گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: یکی از دانش‌آموزان مصدوم حادثه آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد پیرانشهر بر اثر شدت جراحات فوت کرد و حال دست‌کم سه دانش‌آموز دیگر این حادثه نیز وخیم گزارش شده است.

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد به همشهری گفت:‌ متأسفانه یکی از دانش‌آموزان مصدوم بستری در بیمارستان سینای تبریز فوت کرد و سه دانش‌آموز نیز با دستگاه تنفس مصنوعی ادامه حیات می‌دهند و 11دانش‌آموز دیگر همچنان در بیمارستان بستری هستند. رسول خضری اظهار کرد: وضعیت جسمانی سه نفر از مصدومان فردا مشخص می‌شود و از مردم می‌خواهم برای سلامت آنها دعا کنند و امکان انتقال مصدومان با توجه به وضعیت جسمانی نامناسب آنها وجود ندارد.

طرح پرسش از وزیر آموزش و پرورش

نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره پیگیری حادثه آتش‌سوزی دبستان شین‌‌آباد گفت: به‌زودی پرسش دیگری از حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.خضری با بیان اینکه پرسش از وزیر آموزش و پرورش با امضای 12نماینده یکشنبه هفته جاری تقدیم هیأت رئیسه شد، افزود: چون پرسش جنبه کلی دارد در صحن علنی مطرح خواهد شد. وی اظهار کرد: البته موضوع استیضاح وزیر آموزش و پرورش نیز از سوی چند نماینده در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

وی درباره نحوه درمان دانش‌آموزان پیرانشهری گفت: اکنون دو موضوع مهم مطرح است، یکی بازگشت به زندگی این دانش‌آموزان است که زیبایی چهره خود را از دست داده‌اند. خضری اولویت دوم را بازگشت به تحصیل این دانش‌آموزان بیان کرد که باید در این‌باره بررسی‌های دقیق و کارشناسی انجام شود و به‌طور اصولی تصمیم‌گیری شود و پس از آن نیز باید درباره استخدام آنها در آموزش و پرورش چاره‌اندیشی شود.

به گفته نماینده مردم پیرانشهر در مجلس، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مصوب کرده که وزارت آموزش و پرورش همه هزینه‌های درمان واعمال جراحی دانش‌آموزان حادثه دیده آتش‌سوزی دبستان شین‌آباد را بپردازد.وی در پاسخ به اینکه چه ضمانتی اجرایی وجود دارد که دانش‌آموزان پیرانشهری به سرنوشت دانش‌آموزان درودزنی دچار نشوند اظهار کرد: ضمانت اجرایی پرداخت هزینه‌های درمان دانش‌آموزان پیرانشهری از طریق اقامه دعوی در قوه قضاییه در دست پیگیری است.

خضری با اشاره به تشکیل کمیته رسیدگی به وضعیت درمانی دانش‌آموزان پیرانشهری گفت: براساس حکم رئیس مجلس، کمیته‌ای متشکل از بنده، عابد فتاحی نماینده ارومیه و شاهین محمد‌صادقی(سرپرست کمیته) مأموریت یافتیم تا موضوع درمان دانش‌آموزان را بررسی و گزارش کنیم. وی افزود: برای اجرای این مأموریت امروز(سه‌شنبه) به شهرهای ارومیه و تبریز سفر می‌کنیم تا همکاران از نزدیک در جریان درمان مصدومان قرار گیرند. نماینده مردم پیرانشهر با اشاره به استفاده از بخاری در 150هزار کلاس درس تأکید کرد: آموزش و پرورش نسبت به تأمین سامانه استاندارد غیراز بخاری نفتی اقدام کند.

خارج از کشور هم می‌بریم، اما الان نه

در همین حال وزیر آموزش و پرورش دیروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد: یک گروه مرکب از پزشکان متخصص تشکیل شده تا پیگیر مسائل درمانی این دانش‌آموزان تا سلامت کامل آنها باشد.حمیدرضا حاجی‌بابایی درباره استخدام دانش‌آموزان مصدوم پیرانشهری در آموزش و پرورش گفت: این موضوع باید روند قانونی و کاری خود را طی کند و هرچه که باشد آن را انجام می‌دهیم، چرا که آموزش و پرورش هر کمکی که لازم باشد انجام می‌دهد. وی درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه‌دیده در آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد پیرانشهر اظهار کرد:

طی مشورتی که با متخصصان آذربایجان غربی و شرقی داشتیم اعلام شد این دانش‌آموزان را هرکجا که نیاز باشد انتقال ‌می‌دهیم، حتی خارج از کشور؛ اما نتیجه جمع‌بندی نظرات کارشناسی این متخصصان این است که درمان و مراقبت از دانش‌آموزان در همان بیمارستان‌ها انجام شود. حاجی بابایی افزود:‌

در نشست کمیسیون آموزش مجلس اعلام کردم هم‌اکنون 150هزار کلاس و 50هزار اتاق اداری در آموزش و پرورش با استفاده از بخاری نفتی استاندارد گرم می‌شود زیرا در این مناطق یا گازرسانی امکان‌پذیر نیست یا پکیج وجود ندارد. به گفته وی برای تأمین سامانه گرمایشی مناسب و استاندارد (پکیج) برای این کلاس‌ها و اتاق‌های اداری به اعتباری بیش از 1000میلیارد تومان نیاز است، البته در احداث مدارس جدید و مقاوم‌سازی‌ شده استفاده از سامانه پکیج را در دستور کار قرار دادیم و به هر میزان که اعتبار در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، این اقدام انجام می‌شود. وزیر آموزش و پرورش درباره درخواست کمیسیون آموزش مجلس از آموزش و پرورش درباره جمع‌آوری بخاری‌های نفتی نیز پاسخ داد: چنین بحثی نبوده بلکه مقرر شد مجلس و دولت پیگیری کنند تا اعتبارات آموزش و پرورش افزایش یابد تا بتوان مدارس را مجهز کرد.

حاجی‌بابایی و استعفا‌

حاجی‌بابایی درباره درخواست استعفا گفت: نظرم را اعلام کرده‌ام، همه این گفته‌ها را زیبا می‌دانم و آنها را توهین به‌خود نمی‌بینم، هر کسی که مسئول می‌شود، حق طبیعی اوست که نگاه‌های مختلفی درباره او بیان شود و معنی مسئولیت هم همین است و آن دنیا سخت‌تر است. وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر قرار باشد استعفا دهید، چه زمانی این کار را انجام خواهید داد؟ اظهار کرد: باید بررسی کنم و هر وقت احساس کنم که نیاز است، این کار را انجام می‌دهم، چرا که هیچ وقت برای مسئولیت ندویده‌ام و اگر جمع‌بندی این باشد که یک روز مسئول نباشم، حاضرم، چون تنها اشتیاقم خدمتگزاری است.

منبع: همشهری آنلاین