گروه شهری: محمدباقر قالیباف لایحه بودجه 12هزارو 700میلیارد تومانی شهرداری تهران را در موعد قانونی و مقرر به صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران تقدیم کرد.

به گزارش همشهری بودجه نقدی شهرداری تهران حدود شش هزارو 150میلیاردتومان و غیرنقدی که جنبه تهاتری و جابه‌جایی دارد برابر با شش هزارو 600میلیارد تومان است.بودجه سال آینده شهرداری تهران به تفکیک در حوزه عمران 1300میلیارد تومان، خدمات شهری 1200میلیارد تومان، حمل ونقل 2400میلیارد تومان، مناطق 1450میلیارد تومان، حوزه فرهنگی اجتماعی 480میلیارد تومان، مالی، اداری و جاری 2400میلیارد تومان و واحدهای مستقل و غیرمستقل نیز 600میلیارد تومان است.

شهردار تهران با قرار گرفتن پشت تریبون ‌ شورای شهر و پیش از تشریح خصوصیات و رویکرد بودجه سال 92، عملکرد بودجه سال 91شهرداری تهران را در بخش درآمد و هزینه مثبت ارزیابی کرد و گفت: امسال مجموعه عملکرد مالی شهرداری در همه ابعاد براساس واقعیت‌های برنامه‌ریزی‌شده، کارهای کارشناسی و در مجموع کاملا منطبق با برنامه به پیش رفته است.

از نظر قالیباف گرچه صرفه جویی، اولویت‌بندی کارها، کاهش هزینه‌های جاری و توجه به مسائل ضروری لازمه شرایط سخت اقتصادی فعلی است اما در عین حال با وجود همه این سختی‌ها، به‌دلیل برنامه‌ریزی‌های دقیق، همه امور تحت کنترل و مدیریت شهرداری تهران قرار دارد. قالیباف برای اثبات ادعای خود ساخت بزرگراه صدر و تونل نیایش را مثال زد و گفت: به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی و مشکلاتی که در گشایش و انتقال ال‌سی و واردکردن برخی تجهیزات که الزاما باید از خارج از کشور تهیه می‌شد مثل جرثقیل غول‌پیکر اتوبان‌ساز و افزایش قیمت مصالح ازجمله میلگرد از کیلویی 750 به 2200تومان اما هرگز از سرعت، سلامت و کیفیت کارمان کاسته نشد و از مسیر خود منحرف نشدیم.

بنابراین گزارش دیروز شهردار تهران در بخشی از اظهارات خود به تعریف اقتصاد مقاومتی پرداخت، اقتصادی که از نظر وی به معنی تلاش برای ادامه رشد و توسعه قلمداد می‌شود و از همین رو 63درصد بودجه سال آینده شهرداری تهران اختصاص به برنامه‌های عمرانی و توسعه امور زیربنایی یافت؛ در عوض 19درصد بودجه را هزینه‌های جاری تشکیل می‌دهد و ‌18درصد نیز مربوط به هزینه نگهداشت شهر می‌شود.

یکی دیگر از تأکیدات دیروز قالیباف در صحن علنی شورای شهر معطوف به اصلاح ساختار مدیریت و اعمال مدیریت یکپارچه شهری بود که نمونه آن ناهماهنگی میان شرکت‌های خدماتی نظیر‌آب، برق، گاز و تلفن با مدیریت شهری است امری که باعث می‌شود تا مثلا بزرگراهی تنها بعد از گذشت حداکثر 7‌ماه از زمان ساختش به‌دلیل حفاری لوله گاز رسانی کنده کاری شود و شهرداری تهران پاسخی برای آن در برابر اعتراضات مردمی نداشته باشد، چون اساسا اختیاری در این‌باره ندارد.

توجه به درآمد پایدار نیز دیروز از سوی قالیباف مورد تأکید قرار گرفت. وی در این‌باره با اشاره به اینکه در گذشته سهم درآمد‌های پایدار نسبت به کل بودجه شهرداری حدود15درصد بود، گفت:‌امروز رشد درآمد پایدار به حدود 36رسیده است که نشان‌دهنده رشد دوبرابری است اما این رقم هنوز قابل دفاع نیست و باید سهم درآمدهای پایدار حداقل به 60تا 65درصد کل بودجه برسد.

به گزارش همشهری، قالیباف حسابرسی سال به سال شهرداری و ارائه تفریغ بودجه را نشان‌دهنده شفافیت و انضباط مالی شهرداری تهران اعلام کرد: به‌نحوی که در تفریغ بودجه سال 88که اخیرا در شورای شهر مطرح شد انحراف از بودجه تنها دو دهم درصد بود و این نشان‌دهنده کارنامه شفاف و روشن شهرداری است. شهردار تهران دیروز در تشریح ویژگی‌های بودجه سال 92محورهای متعددی را مطرح کرد که یکی دیگر از این محورها در اولویت قرار‌گرفتن مناطق محروم بود. وی در این‌باره گفت:

من مدعی هستم و باعدد و رقم اثبات می‌کنم که در دوران مدیریت ما حتما فاصله شمال و جنوب بیشتر که نشد هیچ، کمتر نیز شده و چه در انتخاب پروژه‌ها و چه نوع اجرا، تأثیر‌گذاری و وزن ریالی پروژه‌ها به مناطق محروم شهر تهران توجه بیشتری شده است.

بنا براین گزارش در بودجه سال آینده همچنان اولویت شهرداری تهران اتمام پروژه‌های نیمه تمام است. در بحث مربوط به دیون نیز قالیباف گفت که شهرداری تهران در برابر دیون و تعهداتش به پیمانکاران به‌روز عمل می‌کند و حتی شخصا پرداخت دیون پیمانکاران را مدیریت و کنترل می‌کند تا حقی از کسی ضایع نشود.

قالیباف دیروز به‌طور بی‌سابقه‌ای در صحن علنی شورای شهر خطاب به اعضای شورای شهر و خبرنگاران رسانه‌های گروهی طی سخنان انتقادآمیزی در ارتباط با تعهدات دولت نسبت به شهرداری تهران اظهار داشت: شورای شهر در این‌باره با دقت و تأمل بیشتری عمل کند تا ردیف‌های که دولت براساس قانون موظف است به شهرداری پرداخت‌هایی داشته باشد با قوت بیشتری پیگیری شود. به‌عنوان مثال عوارض مربوط به سوخت، بودجه‌ای نیست که هنوز تحقق نیافته یا تحت‌تأثیر تحریم‌ها باشد زیرا مردم در هر جای کشور وقتی سوختگیری می‌کنند‌ لیتری 400تا 700تومان نقدا می‌پردازند 10درصد این پول مربوط به شهرداری‌های کشور است اما دولت یک ریال از این عوارض را به مردم تهران نمی‌دهد.

در بخش مربوط به پرداخت یارانه‌ها نیز به گفته قالیباف تا امروز تنها 25میلیارد تومان به شهرداری داده شده، همچنین دو سال است که دولت سهم 80درصدی خود را برای خرید اتوبوس پرداخت نکرده در بودجه عمرانی نیز کلا از محل خزانه عمومی 42میلیارد تومان پرداخت شده است که آن هم به‌حساب شهرداری تهران واریز نشد؛ از سوی دیگر سهم دولت در هزینه‌های جاری 33درصد است اما رقمی پرداخت نمی‌شود.

دولت باید هزینه حضور خود در تهران را پرداخت کند

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر نیز دیروز ضمن تشکر از محمدباقر قالیباف شهردار تهران بابت ارائه به موقع لایحه بودجه سال92 شهرداری خواستار آن شد تا دولت هزینه حضور خود در تهران را که همانند باری بر دوش مردم است، پرداخت کند. وی گفت: مردم تهران همچنین انتظار دارند دولت سهم 50درصدی خود به مترو را پرداخت کند به همین دلیل، به‌عنوان نماینده مردم از دولت درخواست داریم تا پایان سال‌جاری تعهدات خود را به شهرداری تهران پرداخت کند.

دیروز همچنین در جلسه علنی شورای شهر طرح الزام شهرداری به رعایت اصول معماری ایرانی اسلامی در منظر ساختمان‌های شهری به تصویب رسید.بر این اساس از ابتدای سال آینده استفاده از کامپوزیت در ساخت ساختمان‌های مسکونی ممنوع است و در عوض بر استفاده از مصالح بومی و نزدیک به معماری ایرانی اسلامی در ساخت ساختمان‌ها تأکید شد. بنابر این گزارش دیروز همچنین از سوی رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر از سازمان بهشت زهرا(س) برای ساخت ساختمان‌های جدید با معماری ایرانی اسلامی تقدیر شد.

منبع: همشهری آنلاین