گروه شهری: پیش از شروع دستور جلسه اول اسفند ماه، مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر خواستار آن شد تا باتوجه به افزایش ترافیک درروزهای آخر سال، ساعات خدمات‌رسانی وسایل نقلیه عمومی اعم از مترو،‌ اتوبوس و تاکسی افزایش یابد تا مردم برای خرید شب عید ناچار نباشند از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند و بر بار ترافیک و آلودگی هوا افزوده شود.

شورای شهر

هنگامی که بررسی یک‌فوریت لایحه اصلاح متن منقح و نهایی مصوبه تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی شهر تهران در سال 91به‌عنوان نخستین دستور کار مورد بررسی قرار گرفت، حمزه شکیب خواستار خارج‌شدن این لایحه از دستورکار جلسه شد؛ دلیل شکیب این بود که این لایحه مربوط به سه‌ماه آخر سال بود اما چون این لایحه با دوماه تأخیر به صحن آمده و تنها یک‌ماه نیز به پایان سال مانده لذا کلا عملی نیست و باید لایحه پس فرستاده شود. وی خواستار آن شد تا شهرداری لایحه کرایه‌های سال 92را بفرستد تا هرچه زودتر مورد بررسی قرار گیرد که با این پیشنهاد موافقت شد.

به گزارش همشهری، دستور دوم جلسه اول اسفند ماه شورای شهر مربوط به بررسی یک فوریت لایحه مجوز اعطای تسهیلات به فوت‌شدگان و مصدومان و معلولان عملیات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در شورای شهر به تصویب رسید.
مهدی چمران، معصومه ابتکار،‌ علیرضا دبیر و حبیب کاشانی ازجمله اعضای شورای شهر تهران بودند که ضمن دفاع از حقوق آتش‌نشانان از ایثارگری‌های این قشر درهنگام نجات جان حادثه‌دیدگان صحبت کردند و خواستار آن شدند تا همانند جنگلبانان و نیروهای انتظامی، آتش‌نشانانی که حین عملیات و ماموریت دچار حادثه یا فوت می‌شوند بتوانند از تسهیلات خانواده شهدا بهره‌مند شوند؛ پس از این اظهارات اعضای شورای شهر به اتفاق آرا با یک‌فوریت این طرح موافقت کردند.

تأکید بر رفع سد معبر و اشغال پیاده‌رو

یکی دیگر از دستورهای جلسه دیروز مربوط به اصلاحیه چگونگی نحوه رفع سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و جلوگیری از استفاده غیرمجاز از آنها و سایر اماکن عمومی در شهر تهران بود. در این‌باره نیز محمد علی نجفی، مهدی چمران، خسرو دانشجو و معصومه ابتکار به ایراد سخنانی پرداختند.

از نظر نجفی اساسا سد معبر به معنی تضییع حقوق شهروندی است، ضمن اینکه این معضل به‌ویژه در نواحی شمالی شهر تهران به سنت تبدیل شده که کل پیاده‌رو را اشغال می‌کنند و حتی می‌تواند برای شهروندان خطرات جانی به‌دنبال داشته باشد.
مهدی چمران نیز خواستار تهیه دستورالعملی شد که در آن به‌طور کامل و دقیق مسائل لازم‌الاجرا از سوی شهرداران ناحیه در قضیه سد معبر، توضیح داده شود.

دانشجو نیز گفت: براساس قانون اشغال پیاده‌رو هنگام ساخت‌وساز به میزان یک‌سوم و تنها تا زمانی مجاز است که سقف اول زده شود بعد از آن مصالح باید به زیر سقف منتقل شده و پیاده‌رو آزاد شود این درحالی است که اغلب این قانون رعایت نمی‌شود، به همین دلیل باید روی اجرای قانون تأکید بیشتری صورت گیرد.

معصومه ابتکار نیز با ابراز خوشبختی بابت اینکه شهرداری در مسئله رفع سد معبر در ساخت‌وساز در مناطق یک و دو اقدامات خوبی انجام داده است، گفت:‌ اما کماکان این مشکل در مناطق دیگر شهر به‌ویژه کوچه‌های فرعی و حتی خیابان‌های اصلی به چشم می‌خورد. به همین منظور مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران به‌منظور ادای برخی توضیحات پشت تریبون علنی شورای شهر قرار گرفت و با اشاره به بخش نامه‌های متعددی که از سوی خدمات شهری و شهرسازی به مناطق ابلاغ شده، گفت:

خوشبختانه نسبت به گذشته وضعیت سد معبر خوب شده اما تا رسیدن به وضعیت عالی هنوز فاصله داریم اما این به معنی کم‌کاری مناطق ونواحی شهرداری نیست زیرا آنها شبانه‌روز تلاش می‌کنند اما به‌دلیل حجم ساخت وسازها و مقاومت سازندگان و مالکان نیاز است که توان بیشتری در این‌باره صورت گیرد.در هر حال پیشنهادهای شورای شهر برای تقویت ممانعت از سد معبر در قالب یک بند به لایحه سد معبر اضافه شد و به تصویب شورای شهر رسید.

تصویب طرح حمایت از تحکیم بنیان خانواده

آخرین دستور جلسه اول اسفند ماه اختصاص به طرح حمایت از تحکیم بنیان خانواده و آموزش مهارت‌های زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج داشت که به تصویب رسید. این طرح در راستای تحقق اصل دهم قانون اساسی است که به لزوم برنامه‌ریزی در جهت آسان‌کردن تشکیل خانواده و پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی می‌پردازد. دیروز اعضای شورا در قالب این طرح به مجلس درباره تهیه و تدوین طرح حمایت از پوشش بیمه‌ای خدمات مشاوره روانشناسی خانواده و تهیه و تصویب طرح نظام مراقبت‌های اجتماعی خانواده پیشنهادهایی را ارائه دادند.

همچنین به دولت نیز پیشنهادهایی در جهت اجرای طرح نظام خدمات سلامت روان کشور، تهیه و تدوین سند ملی امین بانوان و کودکان در روابط اجتماعی و همچنین تهیه و تدوین برنامه و متن دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی مشترک به‌صورت سمعی و بصری، حضوری و غیرحضوری به‌صورت رایگان ارائه شد.

کد خبر 202217
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز