تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶

هشهری آنلاین: دیگر عادت کرده‌ایم که پایان هر سال، نوید آغازی دیگر برای بهار هستی را با افسوس از دست رفته‌ها همراه کنیم. رسمی تلخ که تنها شِکر نام بزرگ هنرمندان از دست رفته به این فقدان طعم خواهد داد.

بر خود می دانیم تا با یاد از همه درگذشتگان عرصه تئاتر کشور گامی کوچک در راستای احترام و ادای دین به ساحت شریفشان برداشته و آرزو کنیم که وجودشان بر ماندگارترین ستون هنر تا ابد نگاشته بماند.

حمید حمزه ابیازنی/ ۱۰ تیر ۱۳۹۱ از میانمان رفت

حمید حمزه ابیازنی نویسنده، بازیگر، کارگردان تئا‌تر و چهره‌پرداز که در سال ۱۳۳۳ متولد شده بود، پس از سال‌ها تدریس، پژوهش و هنرورزی در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۱ از دنیا رفت.

او در زمینه‌ی نویسندگی و تنظیم نمایشنامه‌های رادیویی، بازیگری تئاتر و سینما، کارگردانی تئاتر (صحنه‌ای و تلویزیونی) و برنامه‌ریزی و نیز به عنوان دستیار اول کارگردان، مشاور کارگردان و طراح گریم در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است.

حمید سمندریان/ 22 تیر 1391 از میانمان رفت

حمید سمندریان کارگردان نامدار و پدر تئاتر ایران، متولد اردیبهشت ۱۳۱۰، در حالی که مدتی بود از بیماری سرطان کبد رنج می‌برد، درگذشت.

شروع فعالیت‌های تئاتری او در حین تحصیل در دوره‌ی متوسطه با حضور در کلاس‌های تئا‌تر و هنرپیشگی اساتیدی چون حسین خیرخواه، شباویز، نصرت کریمی و عبدالحسین نوشین بود و آثار ماندگاری را چون بازی استریندبرگ، ملاقات بانوی سالخورده، ازدواج آقای می‌سی سی پی و.... بر صحنه‌ تئاتر ماندگار کرد.

بیژن نعمتی شریف/ 24 مرداد 1391 از میانمان رفت

بیژن نعمتی شریف از هنرمندان مطرح تئا‌تر عروسکی بود. او با خدمات ۳۰ ساله‌ای که به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داشت از جمله چهره‌های ماندگار در این هنر محسوب می‌شود.

نعمتی شریف از سال ۵۲ به استخدام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان درآمد و تا سال ۸۴ که بازنشسته شد در این مرکز حضور داشت.

بعد از بازنشستگی به نقاشی روی آورد و به شکلی باورنکردنی با فاصله‌ی کوتاهی از عروسک‌سازی و نقاشی بر مجسمه‌سازی متمرکز شد و حدود ۱۶ نمایشگاه انفرادی برگزار کرد و در نمایشگاه‌های گروهی و بینال‌های داخلی و خارجی حضور داشت.

رضا مشایخی/ 26 شهریور 1391 از میانمان رفت

رضا مشایخی در آخرین ماه تابستان از تعزیه خوانان به نام و از آخرین چهره‌های مطرح در این هنر درگذشت.

او که متولد شهر قزوین بود، اولین تعزیه‌ی خود را در۶ سالگی اجرا کرد و درهمان زمان به شبیه‌خوانی روی آورد.

نعمت اسدالهی/ 7 آبان 1391 از میانمان رفت

نعمت اسدالهی بازیگر قدیمی تئاتر از دیگر هنرمندانی بود که هشتم آبان، در سن 68 سالگی از دنیا رفت. او مدت‌ها دچار عارضه‌ی ریوی بود و براثر همین عارضه هم درگذشت.

او قصد داشت نمایشی از "برشت" را به صحنه بیاورد و مشغول رایزنی با اداره‌ی کل هنرهای نمایشی بود اما به دلیل بیماری‌اش این تصمیم عملی نشد.

فهیمه راستکار/ 2 آذر 1391 از میانمان رفت

فهیمه راستکار، دوبلور پیشکسوت و بازیگر تئاتر و سینمای ایران، پس از 80 سال زندگی، همسرش نجف دریابندری - مترجم - را ترک کرد و به دیار باقی شتافت.

فهیمه راستکار که مدتی بود به بیماری آلزایمر هم مبتلا شده بود، در تهران متولد شد و فعالیت سینمایی را از نیمه‌ی دهه‌ی 30 در حوزه‌ی دوبله و تئاتر آغاز کرد.

و سرانجام؛

نصرت‌الله زمانپور/ 19 اسفند 1391 از میانمان رفت

نصرت‌الله زمانپور متولد 1319 و فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیباست. او جزو پیشکسوتان تئاتر کاشان است و عده‌ای او را پدر تئاتر این شهر می‌نامند. اردیبهشت ماه امسال انجمن بازیگران تئاتر در مراسم جشن بازیگر از این هنرمند باسابقه تجلیل کردند.

زمانپور که بینایی خود را به طور کامل از دست داده است به کمک نوه‌اش و با همراهی بهزاد فراهانی شمع جشن بازیگر را روشن کرد.

جای خالی همه خوبان درگذشته از صحنه تئاتر 1391 سبز...

هنر آنلاین

منبع: همشهری آنلاین