همشهری آنلاین: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از کشف 410 تن موادمخدر در 11 ماه گذشته خبرداد و گفت: 200 لابراتور تولید شیشه منهدم شده است.

به گزارش ایسنا، سردار علی مویدی در دیدار با فیلیپه گارسیا، رئیس معاونت دفاع اجتماعی و مواد تحت کنترل وزارت کشور بولیوی با بیان اینکه ایران و بولیوی اهداف مشترکی دارند، گفت: نزدیکی ایران به کانون مواد مخدر تریاک و خشخاش و همچنین نزدیک‌ بودن بولیوی به کانون تولید کوکائین سبب می‌شود، اهداف مشترکی در راستای مبارزه با موادمخدر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه تجربیات و اقدامات ایران در امر مبارزه موثر با مواد مخدر یک اقدام بی‌نظیر و بی‌بدیل در دنیا است، به شهادت 3720 تن از ماموران پلیس در راستای مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و گفت: نگاه ایران به مقوله مبارزه، امری بشردوستانه است و در هر نقطه‌ای که حساس کنیم این تهدیدات وجود دارد، به یاری سایر کشورها می‌شتابیم.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با بیان اینکه مواد مخدر امنیت و سلامت جهان را به خطر می‌اندازد، گفت: بر همین اساس در نظر داریم با کشورهایی که خواهان ارائه و انتقال تجربیات ایران است، همکاری نزدیک داشته باشیم.

مویدی با اشاره به تهدیدات مشترک موادمخدر برای دو کشور ایران و بولیوی، گفت: اگر اقدام مشترکی نداشته باشیم، آسیب‌ها بیشتر می‌شود.

به گفته وی، ایران دارای پلیس تخصصی و علمی در زمینه مبارزه با موادبمخدر است و از بزرگترین سرویس‌های اطلاعاتی در امر مبارزه موثر با موادبمخدر استفاده می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا همچنین از آمادگی پلیس مبارزه با مواد مخدر برای انتقال تجربه، ابزار و تکنولوژی به کشور بولیوی خبر داد.

همچنین مویدی نیز با بیان اینکه دو کشور ایران و بولیوی به دلیل تهدیدات مشترک، می‌توانند از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های یکدیگر به نحو احسن بهره‌مند شوند، گفت: دو پلیس ایران و بولیوی تاکنون همکاری‌های زیادی داشتند و ایران آمادگی ‌آن را دارد که نهایت همکاری را در مورد انتقال تجارب، اطلاعات و حتی ایجاد زیربناهای اساسی در امر مبارزه با مواد مخدر در بولیوی را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در 11 ماهه نخست سال جاری 410 تن انواع مواد مخدر در ایران کشف و ضبط شده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد دو درصدی را نشان می‌دهد.

به گفته مویدی، 75 درصد از مواد مخدر مکشوفه در مرز و جدار مرز توقیف شده است.

وی در مورد وضعیت مواد مخدر صنعتی نیز به اقدامات موثر پلیس و قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: افزایش برخورد با مراکز تهیه و تولید مواد مخدر صنعتی سبب شد که شاهد کاهش چشمگیر موادمخدر شیشه باشیم.

به گفته مویدی، 200 لابراتوار تولید شیشه در کشور منهدم شده است.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر وضعیت کشت ماری‌جوآنا در کشور، گفت: گزارشاتی واصل شده است اما مواردی که قابل بیان و تایید شده باشد، نیست.

همچنین فیلیپه گارسیا، رئیس معاونت دفاع اجتماعی و مواد تحت کنترل وزارت کشور بولیوی با بیان اینکه معتقدم در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر باید به صورت مشارکتی و همکاری با سایر کشورها گام برداشت، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم ضمن امضای موافقتنامه علیه قاچاق مواد مخدر با ایران، به انتقال و تبادل تجربیات به ویژه در بخش پلیس تخصصی مواد مخدر دست یابیم.

وی با بیان اینکه ایران در نزدیکی کانون تولید مواد مخدر تریاک قرار دارد، گفت: اما در بولیوی گیاهی به نام "کوک" تولید می‌شود که بخشی از آداب و رسوم بومیان است که آنان اقدام به جویدن برگ "کوکا" می‌کنند، اما قاچاقچیان با انحراف مصرف سنتی برگ "کوکا" آن را به سمت تولید "کوکایین" پیش می‌برند.

گارسیا با بیان اینکه گیاه "کوکا" بخشی از فرهنگ مردم بولیوی است، گفت: تلاش داریم آنچه که مازاد است را بر اساس حق مالکیت مبارزه با مواد مخدر حذف کنیم و بنا بر گواهی سازمان ملل نیز، کشور بولیوی موفقیت زیادی در این راستا داشته است.

وی با بیان اینکه 60 درصد از مواد مخدر کوکایین ضبط شده در بولیوی در دیگر کشورها تولید شده و به قصد ترانزیت و انتقال به برزیل و کشورهای اروپایی از این کشور عبور داده می‌شوند، گفت: ما در کشورمان به دنبال مبارزه جدی با مواد مخدر هستیم، اما برخی کشورها این گونه جلوه می‌دهند که بولیوی به دنبال قانونی کردن مصرف موادمخدر است، اما تاکید می‌کنم که بولیوی با حفظ حق حاکمیت، به دنبال مبارزه موثر با مواد مخدر است.

گارسیا در ادامه از رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا درخواست کرد که ماموران این پلیس را با آموزش‌های مثمر ثمر در امر مبارزه با مواد مخدر و علیه جنایات سازمان یافته کمک کند.

گارسیا در مورد تعداد معتادان در این کشور گفت: بر اساس مطالعاتی که اخیرا در بولیوی میان افراد 12 تا 65 سال از جمعیت 10 میلیونی این کشور به عمل آمد، مشخص شد تنها 0.06 از افراد جامعه، تجربه یک بار مصرف مواد مخدر دارند یا معتاد هستند.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها