تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۳

همشهری آنلاین: تصور اینکه بتوان طعم میدان مغناطیسی زمین را بر روی زبان احساس کرد دشوار است، اما در کمال شگفتی،‌این کار اکنون با استفاده از ابزاری که زبان را به نمایشگری برای داده‌های به دست آمده از حسگر‌های زیست‌محیطی تبدیل می‌کند، امکان‌پذیر شده‌است.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان موسسه تکنولوژی ماساچوست، MIT، صفحه‌ای کوچک حاوی الکترود‌های مشبک 5X5 ابداع کرده‌اند که بر روی زبان کاربر قرار می‌گیرد.

زمانی که این الکترود به حسگر الکترونیکی وصل می‌شود، صفحه که Tongueduino نام گرفته سیگنال‌های دریافت شده از حسگر را به پالس‌های کوچکی از جریان الکتریکی در میان شبکه تبدیل می‌کند که زبان آنها را به صورت سوزن‌سوزن احساس می‌کند.

به گفته محققان مغز به سرعت خود را با این تحریک بر روی زبان انطباق داده و آن را با حواس دیگر ترکیب می‌کند. برای مثال درصورتی که این ابزار به حسگر میدان مغناطیسی زمین متصل شده‌ باشد، انسان‌ها قادر خواهند شد از زبان خود به عنوان قطب‌نما استفاده کنند.

این دستگاه قرار است بر روی زبان تعدادی از داوطلبان مورد آزمایش قرار بگیرد. محققان بر این باورند نسخه بی‌سیم چنین ابزاری قادر خواهد بود در انتقال اطلاعات به کاربران در تکنولوژی واقعیت افزوده شده بدون اینکه با بینایی یا شنوایی کاربران تداخل پیدا کند، کاربرد داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین