همشهری آنلاین : تقریرات مرحوم استاد علامه دکتر مهدی حائری یزدی در فلسفه تحلیلی و نظریه شناخت در فلسفه اسلامی است از سوی انتشارات علم به بازار کتاب عرضه شد.

به گزارش همشهری آنلاین این تقریرات که مربوط به درسهای استاد در سالهای ابتدایی انقلاب و سال  1360 و 1364 است از سوی دکتر عبدالله نصری گرد اوری ، تنظیم و به ناشر سپرده شد .

بخش اول کتاب به درسهای فلسفه تحلیلی استاد حائری بازمی گردد که به رغم ناتمام ماندن در هر دو دوره ، بخشهایی از کتاب مسائل فلسفه برتراندراسل مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گفته دکتر نصری مطالعات عمیق استاد حائری یزدی از یکسو ونیز ذهن وقاد ونقاد ایشان از سوی دیگر موجب شده بود تا در درس و بحثهای خود گاه به نقد و بررسی آرای بسیاری از فیلسوفان بپردازند و در صورت لزوم اندیشه های فیلسوفان مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند.

بخش دوم کتاب مجموعه درسهای شناخت استاد حائری است که در سالهای اولیه پیروزی انقلاب اسلامی تدریس کردند . در این درسها برخی از ابعاد و مسائل علم شناسی فلسفی از دیدگاه فلسفه اسلامی مورد پژوهش قرار گرفته است .

به گفته دکتر عبدالله نصری این مجموعه دروس به گونه ای تنظیم شده است که خصلت آموزشی آن هم حفظ شود ؛ تقسیم بندی فصلها ، عناوین فرعی داخل در هرفصل در جهت چنین هدفی تنظیم شده است .

دکتر عبدالله نصری قرار است در آینده نزدیک کتاب در جست و جوی حکمت را درباب زندگی و آثار و اندیشه های استاد حائری به نگارش در‌آورند .

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که علاوه بر کتاب تقریرات استاد حائری ، چهار کتاب دیگر از ایشان نیز از سوی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به بازار نشر راه یافته است که عبارتنداز 
«علم کلی یا فلسفه مابعد الطبیعه»،نخستین تالیف استاد که نخست بار در اردیبهشت 1335 منتشر شد، «کاوش های عقل نظری» که  یک دوره مفصل و تحقیقی فلسفه اسلامی است که اهم موضوعات و مسائل فلسفه اسلامی را بررسی می کند،کاوش های عقل عملی که به هر دو شاخه فلسفه واخلاق می پردازدو درنهایت جستارهای فلسفی که مجموعه ای از گفت و گوها و مقالات و مصاحبه های استاد است که همگی آنها زیر نظر دکتر مصطفی محقق داماد عرضه عمومی شده اند .

مرحوم آیت الله دکتر مهدی حائری یزدی، منطق دادن، اصولی، فقیه و فیلسوف برجسته معاصر از اولین روحانیونی است که در دانشگاه ها و موسسات علمی خارج از کشور تدریس داشته است. ایشان که فرزند آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس فقید حوزه علمیه قم است، درسال 1302 چشم به جهان گشوده و در 18 تیرماه 1378 به دیار باقی شتافت.

استاد حائری یزدی، عرفان و علوم نقلی و عقلی را نزد استادانی چون آیت الله العظمی حاج سید احمد خوانساری، امام خمینی، میرزا مهدی آشتیانی، آیت الله العظمی بروجرودی، آیت الله حجت کوه کمره ای، آیت الله محمدتقی خوانساری و... آموختند. ایشان پس از دریافت درجه اجتهاد از سوی آیت الله بروجردی به عنوان نماینده ایشان به آمریکا رفتند و در آن جا به تحصیل در رشته فلسفه غرب پرداختند.

 ایشان دوره لیسانس را در جرج تاون، فوق لیسانس را در هاروارد و دوره دکترا را در دو دانشگاه میشیگان و تورنتو گذراندند. دوره دکترا مرحوم حائری جمعاً 9سال به طول انجامید و رساله ایشان تحت نظارت هفت تن از برجسته ترین فیلسوفان مکتب تحلیل منطقی به تحریر درآمد. عنوان این رساله معروف، علم حضوری (Knowledge by presence) بود که تحلیل بدیعی از نظریه معرفت در فلسفه اسلامی، به صورت و فرم منطق جدید، محسوب می شود.

 برخی موسسات علمی که استاد حائری یزدی در داخل و خارج به تدریس اشتغال داشته اند عبارتند از:

 1. تدریس الهیات و فلسفه، درایةالحدیث و شرح اصول کافی در دانشگاه تهران از سال 2,1332 ـ  تدریس کفایه، اسفار و اشارات در مدرسه سپه سالار قدیم، 3ـ تدریس در مرکز تحقیقات ادیان جهانی دانشگاه  هاروارد؛ در سالهای 1964 و 1965، 4ـ تدریس فلسفه اسلامی و ادبیات فارسی در موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل کانادا، 5ـ تدریس ادبیات فارسی (تاریخ بیهقی) در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تورنتو کانادا در سالهای 1974 و 1975 میلادی، 6ـ تدریس فلسفه و فقه اسلامی در دانشگاه میشیگان ؛ سالهای 1971 و 1972، 7ـ تدریس در موسسه تحقیقات فلسفه قرون وسطی در دانشگاه تورنتو، 8ـ تدریس در دانشگاه جرج تاون به مدت 2 سال به عنوان پروفسور فلسفه اخلاق در سالهای 1979 و 1980 میلادی، 9ـ تدریس فلسفه در دانشگاه ییل ـ دانشگاه دولتی نیویورک، 10ـ تدریس فلسفه تحلیلی در دانشگاه آکسفورد انگلستان، 11ـ تدریس فلسفه اشراق در مونترال یونیورسیتی کانادا.


آثار آیت الله دکتر مهدی حائری عبارت است از: علم کلی (فلسفه مابعدالطبیعه)، کاوشهای عقل نظری (مبادی فلسفه تطبیقی)، هرم هستی (رساله هستی شناسی و زیر ساخت اندیشه فلسفه ایشان)، آگاهی و گواهی (ترجمه و شرح انتقادی تصور و تصدیق صدالمتالهین )،
The principles of Epistemology & Islamic philosophy, Knowledge by presence (اصول معرفت شناسی اسلامی)، کاوشهای عقل عملی (فلسفه اخلاق)، حکمت و حکومت (در فلسفه سیاسی، متافیزیک (مجموعه مقالات)، آفاق فلسفه (مجموعه گفت وگوها)، آیت الله حائری یزدی، چند مجادله قلمی و علمی با علامه طباطبایی داشتند که در کتاب متافیزیک به چاپ رسیده است.

 افزون براین، دو مقاله در تفسیر نکات پیچیده فلسفه سیاسی که مجملی از نظر ایشان کتاب حکمت و حکومت بود، درنشریه حکومت اسلامی وابسته به دبیر خانه مجلس خبرگان منتشر شده است.