همشهری آنلاین: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه با تأکید بر اینکه برخی کارکردهای مسابقات قرآن برای دوره‌ای خاص بوده است، گفت: برخی از این کارکردها در این دوره نیاز به بازتعریف دارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، ولی یاراحمدی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه مسابقات قرآن در کشور دارای ابعاد مختلفی است، گفت: ما مطالعاتی را نسبت به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن انجام دادیم و با جلساتی که با حضور اساتید برگزار شد و همچنان هم ادامه دارد سعی داریم که یک بازنگری در اهداف مسابقات داشته باشیم.

مسابقات قرآن همزاد انقلاب اسلامی و همگام با پیشرفت‌ها

وی در ادامه افزود: برخی از اهداف مسابقات کارکرد خودشان را تنها در دوره‌ای داشته‌اند و باید این اهداف را بازتعریف کرد. مسابقات قرآن یکی از برنامه‌های قدیمی و ماندگار در کشور است، این مسابقات امسال 35 ساله شده است و همزاد تأسیس نظام اسلامی است و همزمان با پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف این مسابقات هم همواره رشد داشته است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه گاهی سرعت این پیشرفت‌ها کم و گاهی زیاد بوده است، تصریح کرد: در دو ساله اخیر با همت رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص تأسیس مرکز امور قرآنی عملاً این بازنگری را آغاز کرده‌ایم و سعی داشته‌ایم ظرفیت تأثیرگذاری مسابقات را پیش از گذشته کنیم.

شناخت استعدادهای قرآنی کشور و زمینه‌سازی برای رشد آنها

یاراحمدی یکی از این ظرفیت‌ها را شناخت استعدادهای قرآنی در کشور عنوان و اظهار کرد: شناخت استعدادهای قرآنی کشور و زمینه‌سازی برای رشد این استعدادها و هدایتشان در جهت پرورش قهرمانان قرآنی برای کشور از جمله ظرفیت‌های مهم و اثرگذار است.

وی در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: مسابقات در درون خود با ایجاد فضای رقابت و با توجه به وجود آیین‌نامه و هیئت داوران به نوعی کارکرد آموزشی را هم خواهد داشت. ما سعی کردیم این بعد را تقویت کرده و بالاتر ببریم، این میدان رقابت خود بالاترین کارگاه آموزشی است که در کشور ایجاد شده است، علاوه بر این، برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در کنار برگزاری مسابقات هم وجود دارد.

یکی از اهداف برگزاری مسابقات تکریم قهرمانان قرآنی است

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه تکریم قهرمانان قرآنی را یکی دیگر از اهداف و ابعاد برگزاری مسابقات قرآن معرفی کرد و گفت: تکریم قهرمانان قرآنی، افزایش چند برابری سطح جوایز در سال‌های گذشته، حمایت از این افراد و ارائه تسهیلات برای ارائه تحصیلات از جمله برنامه‌های ما است. ما در حال رایزنی با دانشگاه علوم و معارف قرآن برای پذیرش بدون آزمون نخبگان قرآنی هستیم.

ایجاد فضاسازی قرآنی در کشور به ویژه در استان میزبان یکی دیگر از ابعاد و اهداف برگزاری مسابقات قرآن در کشور عنوان شد که ولی یاراحمدی به تشریح آن پرداخت و گفت: انتخاب هدف برای بزرگترین رویداد قرآنی کشور به ما این کمک را کرده است که استان میزبان به طور جدی اهتمام به برگزاری مسابقات کند. سعی شده تا با دعوت از مقامات عالیرتبه کشور سطح این تأثیرگذاری را بالاتر ببریم.

یاراحمدی حذف مرحله منطقه‌ای و ایجاد فرصت حضور نمایندگان همه استان‌ها در مسابقات را عاملی برای ارتقاء سطح قاریان استان‌ها دانست و تصریح کرد: با مقایسه دوره‌های گذشته با این تأثیر مواجه خواهیم شد. امروزه یک قاری برای قرار گرفتن در مرحله نهایی باید سه بار تلاوت داشته باشد و محک جدی بخورد تا بتواند به عنوان قاری شایسته و برگزیده انتخاب شود.

چاپ 130 هزار جلد کتاب و حضور 211 هزار نفر در مسابقات مفاهیم

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه صحبت‌های خود در این نشست خبری به بحث در مورد رشته مفاهیم قرآن کریم پرداخت و با تأکید بر اینکه پرداختن به رشته مفاهیم از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است و باید بیش از این به آن توجه شود، گفت: به رشته مفاهیم به عنوان یک رشته تخصصی در مسابقات پرداخته شده است؛ در سال جاری 130 هزار کتاب چاپ شده است و 211 هزار شرکت کننده در مراحل مختلف در این بخش حضور داشته‌اند. این مسابقات از مرحله شهرستانی، استانی و کشوری با هیئت داوران مجزا و آیین‌نامه جداگانه برگزار و نفرات برتر معرفی شده‌اند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این مسابقات زمان مناسب برگزاری آن است، ما می‌بینیم که طلیعه دهه فجر و انقلاب اسلامی که خود از ثمرات قرآن است زمان بسیار مناسبی برای برگزاری مسابقات است و مناسبت دیگر برگزاری در هفته وحدت است، این مناسبت‌ها و برگزاری مسابقات در هوای سبز و بهاری مازندران مناسبت بسیار خوبی بود که مناسب برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی کشور است.

برگزاری مسابقات بر اساس زمانبندی دقیق

یاراحمدی یکی از ویژگی‌های مسابقات امسال را زمانبندی اجرای دقیق مسابقات دانست و اظهار کرد: ما برای قاریانی که با مشکلاتی نظیر امتحانات و مواردی از این قبیل مواجه بودند نهایت مساعدت برای انتخاب قرعه را داشتیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری به بحث در مورد تغییرات مسابقات پرداخت و خاطرنشان کرد: تغییرات در مسابقات با دو هدف پایه‌ای و بزرگ شروع شده است، سعی ما این است که مسابقات رسمی کشور را به سمت هدف تبدیل به بزرگترین رویداد قرآنی پیش ببریم که این یک تغییر تأثیرگذار است.

وی افزود: بزگترین رویداد قرآنی ابعادی دارد و این ابعاد شاخص‌های مختلفی دارد که ما در تلاش برای ارتقاء این شاخص‌ها هستیم و حذف مرحله منطقه‌ای یکی از این ارتقاءها بوده است. امروز ما شاهدیم نمایندگان همه استان‌ها در همه رشته‌ها حضور دارند اما در گذشته مرحله منطقه‌ای فیلتری بود که چندین استان نمی‌توانستند از آن عبور کنند. سهمیه استان‌ها درجه‌‌بندی شده است و تعداد نمایندگان استان‌ها بر اساس این درجه‌بندی مشخص می‌شوند و این کار هر سال بر مبنای شاخص‌ها تغییر خواهد کرد که یکی از این شاخص‌ها عملکرد قرآنی هر استان در سال گذشته است.

تلاش برای ارتقاء سطح مسابقات در مرحله استانی

یاراحمدی در بخش پایانی صحبت‌های خود به تلاش برای ارتقاء سطح مسابقات در مرحله استانی اشاره کرد و افزود: ما برای این کار یک داور و ناظر اجرایی به تمامی استان‌ها اعزام کرده‌ایم و گزارش‌های مبسوطی را ارائه داده‌اند که مجموعه این عملکرد، ما را به ایجاد تغییرات در دوره‌های آینده و برگزاری بهتر رسانده است. بالا رفتن سطح مسابقات در مرحله استانی و شهرستانی انتخاب‌ها بهتری را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه تصریح کرد: تلاش داریم در مرحله استانی به یک وحدت رویه برسیم تا عدالت در مراحل استانی بیشتر شود. افرادی در مسابقات این دوره حضور داشتند یک علت حضورشان برگزاری خوب و کیفی مسابقات استانی بوده است. همچنین جدا شدن داوری‌ها در حفظ و قرائت کیفیت خوبی بر مسابقات گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: نظرسنجی‌های صورت گرفته از داوران نشان دهنده این بوده است که اجرای سه مرحله‌ای مسابقات مناسب‌ترین روش است. یکی از داوران مصری ویژگی مسابقات بین‌المللی ایران را سه مرحله‌ای بودن دانسته است.

منبع: همشهری آنلاین