تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۷

گروه دانش: 34 سال پیش «داوگ برگر» رئیس انجمن نجوم شمال کالیفرنیا در چنین روزهایی برنامه‌ای‌ ترتیب داد و تعداد زیادی تلسکوپ را در ناحیه شلوغی از شهر سانفرانسیسکو قرار داد تا افراد علاقه‌مند به آسمان با استفاده از آنها به رصد اجرام زیبای آسمانی بپردازند.

از آن زمان به بعد به‌تدریج چنین روزهایی را هفته نجوم اعلام کردند و این برنامه را در خیلی از جاهای دنیا اجرا می‌کنند. اتحادیه جهانی نجوم همه ساله از 15 آوریل تا 15 ماه مه شنبه‌ای را که به تربیع اول ماه نزدیک‌تر باشد روز جهانی نجوم اعلام می‌کند.

حدود 10 سال است که مراسم هفته نجوم از دوشنبه قبل از این شنبه تا یکشنبه بعد از آن برگزار می‌شود.

در ایران هم چند سالی است که توجه خاصی به‌خصوص از طرف قشر جوان به نجوم می‌شود و افراد زیادی از سرتاسر مملکت به برنامه‌های نجومی و اتفاقات خاص و جالبی که در آسمان رخ می‌دهد و قابل رویت برای عموم است، توجه نشان می‌دهند.

وجود برنامه‌های رصدی گوناگون و مسابقات مختلف که در سراسر کشور با استقبال زیاد مواجه می‌شود، نشان دهنده این امر است. گروه‌های نجوم آماتوری گوناگون هم در خیلی از شهرهای کشور برپا شده که به این برنامه‌ها نظم و ترتیب خوبی می‌دهند.

شاید یکی از عوامل این توجه خاص به نجوم،  قابل رویت و دسترس بودن آن برای عموم و همین‌طور آسمان صاف ایران در خیلی از نقاط و در مدت زیادی از سال باشد.

به هر حال تاریخ هم نشان داده که ایرانی‌ها از دوران باستان توجه ویژه‌ای به پدیده‌های آسمانی نشان داده‌اند و همین امر که تقویم باستانی ما، خورشیدی بوده است نشان از پیشرفت عظیم ایرانی‌ها در زمینه نجوم کلاسیک است.

روز نجوم در ایران

امسال هم با توجه به تربیع اول ماه، 16 تا 22 آوریل (27 فروردین تا دوم اردیبهشت) به عنوان هفته جهانی نجوم اعلام شده و روز شنبه اول اردیبهشت هم روز جهانی نجوم است.

اما با توجه به فلسفه روز جهانی نجوم که «ترویج نجوم در بین عموم مردم» است و با توجه به تفاوت‌ تعطیلی آخر هفته در ایران و با هدف جذب خانواده‌ها و عموم مردم، مراسم روز جهانی نجوم در ایران، در روز جمعه 31 فروردین برگزار می‌شود و این روز را در ایران روز نجوم اعلام کرده‌اند.

گروه‌های زیادی در سراسر ایران برنامه‌های خودشان را برای فردا اعلام کرده‌اند که با مراجعه به سایت‌های نجوم و  پارس اسکای می‌توانید از همه این برنامه‌ها باخبر شوید.

شعار امسال روز نجوم در جهان «نجوم و صلح» است و شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران هم با همکاری شهرداری تهران برنامه‌ ویژه‌ای را در این زمینه برگزار می‌کند.

این برنامه از ساعت 11 صبح تا 20 شب در پارک ملت برگزار می‌شود که شامل سخنرانی، رصد خورشید و ماه و سایر سیارات (ناهید، کیوان و مشتری) و ستاره‌ها و اجرام غیرستاره‌ای زیبای آسمان مثل خوشه پروین است.

در این برنامه همچنین نمایش اسلاید و برپایی نمایشگاه با غرفه‌هایی برای اطلاع‌رسانی‌های نجومی برگزار می‌شود.

این غرفه‌ها در مورد منظومه شمسی، کودکان، تاریخ نجوم، رصد، ابزار نجومی، فضا، تحول ستاره‌ها، کیهان‌شناسی، عکاسی نجومی و... است. حضور همه علاقه‌مندان به نجوم در این برنامه آزاد است.