همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: امروز در دیدار با اقای هشیار زیباری توضیحاتی را در زمینه اجلاس شرم‌الشیخ شنیدیم و براساس این توضیحات و دیدگاههای ارائه شده تصمیم نهایی خود را در خصوص این اجلاس بزودی اعلام می‌کنیم

منوچهر متکی روز چهارشنبه 5 فروردین پس از دو ساعت مذاکره با هشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و ارامش در عراق حمایت کرده و بیشترین تلاش را در این زمینه انجام داده است چرا که از نظر ما ثبات و امنیت عراق ثبات و امنیت منطقه است.

وزیر امور خارجه به حمایتهای مختلف ایران از روند سیاسی درعراق پس از پایان دیکتاتوری درآان کشور اشاره و تصریح کرد حضور دراجلاس بغداد همچنین اجلاسهای مختلف همسایگان عراق در ادامه مشارکتهایی بود که در این زمینه داشتیم و نشانگر اراده جدی ایران درایجاد ثبات و امنیت در عراق است.

منوچهر متکی به توافقاتی که در اجلاس بغداد صورت گرفت اشاره کرد و گفت بر این اساس روند قضایا تعریف شده بود اما تصمیماتی که اخیرا اعلام شده است ابهاماتی را ایجاد کرد که اقای زیباری امروز در خصوص این ابهامات توضیحاتی ارائه داد.

وزیر امور خارجه نزدیکی دولتها و ملتهای ایران و عراق را کم نظیر توصیف کرد و افزود بعد از روی کارامدن دولت مردمی در عراق اساس حرکت‌های جمهوری اسلامی ایران تداوم مشورتهای سیاسی در سطوح مختلف میان دوکشور بوده است.

هشیار زیباری نیز در این کنفرانس خبری اصلی ترین علت سفر خود را موضوع امنیت و ثبات عراق و منطقه دانست و گفت من حامل پیام دولت عراق‌به جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس شرم‌الشیخ هستم که اجلاسی‌مهم و نقطه عطفی تاریخی دراین زمینه است.

وزیر امور خارجه عراق به حضور همسایگان عراق در این اجلاس تاکید و تصریح کرد: موضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه این اجلاس را درک می‌کنیم و به همین دلیل است که امده‌ایم تا با توضیحاتی ابهامات جمهوری اسلامی ایران در این مورد را رفع کنیم.

وی تاکید کرد دولت عراق نیازمند مشارکت همه کشورها بویژه جمهوری اسلامی‌ایران برای کمک به مردم عراق در خارج شدن از وضعیت فعلی است.

هشیار زیباری از مبادله ایده‌های جدید برای گسترش روابط دو کشور خبر داد و گفت برای گسترش مناسبات دو جانبه همچون گذشته علاقمند و جدی‌هستیم و بر تداوم بیش از پیش ان با ساز و کارهای مختلف تاکید می‌ورزیم‌.

وزرای امور خارجه ایران و عراق پس از توضیحات مقدماتی خود درباره مذاکرات بیش از دو ساعته به سوالات مختلف خبرنگاران داخلی و خارجی که بیشتر درباره اجلاس شرم الشیخ و سرنوشت 5 دیپلمات ربوده شده ایرانی در اربیل بود ،  پاسخ دادند.

قدردان حمایت ایران بوده و هستیم

وزیر امور خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی با منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران در تشریح روابط ایران و عراق گفت: از ابتدای شکل گیری دولت عراق که منبعث از آرای ‌مردم و نتیجه یک فرایند دمکراتیک است ایران از ملت و دولت عراق ‌حمایت کرده و ما قدردان این موضوع بوده وهستیم.  
   
هشیار زیباری در پاسخ به سوالی درباره آخرین تلاشهای دولت عراق برای آزادی پنج دیپلمات ربوده شده ایران در اربیل گفت: ما از ابتدا خواستار آزادی آنان شده ایم به ویژه آنکه بر این مسئله تاکید کردیم که آنها از چند سال پیش با اطلاع دولت عراق کار می کردند و کارهای آنان به هیچ وجه سری نبوده است بلکه خدماتی هم به مردم این منطقه ارائه می دادند.

وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه هم به صورت علنی و هم به صورت دیپلماتیک و رسمی تلاشهای فراوانی برای آزادی آنها انجام شده است ، گفت: در این زمینه خوشبین هستیم که آنان بزودی آزاد شوند اما دولت عراق در این زمینه هیچ گونه تضمینی ندارد.

زیباری پیوند خوردن آزادی این دیپلماتها با حضور ایران دراجلاس شرم الشیخ را نادرست خواند و گفت: به هیچ وجه علاقه مند نیستم که درخواست از ایران برای شرکت در این اجلاس با آزادی این پنج‌دیپلمات پیوند بخورد چرا که این دو مسئله به یکدیگر ربط ندارد باز هم تاکید می کنم ما در این مورد نمی توانیم تضمینی بدهیم ولی همه تلاش خود را بکار می گیریم تا آنان را به خانواده هایشان بازگردانیم.

وزیر امور خارجه عراق همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی امریکایی مبنی بر اینکه آیا حضور نیافتن ایران در اجلاس شرم الشیخ تبعات منفی خواهد داشت‌، گفت: تصمیم داریم طرفهای بین المللی و همسایگانی که بر امنیت و ثبات عراق تاثیر گذارند، در این اجلاس حضور داشته باشند چرا که در این زمینه مسئولیتهایی بردوش هم کشورهای همسایه و هم دیگر کشورهای مرتبط با مسائل عراق است تا با کمک به دولت عراق در مسیر چیره شدن مردم و دولت عراق بر تروریسم گام بردارند.

وی ابراز امیدواری کرد : تشنج های موجود میان ایران و امریکا و سایر طرفهای غربی در اجلاس شرم الشیخ در ثبات عراق انعکاس منفی نداشته باشد بلکه همه کمک کنند تا محیط منطقه ای مساعد و مناسبی فراهم آید و برنامه های امنیتی به نتیجه برسد.

هشیار زیباری باردیگر حضور جمهوری اسلامی ایران را در اجلاس شرم الشیخ بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: با توجه به نقش انکار ناپذیر جمهوری اسلامی ایران در منطقه حضور این کشور در اجلاس شرم الشیخ بسیار مهم است و درواقع فرصتی برای ایران ، ما و همه طرفهاست که همه برگهای خود را روی میز بگذاریم ، با صراحت حرف بزنیم و نگرانی ها را از بین ببریم چرا که ایجاد تشنج در عراق به نفع هیچ کس نیست.

وزیر امور خارجه عراق در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره آثار شکنجه جلال شرفی گفت: پیگیری مساله شرفی و در نهایت با توجه به چالشهای پیش روی خودمان اقدام شجاعانه ای از دولت عراق بود و درباره آثار شکنجه او هم کمیسیونی برای پیگیری موضوع تعیین کرده‌ایم تا عوامل این اقدام مشخص شود.

منافقین را از عراق اخراج می‌کنیم

زیباری همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر موضع رسمی دولت عراق درباره گروهک تروریستی منافقین گفت: دولت عراق موضع رسمی خود را در این زمینه که اخراج اعضای این گروه از عراق است به صورت علنی و رسمی بارها اعلام کرده است و در این باره هم برای تضمین این اقدام کمیته ای تشکیل شده است .وی همچنین از رایزنی بغداد با برخی کشورهای اروپایی در این زمینه خبر داد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران نیز در جمع خبرنگاران با اشاره به آثار مشورتهای سازنده مقامات دو طرف گفت: رایزنی بین مقامات عالیرتبه دو کشور بسیار مفید است و حمایت جمهوری اسلامی ایران از امنیت و ثبات در عراق مسئله ثابت و پایدار است.

متکی با ارزیابی اجلاس همسایگان عراق در بغداد اظهار داشت: این اجلاس نتایج بزرگی برای ملت عراق به همراه داشت و ما همچنان برگزاری اجلاس همسایگان را در عراق مفید می دانیم.

وی افزود: از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران برگزاری اجلاس همسایگان عراق بر اساس مصوبات اجلاس قبلی بهترین رویکرد برای نیل به موفقیت در دستیابی به ثبات و امنیت عراق است.

متکی تصریح کرد: ما معتقدیم برگزاری اجلاس جدید نیاز به رایزنی های بیشتر وزراء و حفظ سازو کارهای حاکم بر اجلاس کشورهای همسایه عراق دارد که ما این موضوع را همچنان در دست بررسی داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران باردیگر با اشاره بر لزوم درک مشترک از مساله ناامنی در عراق خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به اوضاع عراق نگران بوده و عامل اصلی ناامنی در این کشور را ناشی از رویکردهای غلط اشغالگران خارجی می داند.

آمریکا را مسوول دستگیری ماموران کنسولگری در اربیل می‌دانیم

متکی در این حال در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه تلویزیونی امریکایی درباره احتمال مذاکره با امریکا در اجلاس شرم الشیخ گفت: شرکت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس شرم الشیخ هنوز مشخص نیست پس اجازه دهید درباره مسائل بعدی در این زمینه پس از مشخص شدن حضور ایران در این اجلاس صحبت کنیم.

منوچهر متکی به اقدام زشت نظامیان امریکایی در حمله به سرکنسول گری ایران در اربیل نیز اشاره و تصریح کرد: این حرکت امریکایی ها خلاف همه قوانین و مقررات بین المللی و کنوانسیون وین است و به شدت محکوم است و جای تاسف دارد شورای امنیت تاکنون باوجود درخواست جمهوری اسلامی‌ایران به دلیل فشار برخی اعضای شورا این موضوع را در دستور کار خود قرار نداده است.

متکی تاکید کرد : ما امریکا را مسئول دستگیری ماموران کنسولی خود و دولت عراق را نیز مسئول آزادی آنان می دانیم و این انتظار وجود دارد که ماموران کنسولی ما در اربیل هر چه زودتر به کشور بازگردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران باردیگر در پاسخ به سوال خبرنگا عراقی مبنی بر اینکه آیا شرایط قبلی برای حضور در اجلاس شرم الشیخ وجود دارد و اگر در این اجلاس حضور یابید با امریکاییها بر سر یک میز چگونه برخورد می کنید ، گفت: درباره اجلاس شرم الشیخ ابهاماتی وجود دارد و توضیحات جامعی را نیز آقای زیباری ارائه کرده است که آنها را بررسی و پاسخ شرکت کردن یا شرکت نکردن خود را ارائه خواهیم کرد و تا روشن شدن پاسخ سوال اول ، سوال بعدی شما قابل پرداختن نیست.

تعلیق کلمه پیچیده‌ای نیست

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات لاریجانی و سولانا و تغییر لحن امریکاییها در صحبت با ایران گفت: مذاکرات هسته ای لاریجانی و سولانا در آنکارا یکی از دو رکن اصلی اش پذیرش حق ایران در غنی سازی است و رکن دوم این مذاکرات نیز رفع ابهامات درباره انحراف نیافتن از اهداف صلح آمیز در فعالیتهای صلح آمیز ایران است .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران تاکید کرد: امیدواریم در دور جدید گفتگوها طرفهای مقابل با نگاه جدید ، سازنده و جامع الاطراف وارد مذاکرات شوند و این مذاکرات نیز تا حصول به یک فرمول جامع ادامه یابد و به نظر ما زمینه این مسئله وجود دارد.

متکی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سولانا از احتمال بازتعریف مفهوم تعلیق غنی سازی سخن گفته است آیا ایران دراین زمینه موضعی دارد، گفت: تعلیق کلمه ناشناخته و پیچیده ای نیست و به همین دلیل فکر می کنم این کلمه خیلی به بازتعریف نیاز ندارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران بار دیگر بر پذیرش حق جمهوری اسلامی ایران در غنی سازی و موضوع انحراف پیدا نکردن از اهداف صلح آمیز هسته ای به عنوان دو محور مذاکره ایران و گروه 1 + 5 تاکید و تصریح کرد: طرفین باید در مذاکراتی سازنده و برای نیل به یک فرمول جامع در این چارچوب حرکت کنند.

بیش از 50 خبرنگار و تصویر بردار از رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی حدود سه ساعت در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلا‌می ایران منتظر شنیدن نتیجه مذاکرات متکی و زیباری بودند.

وزیر امور خارجه عراق که روز چهارشنبه 5 فروردین درصدر هیات بلند پایه ای وارد تهران شد قرار است در سفر دو روزه اش با برخی مسئولا‌ن جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره روابط دو جانبه، منطقه و بین‌المللی و نیز اجلاس آینده شرم الشیخ گفتگو کند.