گروه بورس: میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه‌ماه گذشته به 28/3درصد رسید.


به گزارش همشهری، عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نیمه دوم سال90 تا ابتدای شهریور امسال به‌دلیل نزول شاخص‌های بورس با روند نزولی مواجه شده بود؛ به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران ترجیح دادند سرمایه‌های خود را از این صندوق‌ها خارج کنند و به بازار‌های دیگر نظیر سکه، طلا و ارز منتقل کنند. همین موضوع باعث شد که میزان نقدینگی موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌شدت کاهش پیدا کند و این صندوق‌ها هم با کاهش ارزش دارایی‌هایشان مواجه شوند. اما با آغاز روند صعودی شاخص بورس تهران، رگه‌های امید هم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری دمید و میزان سودآوری‌شان افزایش یافت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار‌های جدید مالی هستند که با تشکیل یک سبد متنوع از سهام و اوراق بهادار ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهند و به‌دلیل اینکه این صندوق‌ها توسط متخصصان مالی مدیریت می‌شوند، مکان مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری افراد غیرحرفه‌ای هستند. در واقع سهامداران تازه‌کار می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از نوسان‌ها و ریسک ناشی از معاملات بورس تهران در امان بمانند و به‌طور غیرمستقیم در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. تازه‌ترین اطلاعات از عملکرد این صندوق‌ها نشان می‌دهد همزمان با صعود شاخص کل بورس تهران از شهریورماه، سود این صندوق‌ها نیز افزایش یافته و میانگین بازده کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سه‌ماه گذشته به 28/3درصد رسیده است. این در حالی است که میانگین بازده کل بازار سهام در این مدت 29/8درصد بوده است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که با وجود رشد بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری اما این صندوق‌ها هیچ‌گاه نتوانسته‌اند عملکرد بهتری نسبت به عملکرد شاخص کل بورس تهران داشته باشند و بازده این صندوق‌ها در سال‌جاری عموما از میانگین بازده کل بورس کمتر بوده است. گزارش‌های شش ماهه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که میانگین بازده کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این دوره 22درصد بوده، درحالی‌که بازده کل بازار سهام در همین دوره 47/5درصد محاسبه شده است. این موضوع بیانگر آن است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری هنوز نتوانسته‌اند انتظار سهامداران خود را برآورده کنند.