گروه شهری: چند روز مانده به آغاز بهره‌برداری از تونل نیایش، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران از بهره‌برداری از تمام تجهیزات و سیستم‌های هوشمند ترافیکی و ایمنی این تونل همزمان با آغاز بهره‌برداری از آن خبر داد.

حجت‌الله بهروز با بیان اینکه در تونل نیایش سیستم‌های هوشمند و مطابق با استانداردهای جهانی به‌کارگیری شده است، گفت: در تونل نیایش به‌دلیل طول زیاد از تجهیزات و استانداردهای متفاوت استفاده شده است و همه سیستم‌های مدیریت ترافیکی و ایمنی تونل ازجمله سیستم‌های کنترل سرعت، تهویه، آتش‌نشانی، روشنایی و... همزمان با بهره‌برداری از تونل به بهره‌برداری می‌رسند.

وی افزود: این در حالی است که در تونل رسالت و توحید برخی از این سیستم‌ها با فاصله زمانی از بهره‌برداری تونل، تکمیل شدند و به بهره‌برداری رسیدند. مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران افزود: در تونل نیایش دوربین‌های تردد شمار و ثبت سرعت لحظه‌ای و متوسط، دوربین‌های نظارت تصویری، دوربین‌های کنترل خط اضطرار و امداد و دوربین‌های شناسایی نقطه حادثه نصب و راه‌اندازی می‌شود.

بهروز خاطرنشان کرد: با این سیستم‌های هوشمند، امکان مدیریت و نظارت دقیق بر وضعیت ترافیک در تونل نیایش فراهم می‌شود و از نظر ایمنی نیز تونل نیایش تونلی کاملا استاندارد و ایمن است. از جمله تجهیزاتی که در این تونل استفاده شده می‌توان به 13کیلومتر کابل‌روشنایی، 120کیلومتر فیبرنوری، بیش‌از دو هزار و 800 ‌چراغ‌روشنایی، 182دستگاه دوربین مداربسته، حدودشش هزار و 700 متر لوله آتش‌نشانی، 176در ضدحریق، 62‌دستگاه جت‌فن، 192سنسور دود، هشت دستگاه فن‌محوری، پنج دستگاه ژنراتور، 34دستگاه ترانسفورماتور، 12‌دستگاهUPS جهت برقراری برق اضطراری، 75دستگاه تلفن تونلی، یک ایستگاه‌رادیویی تونلی، بیش‌از 13‌کیلومتر سینی انواع کابل‌ها، 10دستگاه پمپ آتش‌نشانی در دو ایستگاه و همچنین ساختمان‌های مرکز کنترل‌اصلی و پشتیبان اشاره‌کرد.

موفقیت بزرگ برای پایتخت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیز در بازدید از پروژه احداث تونل‌نیایش، اجرای طرح‌های ‌عظیم عمرانی در شرایط تحریم‌های اقتصادی را یک موفقیت بزرگ دانست. سردار حسین رحیمی ضمن اعلام مطلب فوق افزود: اگرچه در سال‌های نه‌چندان دور گذشته بهره‌برداری از تونل‌‌های شهری یک آرزوی دست‌نیافتنی برای شهروندان تهرانی بود اما امروزه احداث سریع و باکیفیت این‌قبیل تونل‌ها جایگاه ویژه‌ای در پروژه‌های عمرانی شهر تهران دارد و انتظار می‌رود بهره‌برداری از آنها ‌به روان‌سازی هرچه بیشتر ترافیک در معابر اصلی شهر تهران کمک کند.

سردار رحیمی اجرای پروژه‌های عظیم عمرانی در پایتخت را مبین کارایی و عملکرد موفق دین در مدیریت شهری دانست و افزود: در زمان برگزاری شانزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در تهران به روشنی مشاهده‌شد که بسیاری از مدعوین خارجی با دیده تحسین و تعجب به زیرساخت‌ها و امکانات عمرانی شهر تهران می‌نگرند.

وی با اشاره به اینکه روزانه 700تا800دستگاه خودروی جدید به ترافیک معابر شهر تهران افزوده‌ می‌شود، گفت: با وجود افزایش تراکم خودروها، متوسط سرعت سفرهای درون‌شهری در شهر تهران افزایش‌یافته و این امر بدون‌شک مرهون تلاش‌ها و اقدامات عمرانی مدیریت‌شهری است.

منبع: همشهری آنلاین