آمارها نشان می‌دهند هرچند سهام بانک‌های بزرگ فعال در بورس طی 9 ماه گذشته همواره روندی رو به صعود را طی کرده اما در عین حال عملکرد این نهادهای بزرگ پولی در بازار سرمایه چندان هم درخشان نبوده است.

در میان بانک‌های فعال در بورس بانک پارسیان در رتبه دوم نقدشوندگی در کل بازار سهام ایستاده و برای خود وجهه‌ای دست‌وپا کرده اما بازده سهام این بانک در مدت یادشده فقط 10درصد بوده است. در جدول بانک‌های حاضر در بورس، بانک ملت با 28درصد بازده در صدر نشسته و بانک‌های کوچک و تازه‌وارد نظیر ایران‌زمین، کارآفرین و خاورمیانه در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. در رده‌های بالایی جدول بازده سهام بانک‌ها نامی از بانک‌های بزرگ فعال در اقتصاد ایران دیده نمی‌شود.

‌ قطعه‌سازان بالاتر ایستادند

در شرایطی که طی 9‌ماه گذشته شرکت‌های خودرو‌سازی‌ بزرگ فعال در بورس به دلایل متعدد با کاهش 50درصدی تولید و حتی زیان‌دهی مواجه بوده‌اند برخی شرکت‌های قطعه ساز فعال در بورس تهران توانسته‌اند خودی نشان بدهند. در جدول سهام پر بازده در گروه خودروسازان و قطعه سازان شرکت محور خودرو با 36درصد بازده در صدر ایستاده است.

رتبه دوم هم در اختیار یک شرکت تولید‌کننده خودروهای سنگین است. ایران خودرو دیزل که امسال نوسان‌های فراوانی را تجربه کرده در پایان 9‌ماه با 27درصد بازده رتبه دوم را به‌خود اختصاص داده است. عمده شرکت‌های خودروساز و قطعه ساز فعال در بورس طی دوره 9ماهه گذشته از رتبه نقدشوندگی پایینی برخوردار بوده‌اند.

گروه عرضه‌های عمده و شکست‌خورده

گروه فلزات اساسی را باید گروه عرضه‌های عمده و شکست‌خورده لقب داد. در 9‌ ماه گذشته بارها سهام شرکت‌های فعال در این گروه درقالب بلوک‌های بزرگ در بورس و فرابورس روی میز فروش رفت اما در نهایت با شکست بدرقه شد. در این میان شکست در عرضه بلوک‌های سهام فولاد خوزستان و ذوب‌آهن بیش از همه به چشم آمد. با وجود این بازده 98درصدی سهام فولاد خوزستان و بازده 88درصدی ذوب‌آهن اصفهان نشان می‌دهد در بازار معاملات خرد سهام این شکست‌ها تأثیر نامطلوبی برجای نگذاشته است.

کد خبر 196862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز