریم چرا که وظیفه مجمع روشن است .الان فصل این صحبتها نیست. الان مردم مشکلاتی دارند مخصوصا درباره معیشت یا مشکلاتی از قبیل گرانی یا بیکاری اما فکر میکنم همه قوا جایگاهشان مشخص است.
اصلاح قانون انتخابات به نفع کشور است
لاریجانی در ادامه به ارزیابی اصلاح قانون انتخابات نیز پرداخت و گفت: بحثهای حاشیهای زیادی درباره این قانون مطرح شده است که برخی از آنها مبنای حقوقی ندارد اما به نگرانیها دامن زده شده است .
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: ماده مربوط به نحوه تشخیص کاندیداهای ریاست جمهوری مشخص است. در قانون اساسی نیز آمده است و به هشت مشخصه اشاره شده است. حال سوال این است که چطور میشود این هشت مشخصه کاندیداها مانند مدیر و مدبر بودن و... را ندید.
وی افزود: در اینجا ضوابط حداقلی گذاشته شده است که دو نظر وجود دارد اول اینکه شرایط را محدود به همان میداند یا اینکه ابهامات بیشتری نسبت به این مساله وجود دارد.
در عین حال چون تشخیص اینکه چیزی خلاف قانون است یا نه با شورای نگهبان در کشور است، تشخیص این مساله هم مربوط به حوزه شورای نگهبان است. اگر بخواهیم نظم وجود داشته باشد تشخیص خلاف قانون بودن آن با شورای نگهبان است.
وی افزود: اینکه میگویند آزادی را محدود میکنند خلاف است و حرف درستی نیست. میخواهیم با آرامش این اصلاح صورت گیرد. در این مساله اختیاری از وزارت کشور سلب نشده است.
نماینده قم در مجلس نهم با تاکید بر اینکه انتخابات توسط مردم در کشورانجام میشود اذعان داشت: اصلاح قانون انتخابات از نظر من صیانت از آزادی هاست و بقیه اصلاحات نیز جزیی است. اگر کسی تقلب یا تخلف کرد در قوه قضاییه باید سریع رسیدگی شود و نماند برای ۵ سال بعد. این قانون قانون خوبی است ولی در عین حال این میزان از نگرانی نیز طبیعی نیست.
رئیس قوه مقننه گفت: در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری نگران هیچ چیزی نباید باشیم چراکه تدوین این قانون به مصلحت کشور است.
وی رسیدگی به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را از تنها قوانینی دانست که به دور از حوزه مسائل اقتصادی در مجلس نهم بررسی می شود.
لاریجانی درادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در رابطه با اینکه چه اصراری است که نمایندگان در صدد هستند تا اصلاح قانون انتخابات راتصویب کنند درحالی که این موضوع در مجلس هشتم نیز مطرح شده بود و چه نیازی است که در تصویب این قانون ماده 35 حذف شود گفت: اگر دقت کرده باشید بیشتر مناقشات نمایندگان حول ماده 35 اصلاح قانون انتخابات است و ما معتقدیم که مفاد خوبی در ماده 35 آورده شده است اما شواری نگهبان نظرش این است که این ماده مخالف قانون اساسی است و ما نیز به نظر شورای نگهبان و قانون اساسی احترام می گداریم و شورای نگهبان را مرجع می دانیم.
وی تاکید کرد: اگر بدانیم که نمایندگان در این رابطه اخطار قانونی می دهند و من نیز اخطار قانونی آنها را بپذیرم اخطار را به رای می گذاریم و اگر به تصویب نمایندگان رسید این ماده را حذف می کنیم. اما اگر تشخیص ما این نباشد که این قانون بانظر شورای نگهبان مخالفت دارد این ماده را به تصویب می رسانیم اما اگر در شورای نگهبان ایرادی به آن گرفته شود به نظر شورای نگهبان احترام می گذاریم.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه سوءتفاهم هایی وجود دارد که طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری برگرفته از طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام است گفت: حرف هایی که پیرامون این قانون زده می شود سوءتفاهمی بیش نیست چراکه چنین چیزی اصلا درست نیست و ما مایل نیستیم این قانون را به مجمع تشخیص بفرستیم.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه سخنگوی شورای نگهبان قبل از ورود نمایندگان به اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از جنجالی بودن این قانون خبرداده بودگفت: مشکل اصلی ما درکشور این است که در تحلیل مسائل و موضوعات به دنبال این هستیم تا مسائل بی ربط را با همدیگر آمیخته کنیم چراکه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری ربطی به طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام ندارد چراکه در طرح مجمع تشخیص مصلحت نظام آورده شده است کمیته ای دیگر در جای دیگر بر انتخابات ریاست جمهوری نظارت کند اما در طرحی که ما به دنبال آن هستیم وزارت کشور راحذف نکرده ایم بلکه درکنار وزارت کشور از معتمدین محلی استفاده کرده ایم تامعتمدین محل نیز در سطح کلان بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز نظارت داشته باشند.
وی افزود: ما نمی دانیم چرا این همه نگران هستند که از معتمدین در سطح کلان در برگزاری انتخابات استفاده شود.
در سفر به کشورهای خاورمیانه مسائل سوریه را پیگیری کردم
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه نشست خود در خصوص سفر به ۴ کشور خاورمیانه اظهار داشت: در این سفرها به مسایلی از قبیل سوریه و غزه پرداختیم.
علی لاریجانی تاکید کرد: باید با رایزنی با کشورهای منطقه جلوی خونریزیها گرفته شود. ما به استقرار دموکراسی در سوریه اعتقاد داریم، اما نه با روش مسلحانه. کسانی که تجربه دموکراسی ندارند میخواهند پرچم دموکراسی را بالا ببرند. پس از این سفر مستعدتر شدم که راه حل برای سوریه سیاسی است و اینکه تصور کنند با ارسال سلاح می شود شرایط سوریه را تغییر داد اشتباه است. من احساس کردم عزم مسئولین سوریه برای راه حل سیاسی وجود دارد و این طوری دموکراسی در سوریه قوی میشود. کسانی که توجه دارند مساله سوریه بایدحل شود و راستگو هستند بدانند شرایط میدانی نشان میدهد با ارسال سلاح نمی شود کاری کرد و من به همتایان ترک نیز همین مساله را منتقل کردم.
وی تصریح کرد: ما از فلسطین حمایت میکنیم و البته حمایتهایی از آنها شد بعلاوه اینکه راههای تقویت همبستگی در عراق را مطرح کردیم که امیداوریم به نتیجه برسد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در باره سخنان کلینتون و ابراز تمایل کشور آمریکا برای مذاکره با ایران گفت: اگر مسئولان عالی آمریکا هدفشان از بیان چنین سخنرانی هایی این باشدکه میخواهند با ایران وارد مذاکره شوند می توانند در نشست 1+5 موضوع را دنبال کنند. چراکه مذاکرات ایران با 1+5 همچنان درهایش باز است و ایران نیز پیشنهادات خوبی را در این گروه مطرح کرده است و اگر آنها مایل هستند که با ایران مذاکره کنند می توانند پیشنهادات خود را درنشست 1+5 اعلام کنند تا بتوانند مسیر را عوض کنند.
بعید است فازدوم هدفمندی یارانهها اجرا شود
علی لاریجانی درنشست خبری امروز خود درجمع اصحاب رسانه در باره علت گرانی و بیکاری در جامعه گفت: اگر نگاه واقع بینانه داشته باشیم مساله گرانی و اشتغال دراولویت است و من از نمایندگان مجلس در این خصوص که به این مسائل می پردازند تقدیر می کنم چراکه دغدغه هایشان همین است به اعتقاد من بایداز حاشیه پرهیز کرد و مطمئنم که مردم هم این مسائل رامیفهمند.
لاریجانی گفت: فکر می کنم شما که دغدغه مردم را می دانید باید وحدت فکری از نظر تحلیل داشته باشید و به مسائل اصلی کشور یعنی اشتغال بپردازید. باید برای ایجاد اشتغال فضای بازی برای تولید به وجود بیاید. ال سی ها نیز که ریالی شده اند مشکلات خاص خود رادارند چراکه بانک ها باید تسهیلات دهند و دراین میان پیچیدگی هایی به وجود آمده است.
وی گفت: وقتی مشکل مردم گرانی و تورم است باید نمایندگان وقت اصلی خود را صرف این موضوع کنند و در این رابطه نمایندگان مجلس دوره نهم چندین جلسه غیر علنی با وزرا برگزار کردند تا مشکلات گندم، مرغ و دیگر اقلام مصرفی مردم را دراین جلسات بررسی کنند.
لاریجانی در ادامه به قوانینی که درمجلس نهم به تصویب رسیده از جمله عدم اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی وقتی فهمیدند که اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها باعث خواهد شدکه مردم گرانی بیشتری را برای پرداخت هزینه های حامل های انرژی تحمل کنند مانع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها شدند تا قیمت های حامل های انرژی بدون تغییر باقی بماند و فشار کمتری بر مردم واردشود. از دیگر قوانینی نیز که به تصویب رسید قانونی بود که طبق آن دولت موظف است اگر بانرخ دیگری به غیر از نرخ مرجع ارز را به فروش رساندند منابع و هزینه های به دست آمده صرف تولید و بودجه کشور شود و با تصویب این قانون یک مقدار آرامش به قیمت ارز وارد شد.
وی بحث اتاق تبادل ارزی را نیز از دیگر قوانین تصویب شده درمجلس نهم برشمرد و گفت: با بحث اتاق ارزی و خرید کالاهای اساسی به قیمت مرجع و نگاه به صندوق توسعه ملی قرار شد تا 10 درصد ریالی به صنعت 10 درصد به بخش کشاورزی و دامداری واریز شود تا کمک بیشتری بتوانیم از این هزینه ها به تولیدات کشاورزی و صنعتی داشته باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی در سال آینده گفت: اجرایی شدن آن در سال آینده بعیداست ولی مجلس باید با توجه به شرایط تصمیم بگیرد با توجه به اینکه انتخابات پیش رو است و پس از تعیین رئیس جمهور دولت یازدهم شش ماه فرصت می خواهد که سروسامانی به کابینه اش دهد بعید می دانم اجرایی شود اما در عین حال بایدسبک و سنگین کرد.
وی همچنین در رابطه با صحبت های اخیر احمدی نژاد گفت: اگر سوالی درباره حرف های رئیس جمهور بپرسید جواب نمی دهم چراکه به مصلحت نمیدانم.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر حضور ملک زاده در سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: مسائل مهم تر از ملک زاده نیز در کشور وجود دارد آنچه رهبری برای ملت گفته اند خیرخواهانه بود و این که مسئولین چیزی نگویند که باعث ایجاد اختلاف شود بنابراین در خصوص ملک زاده حرفی باقی نمی ماند.
وزارتخانههای راه و ارتباطات نباید ادغام شوند
رئیس مجلس درباره جابهجاییهای دولت و ادغام وزارتخانهها گفت: با توجه به نظر رهبر معظم انقلاب درباره رسانهاینشدن اختلافات قوا، علاقهای به اظهارنظر در این امور ندارم اما درباره ادغام وزارتخانهها مجلس باید تصمیم بگیرد.
وی افزود: نظر شخصی بنده این است که این دو وزارتخانه نباید با یکدیگر ادغام شود چون نسبیت زیادی با یکدیگر ندارند. اما به هر حال دولت باید لایحه به مجلس بدهد تا نمایندگان در این باره تصمیم بگیرند.
خبرنگاری از لاریجانی پرسید: رئیسجمهور دوران فعلی را با دوران قاجار تشبیه کرده است، نظر شما در این باره چیست؟ گفت: اگر منظور این باشد که در دوران قاجار مرحوم مدرس حضور داشته است اشکالی ندارد چرا که مرحوم مدرس افتخار کل ملت ایران و افتخار مجلس است.
وی با بیان اینکه در دوره قاجار پارلمان واقعی بود، تأکید کرد: البته در مجلس هفتم شرایط طور دیگری بود به طوری که حتی آقای مدرس یک رأی هم نیاورد که به مزاح گفت من خودم به خودم رأی دادم چرا که از مجلس هفتم تا مجالس دوازدهم و سیزدهم رضاشاه عملاً بر پارلمان تسلط داشت اما قبل از آن اینطور نبود و مرحوم مدرس توانست در مبارزه با استعمار و استبداد موفق شود.