همشهری آنلاین: بی‌نظمی و ریخت و پاش در خانه، اتاق، دفتر، میز کار و... همه و همه حکایت از شخصیت و بی نظمی در درون شما است!

بی‌نظمی در ظاهر زندگی شما چون خانه، اتاق، دفتر کار، میز‌کار، لباس پوشیدن، خرید کردن و... نشان دهنده بی منظمی موجود در درون چون؛ فکر و ذهن شما است.

برای درک بهتر این مطلب به کتاب "بی نظمی عالی"  نوشته، دیوید اچ. فریمن و اریک آبراهمسون، نویسندگان مطرح معاصر که در زمینه بی‌نظمی افراد نوشته شده است، نگاهی می‌اندازیم.

آنها در این کتاب بخشی را به فواید پنهان بی‌نظمی اختصاص داده و به نکات ظریفی اشاره می‌کنند که قابل تامل و توجه است. همچنین آنها در این کتاب افراد بی نظم را به چند دسته تقسیم  کرده و  آنها را از لحاظ شخصیتی نقد می‌کنند.

تقسیم بندی یا دسته‌بندی شخصیت‌ها شامل:

شخصیت‌های توده درست کن

افرادی که می‌توانند منظم باشند. چرا که می‌دانند باید وسایل مهم تر و مورد نیاز‌شان را در بالای کوهی از وسایل تلنبار شده و به هم ریخته خود، جای دهند. این افراد عموما فعال، با ادراک و بسیار  آرام هستند.

شخصیت‌های چپاننده

افرادی که برای ایجاد نظم و ترتیب همه وسایل را داخل کمد و کشو جا می‌دهند. این افراد اکثرا، درون گرا و از نظر احساسی پیچیده هستند. شاید ظاهر این افراد بسیار خونسرد و رک‌گو به نظر برسد، اما درون آن‌ها غوغایی برپاست.

شخصیت‌های ریخت و پاش کن

افرادی که هر وسیله یا هر چیزی را در هر جایی که می‌خواهند رها می‌کنند و می‌روند.به طور معمول این افراد فراموشکار و دور از دسترس هستند.  این دسته از افراد اهمیتی نمی‌دهند که آیا دیگران ‌می‌توانند از میان این همه بی‌نظمی و ریخت و پاش، وسایل موردنیاز خود را پیدا کنند یا نه؟!

شخصیت‌های شلخته و مخفی کار

افراد شلخته و مخفی کار که بسیار بی نظم هستند در واقع یک سیاست مدار واقعی هستند. آنها وسایل را ریخته و پاشیده را در جایی جمع کرده و پنهان می‌کنند تا جلوی چشم نباشد. یعنی در ظاهر افرادی مرتب و منظم بود ولی در حقیقت افرادی بسیار بی نظم و شلخته هستند.

شخصیت‌های بیگ بنگر

افرادی که خانه یا اتاقشان برای چندین روز به هم ریخته و نامرتب است و بعد از چند روز همه آن به هم ریختگی‌ها را تمیز و مرتب می‌کنند. به این افراد اصطلاحا "بیگ بنگر" می‌گویند.

این افراد روحیه‌ای بسیار حساس و در مورد خود بسیار سخت گیر هستند. بی‌نظمی و آشفتگی آنها را آزار می‌دهد و گاهی خود را برای این بی منظمی‌ها مقصر دانسته و ملامت می‌کنند. با این وجود برای تغییر شرایط هیچ کاری انجام نمی‌دهند. این داستان همیشگی‌ آنها است.

careersintheory.com

منبع: همشهری آنلاین