گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: روز گذشته شورای رقابت در حالی به بررسی دستورالعمل قطعی قیمت‌گذاری خودرو پرداخت که خودروسازان با رد هرگونه کاهش قیمت خودرو براساس این دستور‌العمل‌ها، همچنان خودروهای داخلی را به نرخ تجاری با کاهش حداکثر پنج درصدی به مشتریان عرضه می‌کنند.

از سوی دیگر در شرایطی که هنوز نتایج پرونده واردات خودرو با ارز مرجع اعلام نشده تازه‌ترین خبرها حاکی از واردات هزار دستگاه خودروی لوکس در فروردین‌ماه امسال براساس مصوبه دولت است. با محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل90 مجلس در زمینه رویکرد این کمیسیون به نحوه قیمت‌گذاری و عرضه خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آخرین وضعیت تعیین قیمت خودرو در شورای رقابت و مجلس چیست؟

روز گذشته شورای رقابت برای تعیین نهایی دستورالعمل ضوابط قیمت‌گذاری خودرو تشکیل جلسه داده و با اعلام این ضوابط و تعیین قیمت‌های جدید توسط سازمان حمایت، نرخ‌های جدید خودرو اعلام و اجرا خواهد شد. شورای رقابت باید دستورالعمل و ضوابط قیمت‌گذاری خودرو را تعیین و ابلاغ می‌کرد تا سازمان حمایت بر این اساس قیمت خودرو را تعیین کند که با نشست اخیر حداکثر تا پایان فروردین‌ماه قیمت‌های قانونی خودرو تعیین و از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال قیمت‌های جدید اعمال خواهد شد.

  • اما در روزهای پایانی سال گذشته شورای رقابت دستورالعمل موقت تعیین قیمت خودرو را اعلام کرده و قیمت‌ برخی خودروها مشخص شده بود. آیا خودروسازان ملزم به رعایت این قیمت‌ها نبوده‌اند؟

خیر، آنچه در سال گذشته توسط شورای رقابت اعلام شد دستورالعمل تعیین قیمت خودرو نبود چرا که در این دستور‌العمل تنها نرخ تورم بخشی و قیمت‌های شهریور سال گذشته مبنای قیمت‌گذاری خودرو اعلام شده بود که نمی‌توان آن را دستورالعمل قلمداد کرد. این در حالی است که قانون بر تعیین دستورالعمل‌ قیمت‌گذاری خودرو تأکید دارد که در آن تنها تورم مطرح نبوده و نمی‌توان آن را یکجا بر مجموع صنعت خودرو تأثیر‌گذار دانست چرا که بخشی از قطعات خودرو وارداتی و برخی دیگر تولید داخل است و در تولید خودرو از ارز مرجع، مبادله‌ای یا آزاد استفاده شده که باید مجموع این عوامل در تعیین قیمت خودرو لحاظ شود.

  • شورای رقابت با توجه به این عوامل نرخ پنج خودروی داخلی را قبل از پایان سال اعلام کرده بود. آیا این نرخ‌ها لازم الاجرا نبود؟

این عوامل برای تعیین قیمت خودرو کافی نبوده و باید عوامل دیگری نیز لحاظ شود.

  • با ملغی شدن قیمت‌های تجاری، وضعیت مشتریانی که اکنون خودرو را به نرخ اعلام شده توسط خودروسازان که نزدیک به قیمت‌ تجاری است خریداری می‌کنند چه خواهد شد؟

قیمت تجاری ملغی شده و مابه‌التفاوت قیمت تجاری و نرخ شرکت‌های خودروسازی به‌حساب دولت واریز شده و در اختیار خودروسازان نیست. درصورتی که قیمت‌های جدید براساس مصوبه شورای رقابت تعیین شود باید مابه‌التفاوت این قیمت با نرخ‌های کنونی عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی به مشتریان خودرو مسترد شود.

  • دبیر انجمن خودروسازان از عدم‌بازگشت قیمت خودرو بر مبنای مصوبات شورای رقابت خبر داده است. با این روند تعیین ضوابط قیمت‌گذاری چه نتیجه‌ای را به همراه خواهد داشت؟

شرکت‌های خودروسازی به هیچ وجه اعلام نکرده‌اند که قیمت‌های تعیین شده براساس مصوبه شورای رقابت را نمی‌پذیرند و دیدگاه‌های اخیر دبیر انجمن خودروسازان نیز وجاهت قانونی ندارد چرا که وی تصمیم‌گیرنده نبوده، مسئولیتی در صنعت خودرو نداشته و اجازه ورود به این مباحث را ندارد.

  • درصورت تعیین قیمت‌های جدید چه ضمانت اجرایی برای رعایت این قیمت‌ها توسط شرکت‌های خودروسازی وجود خواهد داشت؟

تا‌کنون نشنیده‌ام که مدیران خودروسازی در زمینه عدم‌تبعیت از قیمت‌های جدید صحبت کرده باشند. با وجود این وقتی براساس قانون قیمت‌های جدید در چارچوب ضوابط شورای رقابت توسط سازمان حمایت تعیین و به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌خودروسازان ابلاغ شود، شرکت‌های خودروسازی نیز ملزم به رعایت قیمت‌های مصوب خواهند بود و فروش خودرو بیش از این نرخ‌ها مصداق گرانفروشی و تخلف خواهد بود.

  • پیش از این نیز خودروسازان پرونده‌های بسیاری در زمینه گرانفروشی خودرو داشته‌اند که نتایج آن هنوز اعلام نشده است، علت چیست؟

با توجه به اینکه قیمت‌های جدید خودرو توسط دولت ابلاغ خواهد شد امیدواریم که وضعیت قیمت‌های جدید خودرو اینگونه نشده و خودروسازان تمکین کنند.

  • بررسی کمیسیون اصل 90 در زمینه تخلفات ارزی چه نتیجه‌ای داشته است؟

گزارش این بررسی‌ها نهایی شده و طی هفته جاری به هیأت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

  • پیش از این اعلام شده که نتایج گزارش مذکور محرمانه است. آیا هنوز هم این موضوع مصداق دارد؟

بله اما درهرحال ما گزارش را به هیأت رئیسه ارائه می‌کنیم و آنها در زمینه اینکه بخشی از این گزارش حذف یا خوانده شود تصمیم‌گیری خواهند کرد. این گزارش خارج از نوبت خوانده خواهد شد اما نمی‌توانم در مورد جزئیات آن اظهارنظر کنم.

  • آیا در این گزارش تخلف وارد‌کنندگان خودرو نیز بررسی شده است؟

پرونده تخلف وارد‌کنندگان خودرو متمایز از پرونده تخلفات ارزی است اما در این زمینه نیز کمیسیون بررسی لازم را انجام و گزارش خواهد داد.

  • اخیرا اخباری در زمینه واردات هزار دستگاه خودروی لوکس در فروردین‌ماه امسال براساس مصوبه دولت منتشر شده، کمیسیون چه اقدامی خواهد کرد؟

واردات هزار دستگاه خودروی لوکس براساس مصوبه کوتاه‌مدت دولت در فروردین‌ماه امسال در دستور کار کمیسیون اصل90 قرار گرفته و کمیسیون این موضوع را نیز بررسی و اعلام نظر خواهد کرد.

منبع: همشهری آنلاین