همشهری آنلاین: تشریح پرونده مهدی هاشمی، رسیدگی به شکایت مجلس از دولت، جزئیات آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی، دستگیری قاچاقچیان طلا و ارز، ماجرای 28 عضو یک شبکه معاند نظام و ... از مهمترین بخش‌های نشست خبری 27 آذر ماه سخنگوی قوه قضائیه است.

مهر نوشت: حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای 27 آذر ماه در چهل و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه ضمن تشریح پرونده مهدی هاشمی به اعلام میزان وثیقه‌ای که فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با قرار دادن آن آزاد شده است اشاره کرد.

محسنی ا‍ژه‌ای همچنین در اعلام نحوه اعطای مرخصی به زندانیان، بدون اینکه نامی از زندانی خاصی ببرد، عنوان کرد پدر یک زندانی خواستار اعطای مرخصی به فرزندش شده اما زندانی ابراز تمایلی برای مرخصی نکرده است.

یک سوال انتخاباتی نیز در نشست سخنگوی دستگاه قضایی مطرح شد مبنی بر اینکه آیا داشتن پرونده قضایی می‌تواند عامل رد صلاحیت یک کاندیدا باشد یا خیر. همچنین موضوع دستگیری 28 عضو یک شبکه معاند نظام و تخلفات اصلی این شبکه نیز در این نشست باز شد.

مطالب مطرح شده در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه به تفکیک محورهای سوال خبرنگاران و اظهارات حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه آمده است:

محور اظهارات

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه

آخرین وضعیت پرونده مهدی هاشمی

* پس از 84 روز تحقیقات و بازداشت موقت برای مهدی هاشمی، قرار مجرمیت وی صادر شد و به زودی پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه فرستاده می‌شود.
* مهدی هاشمی در آخرین ساعات اداری 26 آذر ماه با قرار وثیقه صد میلیارد ریالی آزاد شد.

علت بازداشت موقت مهدی هاشمی و آزادی وی با وثیقه

* در ماده 32 و 35 قانون آئین دادرسی کیفری مشخص شده است که در کجا فرد جایز است آزاد باشد و در چه جرایمی الزامی است که فرد در بازداشت موقت باشد. در خصوص مساله‌ای همانند ارتشا، بازداشت موقت الزامی است و اگر بیم تبانی با افراد دیگری یا فرار او وجود داشته باشد با نظر بازپرس متهم بازداشت می‌شود. هنگامی که این قیود رفع شد متهم با قرار وثیقه می‌تواند آزاد شود.
* در خصوص پرونده مهدی هاشمی، بیم فرار وجود نداشت اما بیم امحای آثار جرم و تبانی با افراد وجود داشت که قاضی اقدام به بازداشت موقت کرد. پس از 84 روز بازداشت این فرد در انفرادی با صدور قرار، بازداشت او به وثیقه تبدیل شد.

فایل صوتی مهدی هاشمی
و ارتباط او با یک کاریکاتوریست فراری

* این موضوع قابل تحقیق و پس از بررسی قابل مطرح شدن است اما اکنون  با استفاده از این فایل نمی‌توان قضاوت کرد.

نحوه اعطای مرخصی به زندانیان و
ماجرای یک زندانی که پدرش درخواست مرخصی کرد ولی خودش علاقه‌ای به مرخصی نداشت

* در این خصوص چند رویه وجود دارد. نخست سازمان زندان‌ها با توجه به رفتار زندانی تصمیم می‌گیرد به او به عنوان تشویقی مرخصی بدهد که این پیشنهاد را به دادستان شهر یا قاضی پرونده ارائه می‌دهد. از سوی دیگر خود زندانی نیز می‌تواند برای خودش از طریق قاضی یا دادستان تقاضای مرخصی کند حال در موارد امنیتی و حاد قاضی یا دادستان با درخواست مرخصی موافقت نکرده یا مدت آن را زمان کمی اعلام می‌کند.

* حال اگر زندان و فرد زندانی درخواست مرخصی نکند و خانواده او درخواست مرخصی را مطرح کنند، اگر درخواست با نظر موافق خود زندانی باشد، مانند درخواست‎های دیگر مسیر قانونی را طی می‌کند. برای مثال در یک پرونده پدر یک زندانی از طرف فرزندش درخواست مرخصی کرد که با آن نیز موافقت شد اما بعد خود زندانی گفت علاقه‌ای به مرخصی ندارد که پس از این موضوع درخواست لغو شد.

پرونده قضائی در رد صلاحیت کاندیداها تأثیر دارد یا خیر؟

* داشتن پرونده قضائی و تعیین صلاحیت لازم و ملزوم یکدیگر نیستند.

شکایت برخی نمایندگان مجلس از دولت

* برخی از این شکایت از سوی کمیسیون اصل نود به قوه قضائیه ارسال شده و برخی دیگر نیز از سوی هیئت رئیسه مجلس ارسال شده است. برخی تخلفات قانونی است که هم اکنون در قوه قضائیه در حال بررسی است.

پاسخ به سوالی درباره «عفو جوانفکر»

* هیچ نامه‌ای برای عفو جوانفکر به قوه قضائیه ارسال نشده است.
* آقای جوانفکر تا کنون درخواست عفوی از قوه قضائیه نداشته است.

آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی

* تا کنون از 11 نفر در این رابطه تحقیق شده که سه نفر از آنها دربازداشت بسر می‌برند. در این پرونده ضرب و شتم وجود داشته اما علت مرگ نبوده است. 28 آذر ماه نیز گروهی از پزشکان متخصص پزشکی قانونی با دادستان تهران و بازپرس پرونده تشکیل جلسه داده و پرونده را به طور کامل مورد بررسی قرار می‌دهد.

ورود دادستانی به پرونده حادثه روستای شین‌آباد

* اگر تقصیری در این زمینه ثابت شود طبیعی است که دستگاه قضائی وارد عمل می‌شود.

آخرین وضعیت دستگیری 28 عضو یک شبکه معاند نظام و تخلفات اصلی این شبکه

* این افراد به دلیل ارتباطاتی که با برخی افراد در خارج از کشور داشتند اقدامات مجرمانه‌ای را انجام می‌دادند. باید توجه داشت افرادی که نگاه به دشمن دارند از دید سیستم اطلاعاتی، انتظامی و قضایی پنهان نمی‌مانند. حال افرادی که با دشمن ارتباط دارند با دستگیری این افراد دست از کارهای خود برداشته و خود را معرفی کنند وگرنه با آنها نیز برخورد می‌شود.
* یک نفر از متهمان با قرار قانونی آزاد شده و 27 نفر دیگر در بازداشت می‌باشند. در این پرونده باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد و اگر شاکی خصوصی و جد داشته باشد روند خود را طی می‌کند.

آخرین وضعیت رای متهمان فساد مالی بزرگ

* قضات تمام تلاش خود را می‌کنند تا پرونده هر چه زودتر به نتیجه برسد. این پرونده نیز هم اکنون در دیوان عالی کشور در حال پیگیری است.

آخرین وضعیت مدیران دستگیر شده وزارت ارشاد

* این پرونده به دلیل تخلفات مالی صورت گرفته و در حال حاضر در دادسرا در مرحله رسیدگی می‌باشد. در طول رسیدگی نیز احتمال دارد قرار برخی از متهمان تغییر کرده و با سپردن وثیقه آزاد شوند.

صدور کیفرخواست برای 18 مقام آمریکایی

* در این خصوص ادعانامه‌ای مربوط به مقامات آمریکایی صادر شده است. این ادعانامه هم اکنون به دادگستری تهران فرستاده شده و در بین این 18 مقام آمریکایی بعضی مقامات سیا نیز حضور دارند.

آخرین وضعیت پرونده سعید ملک‌پور
گرداننده سایت‌های مستهجن

* حکم اعدام سعید ملک‌پور لغو نشده بلکه متوقف شده است. بر اساس ادعای صورت گرفته از سوی وکیل زندانی و خود او و همچنین گزارش زندان اجرای حکم در حال حاضر متوقف شده است.

تداوم برخورد موثر با اخلال گران بازار ارز

* قوه قضائیه با افرادی که برای سودجویی یا همراهی با دشمن اقدام به برهم زدن نظم اقتصادی می‌کنند، برخورد خواهد کرد، در این مورد نیز عده ای دستگیر شده‌اند.
* برای ارسال پرونده دستگیرشدگان بازار ارز به دادگاه نیازمند اعلام نظر بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی هستیم. از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد می‌خواهیم هرچه زودتر نظر خود را اعلام کنند که از میان دستگیرشدگان چه تعداد موجب ایجاد اخلال در بازار شده‌اند تا پرونده آنها به زودی در دادگاه مورد رسیدگی قرار گیرد.

کد خبر 194701
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز