iهمشهری آنلاین: تشدید درگیری‌های مرزی بین سودان و سودان جنوبی نگرانی‌ها را افزایش داده است

یک منبع نزدیک به درگیری‌ها در مرز مورد مناقشه سودان و سودان جنوبی گفت درگیری قبیله‌ای در نزدیکی این مرز مورد مناقشه دو کشور تلفات زیادی بر جا گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از خرطوم ، این منبع که از ساکنان منطقه ابیی است افزود این درگیری بین گله داران قبیله بادیه نشین عرب میسریه و اعضای قبیله نوئر در منطقه مورد مناقشه ابیی در سودان جنوبی رخ داد.

وی تصریح کرد این درگیری تلفات زیادی در پی داشت اما اعلام دقیق شمار تلفات امکان پذیر نیست.

یک رسانه سودانی که نزدیک به تشکیلات امنیتی سودان است به نقل از یکی از رهبران قبیله میسریه اعلام کرد در حمله روز یکشنبه ارتش سودان جنوبی بیست و سه نفر کشته شدند.

اما این منبع مستقر در ابیی تاکید کرد این یک درگیری قبایلی بوده و ارتش سودان جنوبی در آن دخالتی نداشته است.

این درگیری ها در بحبوحه نگرانی ها برسر تنش های روزافزون در مرز بین سودان و سودان جنوبی رخ می دهد.

چادرنشینان سودانی اوایل این ماه هشدار دادند میلیون ها راس گاو در مرز سودان و سودان جنوبی به علت ناکامی این دو کشور در حل اختلاف های مرزی خود، با خطر تلف شدن روبرو هستند.

گله داران احساس می کنند قربانی ناتوانی مقامات سودان و سودان جنوبی در اجرای موافقتنامه های امنیتی و اقتصادی بین دو کشور هستند.

سودان و سودان جنوبی سپتامبر گذشته تحت فشار شدید سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا موافقت کردند نیروهایشان را به عقب بازگردانند و صادرات نفت را ازسر بگیرند.

روسای جمهور سودان و سودان جنوبی همچنین موافقت کردند به منظور قطع حمایت از شورشیان ، یک منطقه حائل غیرنظامی در مرز دو کشور ایجاد کنند . هدف از ایجاد چنین منطقه ای کمک به ازسرگیری صادرات نفت جنوب از طریق خطوط لوله انتقال نفت شمال است.

ایجاد منطقه غیرنظامی حائل در مرز سودان و سودان جنوبی بخشی از بسته به توافق رسیده برای حل تنش های امنیتی و اقتصادی بین دو کشور است که هنوز اجرا نشده و نگرانی های بین المللی را در پی داشته است.

ناظران می گویند ازسرگیری تنش ها در مرز مشترک سودان و سودان جنوبی ممکن است باعث از بین رفتن موافقتنامه‌های شکننده بین دو کشور شود که روسای جمهور آنها امضا کرده‌اند.

آمریکا روز جمعه در مورد گزارش های منتشر شده در خصوص درگیری ها بین سودان و سودان جنوبی در مناطق مرزی مورد مناقشه بین دو کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

خرطوم، سودان جنوبی را به حمایت از شورشیان در ایالت کردفان جنوبی و نیل آبی متهم می‌کند.

این گونه اتهامات به مانع اصلی بر سر راه اجرای موافقتنامه‌های ماه سپتامبر بین سودان و سودان جنوبی تبدیل شده است.

دیپلمات ها و کارشناسان نیز ابراز نگرانی کرده‌اند تنش‌های روزافزون در مرز سودان و سودان جنوبی باعث کاهش امیدها در مورد حل مناقشات مرزی دو کشور شده است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها