تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۷

گروه بورس: بر اساس طرح پاک‌سازی کدهای سهامداری، سهامدارانی که دارای 2 کد سهامداری هستند شناسایی شده و همه کدها یکسان می‌شود.

علیرضا حاجی نوروز، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس با بیان این مطلب افزود: طرح پاک‌سازی کدهای سهامداری بر اساس کد ملی هم‌اکنون در حال اجرا است.

وی افزود: بر اساس این طرح همه سهامداران حقیقی که از طریق 2 کد سهامداری اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند شناسایی شده و در نهایت یک کد به هر سهامدار اختصاص خواهد یافت.

وی تصریح کرد: این طرح با استفاده از کد ملی اجرا می‌‌شود و سهامداران موظف به ارایه کد ملی برای انجام معاملات خواهند بود.

به گفته حاجی نوروز برخی سهامداران به عمد و برخی به سهو دارای 2 کد معاملاتی برای انجام معاملات هستند که از طریق این روش این افراد شناسایی می‌شوند.

وی درباره شناسایی افراد حقوقی که دارای 2 کد معاملاتی هستند گفت: در مورد اشخاص حقوقی نیز الگوی دیگری به‌کار گرفته شده که در آن از کدهای شهری استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تأکید کرد: با فراخوانی که ماه آینده در رسانه‌ها منتشر خواهد شد از سهامداران خواسته می‌شود تا کد ملی خود را به این شرکت اعلام کنند.

وی در خصوص طرحی که بر اساس آن سهامداران می‌توانند همه اطلاعات سهام خود را به‌صورت الکترونیک دریافت کنند گفت: اقداماتی برای اجرای این طرح انجام شده و امیدواریم این طرح تا انتهای سال 86 به بهره‌برداری برسد.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین بخش این طرح بحث امنیت شبکه‌های الکترونیک است و باید از روشی استفاده شود که در آن اطلاعات سهامداران محفوظ بماند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با توضیح بیشتر در مورد این طرح گفت: این سیستم چیزی شبیه بانکداری الکترونیک است که در آن هر فردی دارای یک حساب است و از آن طریق می تواند تمامی اطلاعات مربوط به سهام خود را دریافت کند.

وی افزود: در این سیستم بخشی از رمز عبور توسط ما به سهامدار داده می‌شود و بخشی از رمز نیز متعلق به خود سهامدار است.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بورس درباره روش‌های استفاده سهامداران از این سیستم گفت: ما برای استفاده سهامداران از این سیستم دو راه را پیش‌بینی کرده‌ایم؛ یکی ارایه اطلاعات سهامداران از طریق اینترنت و دوم از طریق ایجاد پایانه‌هایی در تالارها، دفاتر کارگزاری و دفاتر شرکت.

به گفته وی سهامدارانی که به اینترنت دسترسی ندارند می‌توانند با مراجعه به پایانه‌های موجود در تالارهای بورس و یا دفاتر این شرکت اطلاعات خود را دریافت و از راهنمایی کارشناسان این شرکت استفاده کنند.

حاجی نوروز درباره مزایای طرح‌های مذکور خاطرنشان کرد: اجرای این طرح منجر به شفافیت اطلاع‌رسانی برای سهامداران و بورس خواهد شد؛ ضمن این‌که سهامداران می‌توانند اطلاعات کلیه دارایی‌هایشان را در یک جا مشاهده کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی سیستم معاملاتی جدید بورس، طرح‌های مذکور سریع‌تر انجام شود. بر همین اساس سهامداران بورس تهران باید هرچه سریع‌تر نسبت به اعلام کد ملی خود به بورس اقدام کنند.

برچسب‌ها