یکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رهبران سودان و سودان جنوبی موافقت کردند جدول زمانی را که قرار است برای اجرای موافقت‌نامه های دو کشور در بخش نفت، امنیت و حل مناقشات مرزی تعیین شود اجرا کنند.

bashir-salva kiir

مذاکرات بین عمر البشیر و سالوا کر همچنین در بحبوحه اتهامات روزافزون دو طرف علیه یکدیگر برگزار شد.

moreرهبران سودان و سودان جنوبی به آدیس آبابا رفتند

اجرای توافق‌نامه بین سودان و سودان جنوبی سه ماه است که با بن بست روبه‌رو بوده است. 
سودان و سودان جنوبی ماه سپتامبر با فشار شدید سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا موافقت کردند نیروهایشان را به عقب بازگردانند و صادرات نفت را ازسر بگیرند اما مذاکرات درباره چگونگی اجرای این تعهدها با بن بست روبه‌رو شده است.
روسای جمهور سودان و سودان جنوبی همچنین موافقت کردند برای قطع حمایت از شورشیان ، یک منطقه حائل غیرنظامی در مرز دو کشور ایجاد کنند. هدف از ایجاد چنین منطقه ای کمک به ازسرگیری صادرات نفت جنوب ازطریق خطوط لوله انتقال نفت شمال است.
ایجاد منطقه غیرنظامی حائل در مرز سودان و سودان جنوبی بخشی از بسته به توافق رسیده برای حل تنش های امنیتی و اقتصادی بین دو کشور است که هنوز اجرا نشده و نگرانی های بین المللی را درپی داشته است.
رئیس‌جمهور پیشین آفریقا جنوبی میانجیگر اتحادیه آفریقا در پایان نشست عمر البشیر ،رئیس جمهور سودان و سالوا کیه‌یر همتای سودان جنوبی او گفت: سران دو کشور بار دیگر بر تعهد خودشان به این موافقت‌نامه های کلیدی تاکید و موافقت کردند آنها را بدون قید و شرط به اجرا درآورند.

رئیس‌جمهورهای دو کشور درگیر بعد از جلسه بیانیه‌ای صادر نکردند.

بنا به گزارش رویترز،تیمی از اتحادیه آفریقا درحال تنظیم یک جدول زمانی برای اجرای همه موافقت‌نامه های موجود بین سودان و سودان جنوبی است گفته می‌شود این جدول زمانی تا سیزدهم ژانویه آماده خواهد شد.

این نشست  جدیدترین بخش از مذاکرات سران دو کشور با میانجی گری اتحادیه آفریقا برای پایان دادن به مناقشات بین خارطوم و جوبا به شمار می رود.
 نخست وزیر اتیوپی که میزبانی این مذاکرات را به عهده داشت گفت از پیشرفت بدست آمده در این نشست بسیار خرسند است.

کد خبر 196928
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز