همشهری‌آنلاین: سخنگوی قوه قضاییه در چهل و دومین نشست خبری خود از محکومیت رمالان، انتقال فائزه هاشمی به انفرادی، مراحل نهایی کیفرخواست مهدی هاشمی و ادامه برخورد با اخلالگران خبر داد. مهمترین اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای را در جدول زیر بخوانید:

مهمترین اظهارات غلامحسین محسنی اژه‌ای را به نقل از فارس در جدول زیر بخوانید:

ردیف

جزئیات

1

  • بر اساس آنچه که به اطلاع من رسیده است خانم فائزه هاشمی یکسری از مقررات زندان را رعایت نکرده است و با توجه به همین موضوع مسئولان زندان از باب تنبیه، این فرد را به انفرادی منتقل کرده و اصل خبر صحت دارد.

2

  • بر اساس آن چیزی که من اطلاع پیدا کرده‌ام کیفرخواست این فرد (مهدی هاشمی) یا تمام شده یا در شرف صدور است. به محض آنکه کیفرخواست مربوط به این فرد صادر شود تلاش خواهد شد تا دادگاه نیز برگزار شود.

3

  • از آنجایی که پرونده بزرگ فساد بانکی پرونده پیچیده بوده و فقط دادنامه یک بخش از پرونده 1600 صفحه شده بنابر این بدیهی است که رسیدگی به‌ آن زمانی طولانی‌تر را طلب می‌کند. تاکنون برای بیش از 100 نفر کیفر خواست صادر شده 39 نفر محاکمه شدند و پس از آن نیز 11 نفر محاکمه و در نهایت محکوم شدند.

4

  • وصول 12 هزار و 485 میلیارد و 105 میلیون و 406 هزار و 812 ریال معوقات بانکی در 8 ماه نخست امسال؛ این رقم در سال گذشته 7 هزار میلیارد ریال بود که نشان از رشد 70 درصدی در وصول معوقات بانکی دارد، در این زمینه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور آمادگی کامل برای وصول این معوقات دارد.

5

  • برخی از پرونده‌هایی که در رابطه با معوقات بانکی وجود دارد نیاز به نظر بانک مرکزی و یا وزارت صنعت، معدن و دارایی دارد. چرا که ممکن است در برخی از پرونده‌ها اخلال و در برخی دیگر خلاف صورت گرفته باشد که مرجع رسیدگی به پرونده‌های اخلال‌ دادگاه عمومی انقلاب است.
  • تاکنون 8 تا 9 کیفرخواست در این زمینه صادر شده و منتظر پاسخ بانک مرکزی هستیم که آیا پرونده‌ها جزء معوقات بانکی بوده یا خیر، مابقی نیز در حال تعیین وقت برای دادگاه است.
  • بانک مرکزی با توجه به مقرراتی که دارد و نیز با توجه به سرمایه بانک باید بداند که چقدر تسهیلات می‌دهد و اگر خارج از آن اقدام کند خلاف کرده است، به همین جهت باید تسهیلات را به میزانی ارائه دهد که قابل برگشت باشد و ضمانت لازم را نیز برای بازگشت آن بگیرد. همچنین باید نظارت داشته باشد که پول را برای چه کاری می‌دهد و آیا آن پول در همان زمینه‌ای که صحبت شده هزینه شده است یا خیر.
  • دادستان کل کشور خطاب به دولت و بانک مرکزی: چرا شما به سهم خود باید این قدر معوقات بانکی داشته باشید و خلاف شما این است که با شیوه‌ای تسهیلات را ارائه کرده‌اید که دیگر برایتان قابل بازگشت نیست در صورتی که مطالبات بانک‌ها راه وصول دارد پس چرا از آن راه استفاده نکردید.

6

  • در آذرماه 89 رئیس‌جمهور نامه‌ای را به ریاست قوه قضائیه ارسال کرد و خواستار شد تا کسانی که زمین‌خواری کرده‌اند و یا به ناحق اموال مردم را تصاحب کرده‌اند مورد پیگیری قرار گیرد، این موضوع دنبال شد و کارهایی در مورد لیست فساد اقتصادی صورت گرفت، تعداد قابل توجهی سابقه نداشتند و برخی دیگر معوقات صرفا بانکی بود.
  • همزمان با قوه قضائیه، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل 90 نیز این موضوع را پیگیری کردند، در نیمه اول سال 90 براساس اظهارات یکی از معاونین سازمان بازرسی حدود 9 هزار میلیارد تومان در معوقات بانکی یا وصول شده یا درباره آن به توافق رسیده‌اند.
  • ما بارها به مسئولان اجرایی کشور و بانک‌ها اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم تا با آنها برای وصول مطالبات بانکی همکاری لازم را انجام دهیم.
  • من نامه‌ای به بانک مرکزی نوشتم و از آنها خواستم تا فهرست معوقات بانکی را مشخص کنند اما آنها در پاسخ یک لیستی ارائه کردند که در آن اسم تعدادی از افراد که خودشان اقدام به ممنوع‌الخروج کردن آنها کرده بودند را به ما ارائه دادند. در آن نامه از معوقات 3 بانک نام برده شده در حالی که من می‌دانم یک بانک در کشور وجود دارد که تعداد معوقاتش بیشتر است. موضوع درخواست ارائه فهرست نام افرادی که معوقه بانکی داشتند تا آبان امسال ادامه داشت تا اینکه بار دیگر معاون بنده نامه‌ای برای بانک مرکزی نوشت. به این نامه هم پاسخی داده نشد تا سرانجام متوجه شدیم احمدی نژاد رئیس‌جمهوری در نشست خبری خود عنوان کرده است که 60 درصد دارایی‌های کشور در دست 300 نفر است. تا امروز هم کسی اسامی این افراد را به ما نداده است.

7

  • معاون اول رئیس جمهوری در نیمه اول سال 90 اعلام کرد که ما خودمان پیش قدم می شویم و قوه قضاییه هم نماینده‌ای در کمیسیونی که تشکیل می‌دهیم بفرستد تا به تخلفات بانکی رسیدگی کنیم. ‌ ما هم نماینده معرفی کردیم اما بعد از گذشت 2 ماه اعلام کردند که 9 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی وصول شده و با بقیه افراد توافق کردیم معوقاتشان را پرداخت کنند. در مرداد همان سال همان معاونت ذیربط نامه نوشت که همه افرادی که از آنها نام برده شده بود دارای پرونده معوقه بانکی نبودند که با حساسیت آن را تعقیب کردیم که متعاقب آن برخی حکم گرفتند و برخی دستگیر شدند. به عنوان مثال باید بگوییم آقای درمنی چند پرونده داشت که برای یک پرونده آن حکم قطعی صادر شده و محکوم به پرداخت وجوه و جریمه شده بود همچنین آقای یاقوت مند نیز به حبس و رد مال به بانک محکوم شده بود.

8

  • اعلام جرم دادستان تهران علیه یکی از نمایندگان مجلس؛ توجه داشته باشید که آن چیزی که از مصونیت نمایندگان در میان عامه مردم برداشت می‌شود غلط است. اگر نماینده‌ای به واسطه وظایف نمایندگی خود نطقی انجام دهد کسی متعرض او نخواهد شد اما اگر در خلال آن نطق یا صحبت‌های دیگرش به فرد یا افرادی توهین کرده و نسبت ناروا وارد کند قطعاً جرم بوده و می‌توان علیه وی اعلام جرم کرد.

9

  • روند مبارزه با اخلالگران بازار ارز و سکه یک امر مداوم است و به ادوار مختلف تقسیم‌بندی نمی‌شود. هر جا که باشند عده‌ای از افراد که قصد اخلال در نظام اقتصادی را داشته یا حتی ارزاق عمومی مورد نیاز مردم را احتکار کنند قطعاً دستگاه قضایی با آنها برخورد لازم را خواهد کرد.

10

  • سرنوشت پرونده رمالان؛ این پرونده با صدور کیفرخواست چندی قبل به دادگاه رفت و آن دو نفری که در این پرونده نقش داشتند محکوم شدند اما هنوز حکم قطعی نشده است. البته استحضار داشته باشید که ما در جرائم عنوان مجرمانه‌ای به اسم رمالی نداریم بلکه در جامعه با این عنوان معروف شده‌ بودند.

11

  • سرنوشت اعلام شکایت از فیلم «من مادر هستم»؛ من اطلاعی از سرنوشت پرونده این فیلم ندارم تنها می‌دانم که در مورد دو فیلم مواردی مطرح شده بود که یکی از آن فیلم‌ها بدون اشکال قلمداد شد و در مورد فیلم دوم هم همچنان رسیدگی‌ها ادامه دارد. البته اینکه این دو فیلم اسمشان چه بود و کدام بدون اشکال قلمداد شد و بررسی‌های کدام یک ادامه دارد حضور ذهن ندارم.

12

  • پاسخ به سئوال یک خبرنگار درباره خانواده یک دختربچه 9 ساله سنقری یک هفته است در مقابل مجلس به صورت کفن پوشیده می‌ایستند و نسبت به شکسته شدن حکم مربوط به متهم ردیف سوم پرونده گلایه دارند؛ در برخی از جرائم اثبات وقوع جرم امری ناممکن یا بسیار سخت است.  برای مثال اینکه یک جنایتی اتفاق بیفتد و برای اثبات آن نیاز به 4 شاهد عادل یا 4 بار اقرار در جلسات متفاوت باشد مواردی است که به سختی ممکن شده یا حتی در مواردی امکانپذیر نخواهد بود. من درخواستم از رسانه‌ها این است که به این موضوع توجه ویژه داشته باشند که قضات بر اساس ظواهر و محتویات پرونده می‌توانند حکمی صادر کنند و اگر مقتضیات پرونده به حدی نباشد که قاضی به علم برسد صدور حکم امری سخت و حتی غیرممکن است. این در حالی است که در برخی از جرائم حتی آثار جرم ماندگار نیست و نمی‌توان بر اساس آن حکم صادر کرد.

13

  • من در خصوص موافقت شورای طبقه‌بندی زندان با آزادی مشروط جوانفکر حرفی نشنیده‌ام آزادی مشروط شرایطی دارد و باید مسئولان زندان از دادگاه تقاضا کند تا دادگاه در این خصوص تصمیم بگیرد. من در خصوص اینکه جوانفکر شرایط آزادی مشروط را دارد یا خیر و اینکه آیا مسئولان زندان تقاضای آزادی مشروط کرده‌اند خبری ندارم.

14

  • وضعیت موسوی و کروبی؛ تغییری در وضعیت موسوی و کروبی ایجاد نشده و قوه قضائیه در این راستا برنامه‌ای ندارد.

15

  • تخریب در فضای انتخابات؛ قوه قضائیه برای پیشگیری از وقوع جرم ستادی تشکیل داده که این ستاد در حال حاضر فعال است و هر چه به زمان انتخابات نزدیکتر شویم این ستاد فعال‌تر می‌شود. این ستاد از طریق دستگاه‌های مختلف فعالیت‌های انتخاباتی و تبلیغاتی را رصد می‌کند و با کاندیداها و طرفداران آن‌ها وارد مذاکره می‌شود و اگر کسی اقدامات تخریبی داشته باشد با آن فرد صحبت می‌کند اما او را احضار قضایی نمی‌کند. اگر در زمان مقرر تخلفی رخ دهد دستگاه قضایی خارج از نوبت به موضوع تخلفات انتخاباتی رسیدگی می‌کند تا از افزایش بیش از حد آن جلوگیری شود.
منبع: همشهری آنلاین