گروه شهری: تونل نیایش به‌دلیل برخورداری از ضریب ایمنی بسیار بالا از روی زمین هم امن‌تر است.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بازدید از این پروژه، تونل نیایش را از جمله مدرن‌ترین تونل‌های کشور اعلام کرد که حتی با سایر تونل‌های دیگر جهان به لحاظ تکنولوژی رقابت و برابری می‌کند.به گفته سیدجعفر تشکری هاشمی،‌تونل نیایش یکی از پروژه‌های بزرگ و ملی ماست که با تلاش شبانه روزی طی 23‌ماه هم‌اکنون در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است.

یکی از ویژگی‌های بارز این تونل 10هزار متری از نظر تشکری هاشمی، به کارگیری تکنولوژی‌های مدرن است به‌گونه‌ای که هیچ پارامتری نیست که در تونل نیایش به‌صورت لحظه‌ای تحت کنترل و مدیریت یکپارچه سیستم‌های هوشمند نباشد و تمام المان‌های این تونل اعم از حرکت وسایل نقلیه، پیش‌بینی وضعیت آلودگی، مسائل محیطی و تصادفات و. . . با سیستم‌های هوشمند مدیریت می‌شوند.

بنابراین گزارش، سیستم‌های اعلام حوادث و کنترل جریان ترافیکی به‌گونه‌ای است که اگر حادثه‌ای رخ دهد این امکان فراهم می‌شود که مدیریت تونل بتواند سناریوهای ایمنی خود را پیاده‌سازی‌ کند و بخشی از سناریوها حتی بدون مداخله انسان قادر خواهد بود سیستم ایمن‌سازی‌ را به مرحله اجرا درآورد.

تشکری هاشمی همچنین مهم‌ترین ویژگی این پروژه را به‌وجود آمدن یک کریدور شرقی- غربی به موازات همت دانست و گفت: تاکنون بزرگراه‌های شهید حکیم، همت و زین‌الدین کریدورهای اصلی شرقی - غربی شهر بودند که ظرفیت لازم را نداشتند و پاسخگوی نیاز شهر نبودند؛ از سوی دیگر این پروژه می‌تواند مسیر شرقی- غربی مناسبی نیز در تهران باشد.

وی افزود: ما در این تونل دوربین‌های تردد شمار، ثبت سرعت لحظه‌ای و متوسط، دوربین‌های کنترل خط اضطرار و امداد و دوربین‌های شناسایی نقطه حادثه را خواهیم داشت. همچنین درهای اتوماتیک و برقی برای تونل تعبیه شده که درصورت ضرورت باز و بسته شوند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص تهویه هوای داخل تونل گفت: دستگاه‌های جت فن این تونل نصب شده که هوای مورد نیاز را تأمین می‌کند و با توجه به تعداد جت‌فن‌های نصب شده مشکلی برای وجود هوای مطبوع در تونل وجود ندارد. همچنین با توجه به سیستم برق اضطراری که برای تونل پیش‌بینی شده، 100درصد تجهیزات الکترونیک می‌توانند از برق اضطراری استفاده کنند.

منبع: همشهری آنلاین