تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۴

محمدعلی توحید: به نظر می‌رسد برآورد تعداد موتور در کشور با وجود بررسی‌های آماری فروش موتورسیکلت در کشور، هنوز به واقعیت نپیوسته است.

علاوه براین کار توزیع کارت سوخت در آخرین مرحله اجرایی این طرح بزرگ به‌ویژه برای موتورسیکلت‌ها با مشکلاتی مواجه کرده است.

با توجه به مشکلات خاص این وسیله نقلیه که به سادگی قابل نقل و انتقال مالکیتی است، در توزیع کارت‌های موتورسیکلت در دیوانسالاری دولتی با موانع و مشکلات فراوانی مواجه شده که صاحبان موتور را که اغلب از اقشار زحمت کش جامعه هستند با سردرگمی‌مواجه کرده است.

روی آوردن به طرح کارت هوشمند سوخت در ایران به دلیل نیاز برای کنترل قاچاق و کسب آمار و اطلاعات و کنترل قاچاق است.

ایده کارت سوخت از سال 78 و 79 و زمانی که قاچاق بنزین در جنوب غربی کشور و در مناطق مرزی این منطقه شدت یافت بوجود آمد. در شهر زاهدان شرایطی پیش آمده بود که دارندگان خودرو هر روز برای در یافت سوخت در صف‌های طولانی می‌ایستادند.

ادامه این وضع موجب شده که طرح‌های مختلفی در این مناطق اجرا شود و اختصاص برخی جایگاه‌ها به خودرو‌های شخصی و برخی به خودرو‌های عمومی‌و یا ثبت دستی خودرو‌ها در  جایگاه‌های تحویل سوخت از جمله این طرح‌ها بود. ادمه این مشکلات حتی کار را به سهمیه بندی نیز رساند و تحویل بنزین برای خودرو‌ها نوبتی شد و هر ماشین روزی یک بار می‌توانست بنزین تحویل بگیرد.

ولی مشکلات ادامه یافت و این مشکلات موجب شد تا ایده اجرای کارت هوشمند سوخت در این شهر مطرح شود. در واقع نخستین منطقه کشور که در حال حاضر نیز تحویل سوخت درآن با کارت هوشمند انجام می‌شود استان سیستان و بلوچستان است.

توزیع کارت مشکل نهایی

فارغ از همه مشکلات و موانعی که در راه اجرای طرح بود امروز مهم‌ترین کار در راه عملیاتی شدن طرح کارت هوشمند سوخت توزیع کارت‌هایی است که دارندگان خودرو و موتور باید برای استفاده روزانه در اختیار داشته باشند.

برنامه‌ریزی برای توزیع کارت سوخت در حال حاضر به گونه‌ای است که توزیع کارت خودرو پس از بررسی‌های کارشناسی مقامات نیروی انتظامی‌و پاکت گذاری تحویل پست پیشتاز می‌شود و ماموران پست کارت‌های سوخت دارندگان خودرو را در محل نشانی که به نیروی انتظامی‌اعلام کرده‌اند تحویل آنان می‌دهد.

به گفته مسئولان پست تاکنون از 8 میلیون کارت سوخت که پیش بینی شده است که میان دارندگان خودرو توزیع شود7 میلیون 600 هزار عدد کارت شخصی‌سازی شده و آماده تحویل به صاحبان خودرو است. از این تعداد نیز تاکنون 5 میلیون و 700هزار کارت تحویل پست شده و از این تعداد نیز 4 میلیون و 200 هزار کارت روز چهارشنبه تحویل دارندگان خودرو شده است.

مشکل توزیع کارت موتور

پیش‌بینی می‌شود حدود 7 میلیون موتورسیکلت در کشور وجود داشته باشد و به همین دلیل 7 میلیون کارت در کشور چین برای تحویل به صاحبان موتور آماده شده است.

در مورد توزیع کارت سوخت موتورسیکلت‌ها کار توزیع به دلایل مختلف از جمله ضرورت بررسی مشخصات موتور با سند آن که باید از سوی مسئولان نیروی انتظامی‌انجام شود با تاخیر انجام می‌شود و باید به دلیل تعداد زیاد موتور در تهران این تعداد مسئولان بررسی مدارک با مشخصات موتور افزایش یابدتا مشکلاتی که به تأخیر در انجام امور مربوط به تحویل کارت سوخت خودرو‌هاست کاهش یابد.

یک مشکل در راه توزیع این کارت‌ها فراخوان عمومی‌از روز 14 فروردین بود. چون مراجعه بلافاصله پس از تعطیلات سال نو انجام می‌شد مراکز نیروی انتظامی‌به دلیل مشکلات کاری پس از تعطیلات با همه کارکنان خود آماده پاسخگویی به مراجعه کنندگان نبودند.

علاوه براین دارندگان موتور نیز در انتخاب مراکز مراجعه به دلیل فقدان اطلاعات لازم بر روی شبکه اینترنتی، مراکزی را انتخاب می‌کردند که در دسترس محل کارشان بوده و این مراکز با تراکم مراجعه عمومی‌مواجه شده بود.

ولی با گذشت زمان و مشخص شدن مراکزی که جمعیت بیشتری مراجعه کرده‌اند بر روی شبکه اینترنتی صاحبان موتور هنگام انتخاب محل مراجعه خود می‌توانند مراکزی را انتخاب کنند که از تراکم جمعیت کمتری برخوردارند.

در روز‌های نخست توزیع کارت با مشکلات فراوانی آغاز شد و بسیاری از دارندگان موتور که همگی از اقشار زحمت‌کش جامعه هستند از کار روزانه باز مانده و دچار سردرگمی‌شدند.

در ادامه کار و با گذشت زمان اما این مشکلات تا حدی برطرف شد ولی هنوز برخی موارد وجود دارد .خوشبختانه مراکز توزیع کارت در اواخر هفته گذشته در تهران که بیشترین دارندگان موتور در آن مشغول به کار هستند به 80 مرکز افزایش یافت و در کرج نیز از یک مرکز به سه مرکز رسید.

افزایش مراکز توزیع از تراکم جمعیت در مقابل مراکز پلیس تا حدی کاست و از این رو باید در طول هفته جاری در این زمینه شاهد یک تحول جدی باشیم.

طبق آخرین آمار‌ها تا روز چهار شنبه 300 هزار نفر کارت سوخت موتور دریافت کرده‌اند و 984 هزار و 890 هزار نفر نیز تا ساعت دوازده روز جمعه ثبت نام کرده‌اند.

البته باید تاکید کرد که در دی ماه سال 84 نیز در یک مرحله صاحبان موتور اطلاعات لازم را به نیروی انتظامی‌ارائه کرده‌اند که در این دوره حدود 2 میلیون نفر در این امر مشارکت کردند ولی حدود 5/1 میلیون نفر اطلاعات خود را تکمیل کرده‌اند و بقیه باید بار دیگر برای ثبت نام از طریق شبکه اینترنتی اقدام کنند.

از روز سه شنبه هفته گذشته در نیروی انتظامی‌ستاد ویژه‌ای برای ساماندهی و رفع مشکلات موجود در کار توزیع کارت ایجاد شده است که این امر نیز امید به کاهش مشکلات در راه توزیع کارت را افزایش داده است.

در شرایط جاری همه کلانتری‌های شهر تهران در طول روز آماده تحویل کارت و بررسی مدارک صاحبان موتور هستند. مسئولان نیروی انتظامی ‌به دلیل تداخل امور جاری مراکز انتظامی‌با کار توزیع کارت امیدوارند که کار هرچه سریع تر ساماندهی شود و امیدوارند که کار توزیع کارت‌هوشمند سوخت موتورسیکلت‌ها تا پایان فروردین خاتمه یابد.

به همین دلیل نیروی انتظامی‌تاکید می‌کند که ثبت نام صاحبان موتور تا روز 27 فروردین خاتمه یابد و قرار نیست که این زمان بار دیگر تمدید شود. با پایان ثبت نام و مشخص شدن تعداد دقیق صاحبان موتور در کشور در واقع امکان برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تحویل کارت سوخت صاحبان موتور می‌توان انجام داد.

یکی از مشکلات در ایران موکول کردن کار به روز‌های آخر است و به همین دلیل در روز‌های 26 و 27 که روز‌های پایانی ثبت نام است در واقع همه صاحبان خودرو به شبکه اینترنتی مراجعه می‌کنند و به رغم اینکه شبکه ایجاد شده از توانایی مناسبی برخوردار است ولی ممکن است که امکان پاسخ به مراجعه‌های تعداد بی شمار صاحبان موتور را در این روز‌ها نداشته باشد هرچند که ثبت نام در شبکه اینتر نتی محدودیت زمانی ندارد ولی باید دارندگان خودرو در این زمینه با برنامه‌ریزی مناسبی اقدام کنند تا در موعد مقرر ثبت نام انجام شود.

برچسب‌ها