همشهری آنلاین: سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: طبق آخرین بررسی که توسط انیستیتو تحقیقات کشور انجام شده نشان می‌دهد که 90 درصد خانوارهای ایرانی دچار کمبود کلسیم هستند.

به گزارش مهر، دکتر زهرا عبداللهی اظهار داشت: این میزان کمبود به این معنی است که مردم منابع غذایی که تأمین کننده کلسیم هستند و مهمترین آنها شیر و مواد لبنی است را به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند.

وی افزود: مطالعات بیو شیمیایی که در کشور انجام شد نیز کمبود ویتامین د را نشان می‌دهد که درصد قابل توجهی از مردم دچار کمبود ویتامین "د" هستند و این ویتامین خودش برای جذب کلسیم لازم است یعنی وقتی کسی کمبود ویتامین د دارد به طبع آن دچار کمبود کلسیم خواهد داشت.

این متخصص تغذیه، بحث آموزش و فرهنگ سازی مردم را یکی از راه‌های موثر برای جبران کمبود ویتامین "د" و کلسیم عنوان کرد و گفت: مردم باید منابع غذایی حاوی کلسیم را در برنامه غذایی خود بیشتر داشته باشند زیرا بر اساس عادت و رفتار مصرف در کشور کم است.

وی ادامه داد: شیر غنی شده با کلسیم و ویتامین "د" اگر در بازار باشد می‌تواند بخشی از نیاز بدن را به این مواد مغذی تأمین کند که در این رابطه بحث غنی سازی محصولات غذایی با کلسیم و ویتامین "د" را در دستور کار قرار داده‌ایم.

عبداللهی همچنین یادآور شد: توزیع شیر غنی شده با ویتامین "د" در مدارس یک اتفاق خوبی است که اگر این اتفاق رخ دهد شیوع کمبود کلسیم در گروه‌های سنی مختلف پایین می‌آید.

منبع: همشهری آنلاین